گزارش و تحلیل

سازمان امنیت دسته جمعی می تواند نیرو های پاسدار صلح را به دونباس اعزام کند

© Sputnik / Vitaliy AnkovМорские пехотинцы ВМС Тихоокеанского флота на совместных военно-морских учениях Тихоокеанского флота России и ВМС Китая "Морское взаимодействие-2013"
Морские пехотинцы ВМС Тихоокеанского флота на совместных военно-морских учениях Тихоокеанского флота России и ВМС Китая Морское взаимодействие-2013 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز 24 اوت در استان "پسکوف" واقع در بخش اروپایی روسیه بزرگترین مانور های نیروهای مشترک واکنش سریع سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی CSTO با عنوان "مشارکت- 2015" آغاز می شود.

بر خلاف رزمایش نیرو های ناتو با نام "جواب سریع- 15" با شرکت 5 هزار نظامی از 11 کشور اروپایی عضو آن پیمان و آمریکا که الان در اروپای شرقی برگزار می شود مقیاس مانور "مشارکت- 2015"  کوچکتر است و در آن یگان های 6 کشور با 2 هزار نظامی از کشور های عضو CSTO سهیم هستند. این نظامیان در نواحی بسیار محدود مستقر بوده و در حوزه تعلیمات که منطقه  اختلاف فرضی است بطور خیلی سریع ای عمل می کنند.

سرویس خبری سازمان CSTO  گزارش داد که "موقعیت نظامی- سیاسی فرضی خارج از وابستگی به وضعیت حقیقی پایه اندیشه تعلیمات کنونی را تشکیل می دهد. داستان این رزمایش تنها با هدف تمرین اعمال استقرار یگان های واکنش سریع CSTO  در حوزه اروپای شرقی این سازمان  تدوین شده است". ولی نجزیه و تحلیل ساده نقشه این مانور ها نشان می دهد که نیرو های واکنش سریع CSTO  اقداماتی لازم برای اجرای عملی در دونباس را تمرین می کنند. در طول مدت زمان پس از فروپاشی شوروی سازمان CSTO هرگز در خاموش سازی اختلافات منطقه ای سهم نگرفته بود. ولی کشور های متحد فدراسیون روسیه برای تامین صلح و ثبات در تاجیکستان و آبخازیا گروه های پاسدار صلح تشکیل داده بودند. از قرار معلوم در حال حاضر هنگامی که در دونباس بزودی ممکن است عملیات نظامی شروع شود برای CSTO هم هیچ مانع ای وجود ندارد که با تایید مربوطه بین المللی به هیمن ترتیب در دونباس دست به اقدام بزند.

آمریکا صد میلیون دلار کمک برای جنگ خبری به  اوکراین واگذار کرد - اسپوتنیک ایران
آمریکا صد میلیون دلار کمک برای جنگ خبری به اوکراین واگذار کرد

رسما گزارش شده که یگان های واکنش سریع CSTO  در حین تعلیمات نابودسازی "یگان های نامنظم مسلح را یاد گرفته و اقدام هایی جهت برطرف کردن پیامد های وضعیت های اضطراری و برای سازمان دادن  اقدام های ویژه ضربتی — تجسسی را انجام خواهند داد. شاید برای این منظور قزاقستان برای تعلیمات کنونی یک گردان ویژه حفاظت رادیوآکتیو و شیمیایی- بیولوژیک از ترکیب نیرو های واکنش سریع  CSTO  به این تعلیمات را فرستاد. از طرف روسیه  بیش از 40 هواپیما و بالگرد ترابری و ارتشی به این مانور ها خواهند پیوست. این بیشتر از مقدار تکنیکی است که در رزمایش ناتو ای "جواب سریع- 15" مورد استفاده قرار گرفته است.

می دانیم که نیروی هوابرد روسیه دارای یک واحد پاسدار صلح است و بعلاوه هر لشگر روسیه دارای یک گردان همین نوع می باشد. در رسانه های این روایت بررسی می شود که ممکن است یگان های پاسدار صلح واراد دونباس شوند و اگر کشور های عضو CSTO  موافقت کنند یگان چند ملیتی کلاه آبی ها می تواند در جنوب شرق اوکراین مستقر شود.

"ادوارد ردیوکوف" عضو وانسته آکادمی علوم روسیه معتقد است که حتی در زمان نزدیک امکان انجام عملیات صلحبانی در دونباس در سطح بین المللی بررسی خواهد شد و بعید نیست که این قضیه در دیدار 24 اوت پترو پوروشنکو رییس جمهور اوکراین با سران آلمان و فرانسه بررسی شود. این دیدار بدون حضور روسیه بر گزار می شود که حاکی از آن است که کی یف به بازی دیپلماتیک جدیدی با هدف عقیم گذاشتن "فرمات نورماندی" مذارکرات پرداخته. این علامت نگران کننده ای است. این امر هم مایه نگرانی است که آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند با برپایی این دیدار به ابتکار کی یف موافقت کردند. روسیه در این اوضاع باید بگوید که عملیات پاسداری از صلح بدون شرکت صلحبانان روسیه امکان پذیر نیست.

دیروز "والری سمریکوف" معاون دبیر کل CSTO  اعلام کرد که  "در CSTO  پیشناد تشکیل نیرو های هوایی دسته جمعی را بررسی می کنند که انتقال نیرو ها و تکنیک این پیمان را تامین خواهند کرد. سمریکوف افزود: تشکیل نیرو های هوایی دسته جمعی برای انتقال نیرو های مسلح  و تکنیک این پیمان به این یا آن منطقه موجود در حیطه فعالیت این سازمان  ضرورت دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала