گزارش و تحلیل

توافق حاصله با طلبکاران به تجزیه سیاسی یونان منجر شد

© AFP 2023 / Angelos TzortzinisПремьер-министр Греции Алексис Ципрас выступает с речью на центральном комитете партии СИРИЗА в Афинах
Премьер-министр Греции Алексис Ципрас выступает с речью на центральном комитете партии СИРИЗА в Афинах - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تصمیم آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان مبنی بر انحلال کابینه با شکاف موجود در سیریزا حزب حاکم یونان توضیح داده می شود. پارلمان جدید کابینه بعدی این کشور را تشکیل داده و انتظار می رود انتخابات پارلمانی زودرس حتی در ماه سپتامبر برگزار شود.

علت تجزیه حصول توافق با وامدهندگان است که دولت آلکسیس سیپراس آنرا انجام داد. مطابق آن، این کشور در طول سه سال برای حمایت از بودجه و اقتصاد و بازپرداخت بدهی ها 86 میلیارد یورو را دریافت خواهد کرد. در سیریزا دو جناح بوجود آمده — یکی طرفداران افزایش بدهی ها به وامدهندگان خارجی و دیگری — مخالفان این کار.

جناح چپ سیریزا به ریاست پاناگیوتیس لافازانیس در رایگیری هنگام  تصویب توافقی در باره برنامه سوم کمکرسانی به یونان علیه سیاست دولت سیپراس برخاسته و او را به نقض وعده های انتخاباتی و دبناله روی کامل از بستانکاران متهم کرد. فقط به برکت آرای اپوزیسیون که خواستار راه یونان به سوی اروپا شد این توافق به تصویب رسید. قبلا سیپراس اعلام کرده بود که دولت هنگام انجام سیاست خود باید از اکثریت شگننده در پارلمان برخوردار باشد.

الان پس از اعلام استعفای سیپراس جناح راست حزب حاکم تشکیل جبهه دمکراتیک گسترده برای مخالفت با توافق با طلبکاران را اعلام کرد.

خبرگزاری "ریا نووستی" اعلامیه پلاتفورم چپگرای یونان را چنین نقل کرده: "الکسیس سیپراس با این اعلامیه طرف دیگر سازشکاریانه چهره خود را نشان داد. موضع او کاملا مغایر با کل تعهدات قبلی و مبارزات حزب سیریزا است.

یونان در آستانه ورشکستگی مالی - اسپوتنیک ایران
یونان در آستانه ورشکستگی مالی

در این اعلامیه همچنین آمده است: جناح چپ بلافاصله به تشکیل جبهه ترقیخواه و دمکراتیک وسیعی علیه آشتی ها پرداخته و برای لغو کل توافقات و استهلاک اکثر قرض ها حتما در انتخابات شرکت خواهد کرد. بخاطر دفاع از جواب منفی ملت یونان در رفراندوم، بخاطر لغو صرفه جویی شدید در پرداخت حقوق کارمندان دولتی و حقوق بازنشستگان و مخارج اجتماعی، بخاطر قطع فروش گسترده اموال دولتی یونان. برای اینکه این کشور در راه استقلال ملی گام برداشته و خط جدید ترقی خواهانه را در پیش بگیرد.

خانم آناستاسیا گیامالی" نماینده جناح دیگر آن حزب و فعال سیریزا، در مصاحبه با تلویزیون RT   برکناری سیپراس را گام معقولانه دانسته گفت که وی از توافق جدید با وامدهندگان حمایت می کند.

او گفت: در موقعیتی که حالا شاهد آن هستیم این گام معقولانه ای است. به نظرم علت اساسی اینکه آلکسیس سیپراس انتخابات زودرس را اعلام کرده — تمایلش به نرم کردن پیامد های منفی  برای کسانی که بر له وی و ائتلاف سیریزا رای داده بودند. آنها بیکاران، بازننشستگان، افراد نادار و زحمتکش هستند. شاید توافق حاصله بهترین راهکاری نباشد لیکن بهتر از توافقاتی حاصله بواسطه کابینه های قبلی است.

این نماینده سیرزا معتقد است که اجرای توافق حاصله با وامدهندگان "کار بسیار دشور" است. گیامالی افزود: فکر می کنم، با همکاری تنگ ملت یونان با تمام کسانی که سیریزا به نمایندگی از آنها اقدام می کند این می شود امکانی را پیدا کرد که بوسیله آن ممکن باشد از بسیاری پیامد های منفی ناشی از این معامله اجتناب ورزیده شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала