گزارش و تحلیل

چین با سقوط بورس ها مبارزه می کند. آمریکا آماده است بازار جهانی سهام را متزلزل کند

© AP Photo / Eugene HoshikoИнформационное табло Шанхайской фондовой биржи в Шанхае
Информационное табло Шанхайской фондовой биржи в Шанхае - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه از مساعی چین جهت فایق آمدن بر پیامد های حاصله از سقوط سهام در بورس های شانگهای و شنژن حمایت کرد.

"آندره دنیسوف" سفیر روسیه در چین در کنفرانس خبری در پکن در تاریخ 27 اوت اظهار کرد: "دولت چین برای تثبیت بازار سهام اقدامات ثمربخش سریع ای اتخاذ کرد". وی خواهان آن شد که شرکای چینی وضعیت بحرانی را هر چه زود تر رفع کنند.

مسکو پس از آنکه بانک مردمی چین اندکی کمتر از 22 میلیارد دلار را به سیستم پولی کشور خود حواله کرد بطور رسمی واکنش نشان داد.

"نیکیتا ماسلنیکوف" محقق انستیتو پیشرفت معاصر ضمن ارزیابی وضع پدید آمده در چین گفت:

ثروتمند آسیایی، 13 میلیارد دلار در سقوط بازار بورس چین از دست داد - اسپوتنیک ایران
ثروتمند آسیایی، 13 میلیارد دلار در سقوط بازار بورس چین از دست داد

بانک مردمی چین در باره جوادث جاری اطلاعات اصولی و شفاف می دهد. همه چیز آشکار است و مطابق وضع امور در جهان پولی است. با این حال ریسک باقی می ماند. ریشه موقعیت پدید آمده در چین در عدم موازنه پولی، فعالیت های قابل توجه بانک های سایه  و بدهی های عظیم حکومت های محلی نهفته است. چین باید در ماه های نزدیک طرح اصلاحات ساختاری را پیاده کند که هم اینک اعلام شده است. مسلما باید به مدرنیزه سازی بخش پولی پرداخت — از بازار سهام گرفته تا تغییر اصول تهیه بودجه.  تغییر روحیات سرمایه گذاران و شرکت کنندگان بازار به این امر بستگی دارد که چین با چه سرعتی این مسایل را حل کرده و یا به جامعه جهانی نشان بدهد که قصد دارد این مسایل را بطور سریع و اصولی حل کند.

در این هنگام غرب تلاش می کند نسخه های خودی برون رفت از موقعیت دشوار در بازار سهام را به چین تحمیل کند. "الکساندر سالیتسکی" کارشناس انستیتو مطالعه اقتصاد جهانی و روابط بین المللی آکادمی علوم روسیه بر آن است که این برخورد فایده ای نخواهد داشت. او گفت:

آغاز فروش اوراق قرضه ی دولتی آمریکا توسط چین - اسپوتنیک ایران
آغاز فروش اوراق قرضه ی دولتی آمریکا توسط چین

دلمان نمی خواهد که در این اوضاع و احوال کسی از خارج به چین فشار وارد کند. در چین کلان اقتصاد خودویژه ای هست که بطور خاصی تنظیم می شود. نگریستن به آن با الگو های غربی کار مزخرفی است.

در ضمن 27  اوت در جکسون هول آمریکا جلسه مسوولان سیستم رزرو فردال با شرکت بانک های مرکزی کشور های عمده جهان آغاز بکار کرده و محققان بیعد نمی دانند که روز شنبه "استنلی فیشر" معاون فدرال رزرو  در بیانات خود بتواند در باره  ارتقا احتمالی بهره این صندوق سخن بگوید. شکی نیست که این اقدام بر بازار جهانی سهام تاثیر منفی خواهد گذاشت و با در نظر داشت وضع اقتصاد آمریکا و بازار های سهام  موجب بی ارزش شدن پول ها و سقوط بازار و فرار سرمایه  خواهد گردید و در نهایت به خود آمریکا هم ضربه خواهد کرد.

کارشناسان می گویند که تماس های نزدیک فدرال رزرو با عمده بانک های جهان می توانند به تصحیح تصمیم ها کمک کنند تا آمریکایی ها از گام های اشتباه آمیز خودداری کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала