گزارش و تحلیل

تروریست ها در راه اوروپا

© AFP 2023 / Dimitar DilkoffМигранты в ожидании раздачи еды от македонских волонтеров на железнодорожной станции Гевгелия на македонско-греческой границе
Мигранты в ожидании раздачи еды от македонских волонтеров на железнодорожной станции Гевгелия на македонско-греческой границе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با هجوم سیل مهاجران به اوروپا یک سوال مهم مطرح می شود و آن این است که آیا داعش رویای رسیدن خلافت اسلامی به غرب اوروپا را محقق می کند؟

وقتی غربی ها در حال حمایت از ایجاد القاعده و طالبان و عقاید های سلفی گری و تکفیری برخی کشورهای عربی در منطقه خاور میانه بودند هیچ وقت فکر آن را نمی کردند که این گروه ها در نهایت به تهدیدی برای موجودیت آنها تبدیل گردد.

اگر در بحر اهداف گروه های تندروی اسلامگرای سلفی وارد شوید متوجه می شوید همگی در نهایت یک هدف بیش ندارد و آن احیای مجدد خلافت اسلامی است. حال یکی با محوریت مکه وعربستان سعودی — دیگری با محوریت قاهره و مصر و یکی دیگر با محوریت استامبول و ترکیه عثمانی.

کشف اجساد مهاجران - اسپوتنیک ایران
کشف اجساد مهاجران

داعش امروزه بر سرزمینی به وسعت بیش از 550 هزار کیلومتر مربع حکم رانی می کند، اگر امارت هایی که در کشورهای دیگر جهان با داعش اعلام بیعت کرده اند را حساب نکنیم. سرزمینی نزدیک به اندازه کشور فرانسه یا دوبرابر انگلیس و پنجاه برابر کشوری مثل لبنان. منابع مختلف درآمدی داعش حتی از برخی کشورهای منطقه به مراتب بیشتر است. مضاف بر اینکه این گروه توانسته گستره نفوذ خود را به شمال آفریقا و افغانستان و شرق آسیا هم گسترش دهد.

حال جالب اینکه در سرزمین هایی که داعش بر آن حکم رانی می کند همه سیستم های حکومتی (طبق دیدگاه های خود آنها) وجود دارد و هیچ کس جرئت اعتراض ندارد.

یکی از متعارف ترین شگرد هایی که داعش برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده می کرده و می کند نفوذ دادن نیروهای خود در مقصد بصورت مردم معمولی سپس قاچاق مهمات برای آنها و خریدن مزدور ودر نهایت ضربه زدن به هدف می باشد.

این گروه از همین روش برای اشغال موصل — الرمادی و ده ها شهر و دهات در سوریه و عراق و لیبی و مصر و الجزایر و افغانستان و تونس و… استفاده کرد و در اکثر موارد موفق بود.

از شروع بحران منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از زمان انقلاب تونس و سرنگونی معمر القذافی در لیبی تا بحران سوریه و عراق و یمن حدود 5 سال می گذرد و تا به حال چنین سیلی از مهاجران به سمت اوروپا حمله ور نشده بودند.

به یاد دارم زمانی که بحث انتقال زخمی ها و جنگ زدگان لیبی به ترکیه و اردن و از این دو کشور به سوریه مطرح بود مقاله مشابهی را در مورد خطر ورود تروریست ها به سوریه نوشتم و آن زمان مورد انتقاد شدید تعداد زیادی از دوستان که مدعی مطلع بودن در امور سیاسی و بین المللی بودند قرار گرفتم. و این دوستان مدعی بودند که سوریه دارای ارتشی بیش از 500 هزار سرباز است و این تعداد افراد نمی تواند خطری برای اینک کشور بوجود آورند. اما امروزه شاهد نتیجه اش هستیم.

مهاجران در حال استراحت - اسپوتنیک ایران
دیوار ضد مهاجران

سیاست جدید داعش مبنی بر آن است که با ایجاد گروه های کوچک در کشورهای مختلف و ایجاد امارت اسلامی اقدام به جذب نیرو در آن کشورها و سپس توسعه قدرت خود گردد و در نهایت با اتصال این امارت ها به یکدیگر خلافت اسلامی مورد نظرش را برپا کند. به این ترتیب حتی اگر یکی از این مجموعه ها آسیب دیدند بقیه سرجای خود می مانند وچون این گروه ها جداگانه کار می کنند ردیابی و نابودی آنها فوق العاده سخت و پیچیده می باشد.

هر جای دنیا که مسلمانان ناراضی وجود داشته باشند و مساجد متعلق به وهابی ها یا سلفی ها در آن ریشه دوانده باشند می توان گفت که زمینه فعالیت داعش نیز مهیا می باشد.

مشکل اصلی یهودی ها در اوروپا این بود که جوامع اوروپایی حاضر به ادغام آنها در جوامع خود نبودند و همیشه یهودی ها را وادار به زندگی در گیتو ها می کردند. به این ترتیب یهودی ها همیشه در جوامعی خارج از جوامع اوروپایی زندگی می کردند و همیشه با رفتار تحقیر آمیز اوروپایی ها مواجه بودند. همین رفتار اوروپایی ها منجر به واکنش یهودی ها و همچنین تشکیل گروه های تروریستی توسط آنها در اوروپا شد. گروه هایی که در ترور خیلی از شخصیت های اوروپایی و دشمنان یهودی ها نقش داشتند. مستندات برخورد اوروپایی ها با یهودی ها و واکنش یهودی ها به اوروپایی ها هم که در دسترس همه می باشند. اوروپایی ها از هیچ تلاشی برای نابودی و یا اخراج یهودی ها دریغ نکردند تا جایی که طی دو قرن اخیر نیز برخی اوروپایی ها که احساس نفرت شدید به یهودی ها داشتند فکر کردند که بهتر است یک کشور جداگانه یا در واقع گیتوی بزرگتر برای یهودی ها دور از اوروپا بسازند و آنها را به آنجا تبعید کنند. در واقع هدف از ایجاد اسرائیل همین مساله بود و نه دلسوزی اوروپایی ها در مقابل یهودی ها. امروزه دیگر همه جهان اذعان دارند که ریشه همه مشکلات موجود در منطقه خاور میانه هم از همین جا نشآت گرفته. و این مشکلات در حال بازگشت به اوروپا است. امروزه تاریخ در حال تکرار است اما اینبار با مسلمانان در اوروپا. برخورد اوروپایی ها با جوامع مسلمان دقیقا مشابه نحوه برخورد آنها با یهودی ها طی قرن های گذشته بوده و هست و به همین دلیل جوانان مسلمان در اوروپا امکان ورود به مجمع های اوروپایی را پیدا نمی کنند و با این شرایط به "گیتوهای" خاص خود می روند. "گیتوهایی" که فضای مستعد برای جذب آنها به گروه های تروریستی را فراهم می کند. اوروپایی ها فکر می کردند که با اعزام این جوانان به سوریه و عراق و لیبی و افغانستان و… زمینه کشته شدن آنها را فراهم می کنند و از شر آنها خلاص می شوند اما در عمل زمینه کسب تجربه بیشتر برای آنها را فراهم کردند.

اگر به یکباره پس از پنج سال از بحران های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شاهد حمله ور شدن برنامه ریزی شده مهاجران به سمت اوروپا می باشیم باید به این مساله فکر کنیم که چه تشکیلاتی پشت سر گسیل این تعداد مهاجر به اوروپا می باشد؟ یعنی می توان باور داشت که تعدادی قاچاقچی انسان می توانند صدها هزار نفر را به یکباره از یک قاره به قاره دیگری جابه جا کنند؟ یعنی باید باور کنیم که این تعداد افراد پنج سال از شرایط به وجود آمده اظهار نارضایتی نکردند و به یکباره همه باهم تصمیم گرفتند مملکت های خود را ترک کنند و پای پیاده به سمت اوروپا حرکت کنند؟ نباید فکر کرد که داعش به چند نفر در اوروپا نیاز دارد تا بتواند امنیت این اتحادیه را بهم بزند؟ صد نفر — هزار نفر — ده هزار نفر؟ آیا اوروپایی ها می توانند این تعداد را از میان چندصد هزار نفر پیدا کنند؟

Вид на Средиземное море с крепости в городе Тосса-де-Мар на побережье Коста-Брава в Каталонии - اسپوتنیک ایران
ادامه خروج مهاجران غیرقانونی از شمال آفریقا

چه طرفدار داعش باشیم چه مخالف آن اما مجبور هستیم به یک واقعیت اذعان داشته باشیم و آن این است که طی چند سال اخیر رهبران داعش نشان دادند که از هوش و زیرکی و استعداد زیادی برخوردار می باشند و شناخت خوبی از شرایط جهان دارند. همه نقشه های خود را با تدبیر فراوان  و نقشه و هدف مشخص پیاده کرده اند و اینگونه نیست که با مشتی آدم های بی سواد و عقب افتاده مذهبی طرف باشیم. این تشکیلات بخوبی توانسته از تناقض های موجود در میان کشورها و یا حتی درون کشورها استفاده کند و نیرو جذب کند و در زمینه های مختلف بهترین متخصصین جهان را در همه زمینه ها به شگرد های مختلف جذب خود کرده. اینکه داعش توانسته طی فقط چند سال به شهرت و ثروت و قدرت ما فوق تصور برسد، حال هرگونه بخواهیم از آن نام ببریم خود نشانه توانمندی فوق العاده بالای تشکیلاتی این گروه می باشد که نمی توان آن را دست کم گرفت. در خلاصه باید گفت که داعش عصاره چندین دهه تجارب گروه های تروریستی و تندرو در سرتاسر جهان می باشد.

تصور من این است که اینبار داعش یک بازی زیرکانه جدیدی را شروع کرده که طی آن تعداد زیادی از نیروهای خود را در لابلای مهاجرین به اوروپا بفرستد و پس از مستقر شدن این نیروها در اوروپا به یکباره شاهد عملیات تروریستی و برپا شدن پرچم داعش و امارت های اسلامی آن در اوروپا خواهیم بود. و کل این ماجرای حمله مهاجران به سمت اوروپا توسط یک تشکیلات عظیم که زیر نظر داعش فعالیت می کند ساماندهی شده. و اگر داعش به این موفقیت دست یابد قطعا توانایی آن را خواهد داشت که نیروهای خفته دراوروپا را بیدار کند و کل اوروپا را بهم بریزد.

به این ترتیب جنگ هایی که غربی ها مسبب آن بودند به سمت اوروپا در حال حرکت هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала