گزارش و تحلیل

دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران در دیدار از نمایشگاه ماکس 2015

© Sputnik / Sergey MamontovЗаместитель председателя правительства РФ Дмитрий Рогозин и вице-президент Ирана Сорену Саттари на открытии Международного авиационно-космического салона МАКС-2015
Заместитель председателя правительства РФ Дмитрий Рогозин и вице-президент Ирана Сорену Саттари на открытии Международного авиационно-космического салона МАКС-2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای دکتر ستاری دیروز طی یک مراسم ویژه در افتتاحیه نمایشگاه ماکس 2015 حضور داشتند و به همراه رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و جمعی دیگر از مقامات سایر کشورها به بازدید از غرفه های نمایشگاه پرداختند.

در این بازدید بسیاری از محصولات و دستاوردهای نوین صنعت هوا و فضا به هیات بازدید کننده همراه رئیس جمهور معرفی شده و هواپیماهای جنگنده و مسافربری روسیه به اجرای پرواز نمایشی پرداختند. آقای دکتر ستاری در پاویون جمهوری اسلامی ایران به گفتگو با خبرنگران پرداختند. در زیر متن کامل گفتگو با آقای دکتر ستاری ارائه می گردد و در فایل صوتی امکان دسترسی به این گفتگو وجود دارد.

-         به نظر جنابعالی نمایشگاه هوایی ماکس 2015 در توسعه صنایع هوا و فضای جهان چه نقشی را ایفا می نماید؟

دو کشور ایران و روسیه برای اولین بار در حال تشکیل کمیته هوا و فضا هستند وهمزمان این فرصت ایجاد شد که از نمایشگاه هوایی ماکس هم بازدید نمایم و از این نظر خوشحال هستم. امسال هیات بزرگی از سوی کشور ایران نیز در این نمایشگاه حضور دارند و یکی از بزرگترین سرمایه گذاریهایی که در آینده نزدیک در ایران انجام خواهد شد، سرمایه گذاری در حوزه توسعه صنایع هوا و فضا می باشد.

کشور روسیه همیشه در صنایع و به ویژه در حوزه صنایع هوایی از پیشرفته ترین کشورها بوده است و به همین دلیل هم ایران همیشه تمایل زیادی به همکاری نزدیک با روسیه در حوزه هواپیماهای غیر نظامی، هواپیماهای نظامی و صنایع فضایی دارد. در این بین تکنولوژی روسیه بیش از هر چیزی مورد توجه است. به همین دلیل من امیدوارم که با بازدیدها، جلسات و مذاکراتی که با طرف روس انجام می دهیم به زودی بتوانیم زیرساخت مناسبی را برای همکاری با این کشور فراهم نماییم.

-         شما همکاری ایران و روسیه را در زمینه موشکهای اس 300 چگونه ارزیابی می کنید و در حال حاضر وضعیت ارسال این سامانه در چه وضعیتی قرار دارد؟

من اطلاعات دقیقی از ریز قرارداد ندارم، تنها چیزی که است می دانم موضوع تحویل سامانه موشکی اس 300 در روال منطقی خود و در حال انجام و پیگیری است، بدون اینکه هیچ مشکلی داشته باشد. چون این موضوع در حوزه وزارت دفاع ایران است من اطلاع دقیقی از وضعیت این قرارداد ندارم.

-         چه قراردادهایی را با روسیه امضاء کردید و چه قراردادهایی را در آینده مورد امضاء قرار خواهید داد؟

ما در این سفر بیش از 10 قرار داد و تفاهمنامه امضاء خواهیم کرد. اگر اجازه بدهید در روز آخر سفر به اطلاع خواهیم رساند که چه قراردادهایی امضاء شده است. موضوعی که بسیار مهم است، اینکه هیچگاه سطح روابط ایران و روسیه به ویژه در حضوزه تکنولوژی و صنعت تا این اندازه در سطح مطلوبی قرار نداشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала