گزارش و تحلیل

روسیه پهپاد جدیدی را در نمایشگاه "ماکس" عرضه خواهد کرد

© Photo / Igor Generalov/Press Service of the Rostec CorporationБеспилотный летательный аппарат "Чирок"
Беспилотный летательный аппарат Чирок - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پهپاد روسی "چیروک" از تازگی های بسیار موعود نمایشگاه بین المللی هوا - فضای ماکس- 2015 است که 25 اوت در "ژوکوفسکی" واقع در حومه مسکو گشایش می یابد.

"لئونید خوزین" سخنگوی شرکت دولتی  Rostec  "روس تک" روسیه در مصاحبه با "اسپوتنیک" خصوصیات فنی این دستگاه پرنده را چنین توصیف کرد:

دستگاه پرنده بدون سرنشین چند منظوره "چیروک" در کنسرن علمی — پژوهشی انستیتوی  رادیوتکنیک مسکو  طراحی شده. این واحد در ترکیب کورپوراسیون دولتی دستگاه سازی جزو شرکت دولتی "روستگ" قرار دارد.   طراحی آن جنبه ابتکاری دارد و بدون جلب وجوه بودجه ای انجام می شود. این هواپیمای بدون سرنشین مطابق معیار های جهانی یک دستگاه پرنده بی نظیر است. لا اقل ما در باره موجودیت پهپاد های  شبیه دستگاه ما در روسیه و جهان خبری نداریم. ساختمان پهپاد ما از این رو منحصر بفرد است که دارای شاسی با بالش هوایی است.

یعنی اینکه پایه این دستگاه بدون چرخ است  بلکه دارای شاسی با بالش هوایی است که به این پهپاد امکان می دهد که بدون باند معمولی پرواز و بدون کاتاپولت از روی هر نوع سطحی مانند شن، خاک پوک، باطلاق و یا زمین ناهموار به پرواز در آید.

خوزین ادامه داد: گفتم که این هواپیمای بدون سرنشین چند منظوره است و مصرف کنندگان بالقوه آن می توانند نظامیان و سفارش دهندگان غیر نظامی مثلا زمینشناسان و یا شرکت های نفتی باشند.

بدین سان از "چیروک" می شود همچنین برای مقاصد صنعتی و علمی گوناگونی به گستردگی استفاده کرد. طراحان می گویند که این پهپاد  قادر است در جا های فاقد  راه های جاده ای — خطوط ناقل برق و خط لوله های نفت را کنترل کند. خوزین گفت:

سال گذشته ما در نمایشگاه برزگ "انوپروم" در یکاترین بورگ مدل این پهپاد در مقیاس 1 بر 5 را نشان دادیم. این مدل کاری نبود، منتها موتور های آن می چرخید و بس.

"چیروک" دارای ابعاد حقیقی در "ماکس" به نمایش گذاشته خواهد شد. این دستگاهی دارای پارامتر های بس بزرگ با بال 10 متری و بارگیری 650 کیلو ای است. خوزین ادامه داد:

البته ما در اتظار فروش این مدل در این نمایشگاه نیستیم زیرا تولید سریال این هواپیما هنوز شروع نشده و مدل کنونی نمونه پهپاد آینده است ولی  یک نمونه دیگر را نیز نشان خواهیم داد که پرواز های آزمایشی آن شروع شده که وقت مدیدی خواهد گرفت. شاید در سال آینده محصول حاضر و آماده را نشان خواهیم داد. برای ما "ماکس" محلی است که در آن می خواهیم سطح اندیشه فنی و علمی خود و امکانات مهندسان طراحمان را نشان دهیم. ما به سخن خود وفایی کردیم: ما وعده دادیم که یک پهپاد بی نظیر را نشان خواهیم داد و وعده خود را بر آورده کردیم. این مدل جالب است هر چند که شاید الان بسیاری به آن با بدبینی بنگرند. ولی گمان می کنم که این پهپاد از نظر فناوری های بکار برده در آن و از نظر امکاناتی که ما در آن گنجانده ایم علاقه فراوانی در میان مشتریان  روسی و خارجی را بر خواهد انگیخت.

تا به حال به شرکت "روستک" روسیه 13 درخواست از کشور ها و سازمان های خارجی واصل شده که مایل اند از غرفه این شرکت بازدید کرده و پهپاد را تماشا کرده و با طراهان آن معاشرت کنند. آنها از کشور های اروپای غربی و شرقی و آسیایی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала