گزارش و تحلیل

نظامیان روسیه ممکن است به مرز افغانستان و تاجیکستان باز گردند

© Sputnik / Alexei Druzhininچگونگی حفظ امنیت در محدوده ی کشورهای همسود
چگونگی حفظ امنیت در محدوده ی کشورهای همسود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز و فردا در دوشنبه دیدار سران کشور های عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی "سی اس تی او" CSTO یک بلوک نظامی- سیاسی به سرپرستی مسکو در فضای شوروی سابق بر گزار می شود. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در آن شرکت خواهد کرد. خطر اسلامی که کشور های آسیای مرکزی با آن روبرو شدند از میان موضوع های کلیدی نشست این پیمان خواهد بود.

پیشتر جلسات سازمان CSTO  با  شرکت سران کشور ها و وزیران امور خارجه و دفاع و نیز دبیران شورای  امنیت کشور های عضو در مسکو بر گزار می شدند.

از امسال همایش های CSTO  در سطح عالی همچنین در کشور های صدر ادواری این سازمان بر گزار خواهندشد. تاجیکستان صدارت خود را به پایان می رساند و اکنون نوبت ریاست به  ارمنستان سپرده می شود.

موقعیت در آسیای مرکزی می تواند هر لحظه تیره شود و وضعیت تاجیکستان از این لحاظ گزندپزیر است. به گفته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، دوشنبه با خطر های فزاینده " از سمت جنوبی در رابطه با موقعیت وخیم شده در افغانستان روبرو می شود که در آنجا همراه با گروه های افراطی موجود مانند "جنبش اسلامی ازبکستان"، "جنبش اسلامی ترکستان" و "القاعده" هم اینک داعش ظاهر شده است".

شبه نظامیان داعش — دولت اسلامی که نواحی پهناور سوریه و عراق را اشغال کردند در افغانستان طرفداران خود را فعالانه استخدام می کنند و هم اینک به تاجیکستان نفوذ می کنند. امتداد مرزی افغانستان و تاجیکستان قبلا هم ایراد داشته زیرا در طرف افغانی تقریبا کلا زیر کنترل طالبان قرار داشت. حالا طالبان رادیکال به داعش پیوسته و برای سراسر آسیای مرکزی و روسیه خطر ایجاد می کنند.

در 2013 کشور های عضو CSTO به این توافق رسیدند که به مرزبانان تاجیکی پاسدار مرز با افغانستان کمک رسانده شود. ولی این اقدام آشکارا کافی نبود. تا سال 2005 از این سرحد مرزبانان روسی حراست می کردند، بعدا پاسداری از مرز در اختیار مرزبانان تاجیکی قرار گرفت. به نوشته  روزنامه "کامرسانت" چاپ روسیه، یک منبع نزدیک به دبیرخانه CSTO گفت که بعید نیست که نظامیان روسیه به مرز تاجیکستان باز گردند ولی برای این کار خواست دوشنبه ضرورت دارد. لیکن دوشنبه عجالتا تنها افزایش کمک های فنی خواستار است.

در ضمن منابع CSTO  بعید نمی دانند که نیرو های این سازمان دارای نیروی پاسدار صلح می توانستند در مبارزه با داعش در خارج از حریم این پیمان هم عمل کنند به شرطی که ائتلاف بین المللی وسیعی به سرپرستی سازمان ملل متحد تشکیل می شد. روسیه بشدت طرفدار تشکیل این ائتلاف است ولی آمریکا و پاره ای از کشور های منطقه قطعا مایل نیستند با رژیم بشار اسد همکاری کنند. انتظار می رود موضع کشور های  CSTO   در اعلامیه پایانی نشست دوشنبه گنجانده شود.

همایش دوشنبه در زمینه موقعیت داخلی بشدت وخیم شده در تاجیکستان بر گزار می شود. 4 سپتامبر گروهی که به گفته مقامات تاجیکستان  ژنرال عبد الحلیم زاده معاون سابق وزارت دفاع تاجیکستان ریاست آنرا بعهده دارد به شعبه محلی پلیس و یک واحد وزارت دفاع حمله کرد و پس از این به دره رامیت فرار نمود. اکنون در آنجا عملیات ضد تروریستی انجام می شود و به گفته مقامات "افراد باقی مانده  گروه ضد دولتی محاصره شده است".

"یوری اوشاکوف" دستیار رییس جمهور روسیه تعریف کرد که وی این موضوع را با همتای تاجیکی خود بررسی کرد. نماینده کرملین سخنان همتای تاجیکی خود را اینطور نقل کرد:" تاکید می کنم که در آنجا همه چیز آرام است و در دوشنبه هیچ علایم از اینکه چیز خاصی می گذرد مشاهده نمی شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала