گزارش و تحلیل

مسیر پرفراز و نشیب فعالیتهای تجاری ایران و روسیه

© Sputnik / Vitaliy AnkovВладивостокский морской торговый порт
Владивостокский морской торговый порт - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امیر رضا غفرانی- فعال تجاری ایرانی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به بیان تجربیات شخصی خود در خصوص تجارت با روسیه پرداخت.

پورتال اطلاع رسانی اقتصاد خارجی وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه در آخرین گزارش منتشره از وضعیت روابط تجاری ایران و روسیه  به بررسی روابط تجاری و اقتصادی دو کشور پرداخته است. این گزارش حاکی از آن است که به صورت کلی حجم مبادلات تجاری بین دو کشور طی سال گذشته حدود 4/4 درصد کاهش یافته است. در این بین میزان صادرات کالاهای روسی به ایران در حدود 3 درصد افزایش داشته و درمقابل میزان صادرات کالاهای ایرانی به روسیه کاهش یافته است. بر اساس آخرین داده های اداره گمرک روسیه اگرچه میزان صادرات فلزات آهنی به ایران نسبت به محصولات دیگر در رتبه اول قرار داشته اما نسبت به دوره های قبل کاهش چشمگیری داشته است. شایان ذکر است که در این گزارش شاهد روند منفی صادرات محصولات کاغذی از روسیه به ایران هستیم، یعنی پس از رشد 8.9 درصدی در پایان سال 2014 رشد منفی 4.8٪ این محصول به ایران گزارش داده شده است. از طرفی افزایش قابل توجه ای در میزان صادرات غلات و حبوبات، همچنین چوب و خمیر چوب از روسیه به ایران صورت گرفته است. گروهی از محصولات نیز هستند که سرعت معانداری در میزان صادرات آنها مشاهده می گردد، به عنوان مثال صادرات چربی ها و روغن های گیاهی و یا روغن با منشاء حیوانی که نسبت به سال 2013 و 2014 حدود 55 درصد افزایش یافته است. در این گروه محصولات دیگری از قبیل پلاستیک و مصنوعات، محصولات شیمیایی، مواد معدنی و  صادرات انواع دانه های روغنی و در نهایت میوه جات نیز نام برده شده است.

اما در رابطه با واردات روسیه از ایران باید گفت که ساختار آن هنوز به صورت سنتی باقی مانده است. در این گزارش آمده است که میزان صادرات سبزیجات از ایران به روسیه حدود 10 درصد افزایش یافته است. از طرفی برخی صادرات برخی محصولات ایرانی مانند سبزیجات خشک، آجیل و میوه خشک نسبت به قبل کاهش داشته و همچنین صادرات سیمان ایرانی به روسیه حدود 20 درصد کاهش یافته است. امیر رضا غفرانی- فعال تجاری ایرانی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به بیان تجربیات شخصی خود در خصوص تجارت با روسیه پرداخت. او اصلی ترین موانع در مسیر روابط تجاری میان ایران و روسیه را ضعف سیستم نقل و انتقال کالا و همچنین ضعف سیستم بانکی و تبادلات ارزی میان دو کشور دانست. وی معتقد است که شرایط کنونی روسیه و تحریم غرب بر علیه این کشور و همچنین آشنایی بیشتر تاجران و صاحبان شرکتها با محصولات ایرانی از دلایلی است که ممکن است روسها را به خرید کالاهای ایرانی بیشتر ترغیب نماید. صنایع غذایی و صنایع پتروشیمی دو کالایی هستند که در حال حاضر شانس بیشتری برای افزایش میزان صادرات آنها وجود دارد و در حال حاضر هم روزانه این دو کالا از طریق مرزهای آبی و زمینی به روسیه انتقال می یابند. غفرانی روسیه را کشوری بزرگ می داند که دارای اقتصاد بزرگی نیز هست، اما تجارت با روسها کار ساده ای نمی بیند و معتقد است که عدم شناخت و تبلیغات کافی باعث شده است که نتوانیم کالاهای ایرانی را در بازارهای روسیه جا بیانداریم. چالش اصلی دو کشور مسئله حمل و نقل است که انتظار می رود مسئولان دو کشور تدابیری اندیشیده و این مانع بزرگ در مسیر فعالیتهای اقتصادی دو کشور را حل نمایند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала