گزارش و تحلیل

اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای چی به تاجیکستان می آید؟

© Sputnik / N. Kozlovskiyنگرانی تاجیکستان از فعالیت گروه های شبه نظامی در مناطق مرزی افغانستان
نگرانی تاجیکستان از فعالیت گروه های شبه نظامی در مناطق مرزی افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاجیکستان یک گروه کاری برای ارزیابی ورود کشور به اتحادیه اقتصادی اوراسیا تشکیل شده است.

در این کمیسیون نمایندگان وزرای بلوک اقتصادی و تحلیلگران برجسته حضور دارند. به گفته رادیو اسپوتنیک، کارشناسان مذکور قصد دارند نتایج ارزیابی های خود را تا پایان سال جاری به رییس دولت ارایه کنند. بر مبنای نتیجه گیری این گروه، تاجیکستان تصمیم می گیرد که وارد این اتحادیه شود یا نشود. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار رادیو اسپوتنیک در دوشنبه به تفسیر این خبر می پردازد.

کار این گروه برای ارزیابی اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسط وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان هدایت می شود. این موضوع از لحاظ فنی بررسی می شود. در پروسه تحقیقات از نمایندگان برخی ادارات نیز دعوت شده است. در پایان، بانکداران، صنعتگران، اتحادیه های کشاورزی، حمل و نقل، گمرک و مهاجرت نتیجه گیری خود را ارایه خواهند کرد. علاوه بر این برای مطالعه موضوع همگرایی از تجار و دانشمندان نیز دعوت شده است. تا پایان سال جاری این گروه باید گزارش نهایی خود را آماده کند. تصمیم نهایی برای پیوستن به این اتحادیه بر مبنای توازن بین منافع سیاسی و سود اقتصادی اتخاذ خواهد شد. فریده مومینوا معاول رییس مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان به خبرنگار «اسپوتنیک» می گوید:

همکاری ایران و آلمان مطابق با بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا - اسپوتنیک ایران
همکاری ایران و آلمان مطابق با بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

«پیوستن به هر اتحادیه ای با مطالعه و تصمیم گیری طولانی مدت انجام می گیرد و این تصمیم گیری مسئولیت زیادی دارد. همین مساله اهمیت ارزیابی ها برای توسعه کشوری که به اتحادیه می پیوندد و خود اتحادیه را بالاتر می برد. از آنجا که پیش بینی ها و ارزیابی ها اهمیت زیادی دارند، میزان محاسبات برای نتیجه گیری اینکه چه سودی کسب خواهد شد، بیشتر می شود»

به گفته این کارشناس، کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا امروز در شمار شرکای اصلی تجارت تاجیکستان قرار دارد. همین مساله میزان اهمیت همگرایی را نشان می دهد. اما عدم توسعه یافتگی زیرساخت ها مانع از کسب سود بیشتر می شود. تاجیکستان مسیر ریلی به فضای اوراسیایی ندارد و این جمهوری از کریدور حمل و نقل جاده ای محدودی برخوردار است، ضمن اینکه کریدور حاضر از قرقیزستان عبور می کند. مساله اینجاست که در سال های حکومت شوروی، مسیرهای اصلی تاجیکستان را از طریق خاک ازبکستان با قزاقستان و روسیه مرتبط می ساختند. اما این کشور امروز عضو اتحادیه نیست. به همین خاطر ضرورت احیای خط ریلی در مسیر تاجیکستان — قرقیزستان — قزاقستان و عبور به سمت روسیه پیش می آید. فریده مومینوا در ادامه توضیح می دهد:

«صحبت فقط از افزایش حجم گردش کالا و دسترسی به بازارها نیست. برای دسترسی به بازارها باید مسیرهای ارتباطی زمینی را توسعه داد. اگر عامل زیرساختی مناسب باشد، آنوقت ما سود بیشتری از این همگرایی می بریم».

لازم به ذکر است که کشورهای عضو این سازمان راه را برای تاجیکستان باز گذاشته اند. تاجیکستان در طول 15 سال به طور مداوم عضو اتحادیه اقتصادی آسیا — اروپا بود. به همین خاطر از نظر اخلاقی و حقوقی حق شرکت در اتحادیه اقتصادی را دارد. دوما تاجیکستان برای کشورهای اتحادیه و به ویژه برای روسیه مهمترین شریک در منطقه در حوزه امنیت است. پادگان نظامی روسیه در این جمهوری است و به تامین صلح و ثبات در مناطق جنوبی فضای پساشوروی مشغول است. در این شرایط دوشنبه درخواست دارد که به اتحادیه بپیوندد زیرا مساله امنیت به هر صورت با مساله اقتصاد در ارتباط است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала