گزارش و تحلیل

اوباما علیه داعش: بعد از یک سال حملات هوایی، تروریست ها به هجوم خود ادامه می دهند

© AP Photo / Saul LoebПрезидент США Барак Обама
Президент США Барак Обама - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در این هفته از زمانی که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا آغاز مبارزه "واگیر و بدون وقفه" با تروریسم به قصد "نابودی کامل" گروه رادیکال داعش را اعلام کرد یک سال گذشت.

این حادثه 10 سپتامبر 2014  رخ داد. تا این هنگام هم پهپاد ها و نیروی هوایی آمریکا به مواضع شبه نظامیان ضربه میزدند. ایراد ضربات پس از قتل دو روزنامه نگار آمریکایی بدست داعش شروع شد. این دو تبعه آمریکا مدت مدیدی گروگان داعش بودند.

در آن زمان اوباما چهار جهت اساسی فعالیت آمریکا را مشخص کرد: وارد کردن دایمی ضربات هوایی به مواضع شبه نظامیان، افزون کردن حمایت از نیرو های در حال مبارزه با تروریست ها در منطقه، استفاده از همه اقدام های ضد  تروریستی جهت جلوگیری از اعمال ممکنه تروریستی  و رساندن کمک های نوعدوستانه به اشخاصی که از اعمال تروریست ها زجر می کشند.

به اطلاع رسمی پنتاگون از آن زمان تا کنون آمریکا و متحدین 53 هزار پرواز جنگی به سوریه و عراق را انجام داده و 6700 ضربه هوایی به مواضع احتمالی داعش وارد کرد.

بی نتیجه بودن یک سال مبارزه آمریکا با داعش - اسپوتنیک ایران
بی نتیجه بودن یک سال مبارزه آمریکا با داعش

در این هنگام 10 هزار عدد تکنیک و واحد تروریستی از تانک و نفربر گرفته تا انبار مهمات و چاه نفتی نابود شده است. به نوشته سایت روسی انگلیسی زبان "آر تی" ارقام رسمی در مورد تلفات جانی تروریست ها در دست نیست ولی تعداد تروریست های کشته شده 8500 نفر برآورد می شود.

ارزش کارزار آمریکا و متحدانش علیه داعش روزانه 9/9 میلیون دلار — مساوی 3/7 میلیارد دلار بر آورد می شود.

البته بمباران های گسترده مواضع و واحد های داعش به آن ضرر معیینی وارد کردند. با این حال جا ندارد در باره کارآمدی قابل ملاحظه این اعمال و بهبود موقعیت در منطقه صحبت شود. داعش روز بروز قویتر شده و اراضی هر چه بیشتری را از آن خود می سازد.

ولی آمرکایی ها مایوس نمی شوند: کنگره این کشور در 2014 به قصد مبارزه با داعش تخصیص 500 میلیون دلار برای برنامه‌ آموزش و تجهیز باصطلاح اپوزیسیون معتدلی که در سوریه با داعش مبارزه می کند را تایید کرد.

با وجود تامین پولی هنگفت عجالتا این پروژه شکست خورد. مقامات آمریکا می خواستند تا آخر 2015 نظامیان بتوانند 5000 شبه نظامی را در اردوگاه های ترکیه، اردن، عربستان و قطر آماده کنند تا آنها به جنگ زمینی با داعش بپردازند. تا امروز فقط 200 شبه نظامی آموزش دیدند و گروه اول 54 نفری عملا بدست اسلامگرایان ترور شد.

در این هنگام در اراضی اشغال شده بوسیله داعش اهالی غیر نظامی بازهم به هلاکت می رسند. افراد بی گناه به دست تروریست ها و بر اثر حملات جنگنده ها کشته می شوند. تنها در سوریه شبه نظامیان بیش از 3 هزار نفر از جمله 700 کودک را کشتند و در جریان بمباران های ائتلاف بریاست آمریکا متحاوز از 450 نفر از افراد بی دفاع شامل 100 کودک جان باختند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала