گزارش و تحلیل

پاکستان می خواهد از نظر تسلیحات هسته ای به آمریکا و روسیه نزدیک شود

© AP Photo / Associated Press of Pakistan, HOShaheen-I
Shaheen-I - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پژوهشگران دو مرکز تجزیه و تحلیل آمریکا به این نتیجه رسیدند که پاکستان می تواند در طول ده سال از نظر پوتانسیل هسته ای جای سوم را در جهان بگیرد.

در حال حاضر هم در این کشور حدود 20 کلاهک هسته ای در سال تولید می شود و خبرگان بیم آن دارند که مسابقه تسلیحاتی در منطقه افزایش یابد.

در گزارش بیناد کارنگی بخاطر صلح و مرکز پژوهشی استیمسون گفته شده که پاکستان از ترس دیرنیه خود در برابر هند — رقیب خود در منطقه زرادخانه هسته ای خود را فعالانه افزایش می دهد. هر دو کشور دارای سلاح هسته هستند لیکن از اعضای رسمی "باشگاه هسته ای" نمی باشند. مطابق قرارداد ان پی تی تنها 5 کشور — آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین بطور قانونی صاحب سلاح هسته هستند.

رویارویی هند و پاکستان در آخر قرن 20 منجر به آن گردید که هر دو بمب هسته ای تولید کردند. پژوهشگران می گویند که اسلام آباد از نظر آهنگ طراحی و افزایش پوتانسیل هسته ای از دهلی سبقت جسته. دانشمندان آمریکایی حساب کردند که در ارتش پاکستان 120 کلاهک هست و هند دارای 100 کلاهک هسته ای است.

واشنگتن پست نوشت: هیچ بعید نیست که زرادخانه هسته ای پاکستان در سالهای نزدیک بطور چشمگیری افزایش یابد. این کشور صاحب  ذخایر زیاد اورانیوم دارای غلظت بالا بوده و این امر برایش امکان خواهد داد که موشک های کوچکی را در کوتاه مدت تولید کند. هند دارای ذخایر فراوان پلوتونیوم است و می تواند چاشنی های جنگی قدرتمند تر را بسازد. ولی تحلیلگران آمریکایی می گویند که هندی ها بحشی از پلوتونیوم خود را برای تولید نیروی برق بکار می برند.

در طول 5- 10 سال تعداد کلاهک ها موجود در دست پاکستان می تواند تا 350 عدد افزایش یابد. در این صورت همسایه شمالی هند می تواند قدرتمند ترین قدرت هسته ای پس از آمریکا  و روسیه در جهان شود. البته اسلام آباد نخواهد توانست مسکو و واشنگتن را از قله هسته ای بر دارد ولی کاملا  قادر است در مسابقه هسته ای  از لندن، پاریس و پکن سبقت بگیرد. واشنگتن پست در پایان نوشت: آهنگ رشد زرادخانه هسته ای پاکستان و سطح زیربنای لازم برای آن با آنچه که مقامات آن کشور پس از آزمایش های هسته ای  در باره لزوم بازدارندگی حد اقل  حرف می زنند مطابقت ندارد.

نظامیان پاکستان تا به حال راجعبه پژوهش های آمریکایی ها چیزی نگفتند. در عین حال  محققان پاکستان نتایج این گزارش را به شک برده و می گویند که پژوهشگران آمریکایی بر این حدس اشتباه آمیزی متکی بودند که پاکستان از کل مواد هسته ای برای تولید سلاح هسته ای استفاده می کند. به عقیده منصور احمد محقق در امور انرژی اتمی دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد پاکستان در چند سال آینده  نمی تواند بیشتر از 40 — 50  کلاهک هسته ای جدید را تولید کند. با این حال این کارشناس تمایلات نظامیان پاکستان به توسعه ذخایر هسته ای را رد نکرد. منصور احمد گفت: نتایج این گزارش  اغراق آمیز است  ولی جهان باید بداند که سلاح هسته ای دفاع مطمئن از تجاوز خارجی است.

"ولادیمیر سوتنیکوف" کارمند ارشد علمی انستیتو شرق شناسی مسکو در مصاحبه با روزنامه "نزاویسیمایا گازتا" چاپ روسیه گفت که اطلاعات تشریح شده در گزارش  مراکز آمریکایی با واقعیت مغایرت ندارد. وی افزود: "این داده ها با ارزیابی های انستیتو تحقیق مسایل صلح استکهلم و انستیتو تحقیقات راهبردی لندن مطابقت دارد. الان پاکستان دارای چنان برنامه هسته ای است که از همه سریع تر پیشرفت می کند. به عقیده انستیتو استکهلم مقدار مهمات جنگی در پاکستان بیشتر از هند است ولی صنایع هسته هند پیشرفته تر است. روسیه و آمریکا این دو کشور را به خلع سلاح هسته ای دعوت می کنند. اسلام آباد می گوید که آماده است به این فرایند بپیوندد منتها پس از دهلی. هند عدم پیوستن به خلع سلاح هسته ای را با "عامل چینی" توجیه می کند و پاکستان این کار را با "عامل هندی"  تبرئه می کند. "سوتنیکوف" تاکید کرد: بخاطر نبود امکان فشار حقوقی به پاکستان این کشور در طول 5- 7 سال جای سوم را در میان قدرت های هسته ای خواهد گرفت.

این محقق یادآوری کرد که از زمانی که دو کشور سلاح های هسته ای خود را آزمایش کردند مسابقه تسلیحاتی در این منطقه فروکش نمی کند. سوتنیکوف در پایان گفت: مسابقه تسلیحاتی در این منطقه افزایش خواهد یافت. هند دست روی دست گذاشته نخواهد نشست. هند که از لحاظ تسلیحات متعارف دارای برتری سگانه بوده طبعا تلاش خواهد کرد که عقب نماند. بعلاوه با در نظر داشت مواضع طالبان در پاکستان و ادعا های  داعش ممکن نیست دسترسی آنها به سلاح هسته ای را بعید دانست. باید دقیقا دانست که تصرف تسلیحات بدست تروریست ها به معنای کاربرد آن نیست. آنها برای این کار به وسایل حمل احتیاج دارند، ولی این خطر هست که شبه نظامیان در صدد بر بیایند  "بمب کثیفی" بسازند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала