گزارش و تحلیل

جمهوری دمکراتیک خلق کره و کره جنوبی به مذاکرات ادامه دادند

© AFP 2023 / Jung Yeon-Jeکره شمالی و کره جنوبی مذاکرات اضطراری خود را به پایان رساندند
کره شمالی و کره جنوبی مذاکرات اضطراری خود را به پایان رساندند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مذاکرات جمهوری دمکراتیک خلق کره و کره جنوبی در چارچوب "دو بعلاوه دو" با هدف رفع بحران پدید آمده میان دو کشور ادامه دارد.

روز یکشنبه در جمهوری دمکراتیک خلق کره اجتماعات اعتراض علیه اعمال سئول برگزار شد. نمایندگان زحمتکشان واحد های تولیدی و سازمان های اجتماعی و دانشجویان در خیابان ها جمع شده و اعمال تحریک آمیز کره جنوبی را محکوم نمودند. خبرگزاری "تاس" یکی از سخنان اعتراض کنندگان  را نقل کرده نوشت: "سئول موقعیت در شبه جزیره کره را در لبه پرتگاه جنگ قرار داده است".

پیشتر نظامیان کره جنوبی تشدید عملیات ارتش جمهوری دمکراتیک خلق کره را گزارش داده بودند. به گفته سئول کره شمالی قدرت توپخانه خود را در نزدیکی منطقه غیر نظامی کره دو برابر افزایش داد، همچنین گزارش شده که چند ده فروند از زیردریایی های کره شمالی وارد دریا شدند.

"فرانتس کلینتسویچ" عضو کمیته دفاعی دوما — پارلمان روسیه گفت که از انجام مذاکره میان جمهوری دمکراتیک خلق کره  و کره جنوبی به قصد کاهش دادن سطح رویارویی نظامی بدون همه گونه واسطه ها استقبال  کرده و "ریا نووستی" سخنان او را چنین نقل کرد: خوب است که سطح این مذاکرات بس بالا است و بدون میانجیگران انجام می شود. من اصلا مایل نیستم کره شمالی را کاملا بی تقصیر معرفی کنم ولی در موقع کنونی کره شمالی اصلا نمی خواهد که این اختلاف به رویارویی مسلحانه مستقیم تبدیل شود. ولی ماهیت این قضیه در این است که کره جنوبی و متحد آن — آمریکا بالاخره پی ببرند که همه گونه تلاش های قهری تعویض رژیم جمهوری دمکراتیک خلق کره نه تنها به بروز جنگ بزرگی در شبه جزیره کره بلکه به بروز فجایع بسیار بزرگ در جهان نیز منجر خواهد گردید".

گفتنی است که موقعیت در شبه جزیره کره 10 اوت وخیم شد هنگامی که مقام های کره جنوبی برای اولین بار پس از 11 سال کار بلندگو های مستقر در حوزه غیر نظامی کره  را دوباره به کار انداختند و به سخنپراکنی تبلیغات پرداختند. این اقدام در پی منفجر شدن دو تن از نظامیان کره جنوبی اتخاذ شد. پیونگ یانگ پیام سئول حاوی خواست "به دوش گرفتن مسوولیت اعمال تحریک آمیر اخیر و عذرخواهی" را رد کرد. 20 اوت خاک کره جنوبی مورد آتشباری جمهوری دمکراتیک خلق کره شده و سئول در جواب به مواضع نظامیان کره شمالی آتش گشوده و ساکنان قصباتی را تخلیه کرد که مورد تیراندازی قرار گرفته بودند. پس از این فرماندهی نیرو های مسلح جمهوری دمکراتیک خلق کره طلب کرد که بلندگو ها در 48 ساعت برداشته شوند. پیونگ یانگ تهدید کرد که در غیر این صورت علیه همسایه جنوبی خود به جنگ خواهد پرداخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала