گزارش و تحلیل

زندگی زیر چتر آژانس امنیت ملی

© AFP 2023 / Paul J. Richardsسازمان امنیت ملی آمریکا
سازمان امنیت ملی آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس امنیت ملی به دقت زندگی هر امریکایی را زیر نظر دارد. برنامه ای که آژآنس امنیت ملی امریکا تدوین کرده به گونه ای است که دایما تماس های تلفنی را چک می کند. تمام این اقدامات به لطف افشاگری های ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان سیا آشکار شده است.

این واقعیت چندان بی اهمیت نیست که اسناد منتشر شده توسط ادوارد اسنودن، تغییراتی در نگاه امریکایی ها به این مساله ایجاد کرده است. همه پرسی های انجام گرفته در سال 2006 میلادی نشان داد که نصف بیشتر مردم امریکا (51%) اطمینان داشتند که برنامه تجسس آژانس امنیت ملی امریکا کاملا درست است. اما پس از نشر مطالب اسنودن، تصویر این اقدامات در مقابل چشم مردم تغییر کرد. امروز نصف بیشتر مردم امریکا از این مساله کاملا نگران هستند. به این ترتیب، مفهوم «حفظ حریم خصوصی» تغییر می کند. آژانس امنیت در تلاش خود برای اطلاع از همه چیز و همه جا دست برنمی دارد. در این جریان حتی افرادی که در حوزه اینترنت فعال هستند نیز کمک می کنند و قصد ندارد به این زودی ها برنامه هایش را متوقف کند. زیرا امکانات «شبکه» به هرصورت زیاد است. آندره کالسنیکوف مدیر مرکز هماهنگی های دامنه های داخلی اینترنت در این رابطه می گوید: «امروز برای هر نفر باید 5 دستگاه به اینترنت متصل باشد، اما بین 5 تا 10 سال دیگر، تعداد آنها به ده ها دستگاه می رسد. بسیاری از این دستگاه ها با انسان و محیط اطراف، با تولیدات، خدمات شهری، اکولوژی و محیطی که در آن زندگی می کنیم، به تعامل خواهند پرداخت.  تمام آنها دایره اینترنت را تشکیل می دهند که ما را احاطه خواهد کرد و آنها به هر صورت به اینترنت متصل خواهند شد و برای رفاه انسان کار خواهند کرد. آنها به انسان کمک می کند تا توسعه پیدا کند. طرح های تجاری جدیدی حاصل می شوند. همین کافی است و توسعه بعدی اینترنت از نظر تکنولوژی کاملا نمایان است.

با این حال، به موازی این چشم انداز روشن، پیامدهایی را هم شاهد خواهیم بود. هم اکنون کار روی نقشه تمام اینترنت پیش می رود که شبکه اتصال جهانی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مهم نیست که چه دستگاهی داشته باشیم، نوت بوک، تلفن یا پلانشت، این اتفاق به هر صورت می افتد. علاوه بر این، نباید از نظر دور کرد که این برنامه اجازه انجام عملیات تجسسی در شبکه یا حملات کامپیوتری را نیز می دهد. به عبارتی، امروز هر کس می تواند بخشی از این برنامه شود، فقط کافی است که سیستم جدید را نصب کند. دیمیتری یفیموف عضو شورای متخصصین کمیته دومای دولتی مسکو در امور امنیت می گوید: «از نظر جاسوسی در امور شهروندان هر کشور، همه چیز کاملا جالب است. ویندوز 10 که هم اکنون از طرف شرکت مایکروسافت ساخته شده، دارای عملکرد جاسوسی می باشد و کاربر به راحتی تحت کنترل کامل قرار می گیرد. تمام داده های ویندوز 10 نیز در اختیار آژانس امنیت ملی قرار می گیرد. مساله دیگر این است که فعلا آژانس امنیت ملی فرصت نکرده تمام اطلاعات دریافتی را بررسی کند، زیرا حجم اطلاعات بسیار بالاست. این اطلاعات برای آینده حفظ و نگهداری می شوند. در حال حاضر آژانس امنیت ملی تصمیم گرفته آرشیو پروایدرها را نابود کند. این آرشیو طی پنج سال گذشته جمع آوری شده و نیازی به آنها نیست. آنها حق دارند که این کار را انجام دهند. من می خواهم تاکید کنم که در امریکا امروز بین عملکرد آژانس امنیت ملی و عملکرد شرکت های جهانی از قبیل گوگل و مایکروسافت یک همپوشانی صورت می گیرد. این شرکت ها عملا در کار تجسس حضور دارند.

با این حال بیشتر امریکایی ها امروز به این مساله توجه زیادی نشان نمی دهند. برخی از کارشناسان معتقد هستند که امریکایی ا امروز فقط با شرایط کنار آمده اند. برخی نیز از افشاگری ها علیه آژانس امنیت ملی خسته شده اند و سایرین اصلا نمی دانند که آژانس از امکانات خود سوء استفاده می کند. شاید مناسبات تغییر کند، البته اگر اطلاعات دقیقتری از موارد نقض قانون به میان بیاید. با این حال فعلا در امریکا کمتر کسی به این مساله توجه می کند که آژانس امنیت ملی قصد دارد همه اطلاعات را درباره همه جمع آوری کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала