گزارش و تحلیل

کنترل بر آی پی آدرس ها در اینترنت حق امریکایی هاست

© Fotolia / Coloures-picشبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات امریکا وعده داده اند که کنترل دولت بر شبکه جهانی اینترنت کمتر شود.

با اینحال، واشنگتن طی یک سال آینده به نظارت بر سیستم جهانی دامنه ها ادامه می دهد.

مقامات امریکا قرارداد خود را با شرک مدیریت دامنه ها و آی پی آدرس ها ادامه می دهد. این شرکت یک سازمان غیردولتی است که کار ثبت دامنه ها و خدمات بعد از آن را انجام می دهد و ICANN نام دارد.

حیطه مسئولیت های شرکت ICANN بدین قرار است که برای ارتباط با یک شخص، شما آدرس اینترنتی وی را وارد می کنید. این آدرس شامل نام و شماره اوست. برای اینکه کامپیوترها همدیگر را پیدا کنند، آدرس باید مختص آن کامپیوتر باشد. شرکت مدیریت دامنه ها و آی پی آدرس ها از این اطلاعات منحصر بفرد در تمام دنیا محافظت کرده و آنها را مدیریت می کند. اگر شرکت ICANN دایما این سیستم را تحت کنترل نداشته باشد، دامنه ها به گونه ای که باید عمل نخواهند کرد و افراد نمی توانند یکدیگر را پیدا کنند.

واشنگتن گفته است که کنترل بر این سازمان غیردولتی باید به جامعه جهانی اینترنت واگذار شود که منافع تمام کشورها را در نظر می گیرد و به هیچ دولتی هم تعلق ندارد. آقای آلفردو لوپِز یکی از مدیران شرکت May First/People Link مدافع آزادی اینترنت معتقد است که امریکا برای محروم کردن سایرین از کنترل اینترنتی آخرین تیر خود را هم پرتاب کرده است.

وی می گوید: «کنترل اینترنت در دستان ایالات متحده است و این یک واقعیت است. زبان انگلیسی در فضای اینترنت زبان اصلی می ماند. بیشتر ابعاد مدیریت اینترنتی با ایالات متحده امریکا گره خورده. امریکایی ها سلطه زیادی بر این گستره دارند و بسیاری از شرکتهای مهندسی که در حوزه اینترنت سرامد هستند، بر ایالات متحده تکیه دارند. امریکا هیچ وقت در هیچ موردی بیهوده عقب نشینی نمی کند، به غیر از مواردی که مجبور شود و یا تحت فشار قرار بگیرد. ما امیدواریم که سایر قسمت های دنیا بتوانند بر امریکا فشار وارد کرده و دموکراسی را در تمام سیستم دامنه های اینترنتی برقرار کنند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала