گزارش و تحلیل

ایران در مسیر ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صنعت هوایی

© Sputnik / Maxim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر Airbus A350 during MAKS-2015
Airbus A350 during MAKS-2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در زمان برگزاری نمایشگاه ماکس 2015 فرصتی پیش آمد تا با دکتر منوچهر منطقی، معاون وزیر دفاع ایران بخواهیم تا توضیحی در خصوص وضعیت زیرساخت‌های آزمایشگاهی توسعه فناوری و صنايع دانش‌بنيان صنعت هوایی و هوانوردی کشور ارائه دهند.

 حمايت از ايجاد و تقويت زيرساختهاي علمي، فناوري و نوآوري هدفمندسازي، و همچنین هدايت و توسعه پژوهشهاي کاربردي، تقاضا محور و مأموريت گرا و كمك به تجاري‌سازي نتايج آنها از جمله مسئولیت هایی است که بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گذاشته شده است.

ستاد توسعه فناوری و صنايع دانش‌بنيان هوایی و هوانوردی به‌عنوان  يكي از ستادهاي فناوري هاي راهبردي معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور با مسئولیت جناب آقای دکتر منوچهر منطقی، وظیفه سیاست گذاری اجرایی، راهبری، هماهنگي و ايجاد ارتباطات بين دستگاهي لازم براي گسترش فناوري و صنايع دانش‌بنيان در حوزه هوایی و هوانوردی را بر عهده دارد.

دکتر منطقی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین بسترهای لازم شرکت‌های فعال در صنعت هوایی و هوانوردی، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز جهت تست و آزمون بخش‌های مختلف طراحی، تولید و تعمیر و نگهداری به منظور دستیابی به محصولاتی با استانداردهای بین‌المللی می‌باشد، بیان نمود گستردگی‌ حوزه فعالیت‌های صنعت هوایی، موجب پیدایش طیف وسیعی از تست‌ها و آزمون‌های هوایی در سطح آزمون قطعات، سامانه‌ها و سیستم‌ها می‌شود. در حال حاضر در کشور آزمایشگاه‌های دانشگاهی و صنعتی در سطح تست قطعات به صورت جامعی به فعالیت می‌پردازند.  با این حال، تاسیس تمامی آزمایشگاه‌های مورد نیاز جهت طراحی و تولید محصولاتی نظیر هواپیمای تجاری و بالگرد از لحاظ امکان‌سنجی، اقتصادی نمی‌باشد. لذا، جهت برخورداری از شبکه‌ای جامع از آزمایشگاه‌های هوایی و جهت انتقال دانش، نیاز به همکاری‌های ملی و بین‌المللی به صورت توأمان وجود دارد. از جمله بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مراکز تحقیقات طراحی هواپیما و موتور هواپیما در کشور روسیه (ساگی) است که دارای بالاترین سطح در جهان است  و حتی کشورهای غربی در طراحی محصول خود از آزمایشگاه‌های این مجموعه استفاده می‌کنند. در این سفر مقدمات استفاده از این مجموعه در طراحی محصول جدید و ارتقای محصولات فعلی فراهم گردید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала