گزارش و تحلیل

روسیه ، بشار اسد را با نارنجک اندازها و نفربرها تقویت می کند

© AFP 2023 / Joseph Eidروسیه ، بشار اسد را با نارنجک اندازها و نفربرها تقویت می کند
روسیه ، بشار اسد را با نارنجک اندازها و نفربرها تقویت می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری روسی " کامرسانت"، جزئیات توافق مربوط به ارسال تسلیحات روسی به دولت بشار اسد را مشخص کرد، مسئله ای که دلیلی برای کشمکش دیپلماتیک دیگر بین مسکو و واشنگتن تبدیل شد.

منابع این خبرگزاری در زمینه ی همکاری فن آوری — نظامی با دول خارجی اطلاع دادند ،" در حال حاضر ارسال چند بار اسلحه ی گرم، نارنجک انداز، نفربرهای بی تی ار-82 آ،  کامیون های نظامی " اورال" و تسلیحات دیگر  به سوریه انجام می شود و یا نزدیک به اتمام است، این تسلیحات برای اجرای عملیات های جنگی محلی و نقل و انتقال به ساختار ارتش سوریه لازم است. "

منابع " کامرسانت" تاکید می کنند که انتقالات در ارتباط با قوانین بین الملل و با نظارت بر همه ی تشریفات و در چهارچوب قراردادهای موجود بین دولت روسیه و سوریه صورت می گیرد. براساس خبرهای موجود بخشی از این توافق به صورت پول به عنوان کمک به دمشق (مبلغ آن تقریبا 400 میلیون دلار است) برای خرید سیستم دفاع ضد هوایی اس —300 پی ام او-2 ارائه شد که مسکو پس از مشورت با مقامات اسرائیل تصمیم گرفت آنرا ارسال نکند. اطلاع داده شد که تقویت ارتش سوریه که با کمک روسیه حاصل شده است باید در مبارزه با داعش یاری رساند. "

 آناتولی ایسایکین ، مدیر کل "روس آبارون اکسپورت"، شرکت دولتی واردات و صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه در مصاحبه ای با " کامرسانت" خاطر نشان نمود: "تمامی ارتباطات ما در زمینه ی همکاری فن آوری — نظامی با سوریه ای ها کاملا تمام شده است… ما اوضاع در این منطقه را در نظر گرفته و تنها آندسته از تسلیحاتی را ارسال می کنیم که نمی شود علیه سایر کشورها استفاده کرد. به من اطمینان کنید: تمام چیزهایی که آنها دارند برای دفاع از مرزهایشان در مبارزه با تروریست است. "   

مسکو در ماه های اخیر مصرانه ایده ی پیوستن نیروهای مسلح سوریه به ائتلاف ضد تروریست را پیش می کشد ، ائتلافی که در آن کشورهای منطقه و دول غربی هستند. در این زمینه روسیه کمک نظامی به دمشق را لزومی برای تقابل با تهدید تروریست می شمارد. سرگی ریابکوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه در نمایشگاه Russia Arms Expo-2015 که در این روزها برگزار می شود گفت: " درایده ی رئیس جمهور روسیه در خصوص تقابل با داعش، عنصر محوری، لزوم مبارزه با تروریست در همه جا، بدون تلاش برای دسته بندی آنها اینکه کجا تروریست ها خوبند و کجا بد است. "

در همین راستا در این روزها جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا با همتای روسی خود سرگی لاوروف گفتگوی تلفنی داشتند. وزیر امور خارجه  روسیه تاکید کرد که این کمک همواره بوده و هست. روز چهارشنبه سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه ماریا زاخاروا ضمن نقد و بررسی این مطلب افزود که مسکو هیچ گاه این حقیقت را رد نکرده است. به گفته ی وی در سوریه متخصصین نظامی روسی هستند که برای یادگیری کار فن آوری ها کمک می کنند و مرکز تضمین فن آوری — مادی ناوگان دریایی نظامی روسیه کار می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала