گزارش و تحلیل

" ردپای اویغوری "

© REUTERS / Kerek Wongsa" ردپای اویغوری "
 ردپای اویغوری  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نسخه ی " ردپای ایغوری" در انفجار بانکوک که عصر روز هفدهم اوت اتفاق افتاد ، پایه و اساس جدی دارد.

کارشناسان روسی یکی از دلایل این عملیات های انفجاری بزرگ در تایلند را نقد و بررسی کردند که توسط مقامات رسمی این کشور رد نمی شود. روز چهارشنبه ، روزنامه های برجسته ی تایلندی " بانکوک پست" و " نیشن" این دلایل را منتشر کردند.  

در ماه ژوئیه به درخواست چین بیش از 100 ایغور که به طور غیر قانونی در تایلند به مدت یکسال زندگی می کردند از کشور اخراج شدند. یک ماه پیش 173 اویغور را از ترکیه بیرون کردند ، کسانی که اقامت غیر قانونیشان در کشور توسط پلیس ثابت شده بود. انگیزه ی انتقام شبه نظامیان اویغور از مقامات چین و تایلند ،پایه  و اساس نسخه ی " ردپای اویغوری" دراین انفجار است.  بر اساس خبرها، انفجار روز چهارشنبه زندگی شش توریست چینی را گرفت ، بیش از ده ها زخمی برجا ماند و یک نفر نیز ناپدید شد.

کارشناس کنستانتین سیوکوف ، سناریوی مشابه را تایید کرده اما دلایل دیگری را نیز بر می شمرد:

اگر اویغورها از تایلند با زور و فشار به خواست چین اخراج شده اند پس کاملا محتمل است که انفجار در بانکوک توسط اویغورها و برای انتقام صورت گرفته است. من نمی توانم این امر را بعید بدانم اما باید تحقیقات و بررسی های منطبق با آن صورت گیرد. از طرف دیگر  سازمان های تروریستی ، حتی انقلابی و جدایی طلب عملیات های مشابه را ترتیب نمی دهند. در واقع عملیات های انفجار آنها در جهت بی ثباتی اوضاع در کشوری بوده است که جدایی طلبان خواستار تفکیک آن هستند. اگربه طور مثال آنها سفارت تایلند را در بانکوک  منفجر می کردند شاید شبیه به این قضیه بود اما لیست انفجارها در بانکوک از لحاظ سیاسی برای سازمان های با گرایش جدایی طلب نیست.

نسخه ی انتقام از طرف افرادی که با گروهک تجزیه طلب " جنبش اسلامی ترکمنستان شرقی" مرتبطند ، در چهارچوب بررسی دلایل گم شدن بوئینگ مالزی در ماه مارس سال گذشته که مسیر کولالامپور- پکن را طی می کرد نیز مطرح شد. اگر گم شدن هواپیمای مسافربری ، یک اتفاق وحشتناک نبوده بلکه یک عملیات تروریستی است پس این عملیات تنها ممکن است علیه یک کشور در منطقه یعنی چین باشد. اکثر227 مسافر این هواپیما چینی بودند.

در زمینه عملیات های تروریستی در بانکوک چنین جزئیاتی جالب توجه است. در واقع در پایتخت تایلند ، پاسپورت یک فرد ایتالیایی و یک اتریشی دزدیده شد و به جای آنها دو فرد ناشناس سوار بوئینگ شدند. هویت این افراد تا به امروز مشخص نشده است.

کارشناس آجار کورتوف به این موضوع توجه نشان می دهد که چین یکی از بیشترین تعداد جمعیت مهاجر را در جهان و در آسیای جنوب شرقی و از جمله در تایلند دارد. به گفته ی وی ارتباط ساکنین محلی نسبت به جامعه ی مهاجرین چینی خیلی خوب نیست. اغلب انواع گوناگون نقض قانون و یا افراط گرایی اتفاق می افتد.

کورتوف می گوید: اکنون نیروهای سیاسی هستند که سعی می کنند در پی این حملات تروریستی ، نارضایتی جامعه را به سمت چینی ها بفرستند. مهم نیست که آیا سخن در خصوص اخراجی های اویغور از سین کیانگ است یا هان ها. وقتی که این نسخه طراحی می شد باید به چنین مسئله ای نیز توجه نشان داد ، آیا ممکن بود عنصر تجزیه طلبی اویغور در اجرای عملیات تروریستی در تایلند جایگاهی داشته باشد یا خیر.

تحلیل گر سیاسی  استالیسلاو تاراسوف " ردپای اسلام گرایان" را در انفجار بانکوک بعید نمی داند. اکنون حمله گسترده ی اسلام گرایان به مراکز تفریحی مختلف صورت می گیرد. تونس و سواحل دریای مدیترانه در ترکیه، جایی که گردان های نظامی برای دستگیری تروریست ها عازم شده اند. بخش های مشترک فاکتورهای بی ثباتی نیز بررسی می شوند.

تاراسوف می گوید: نسخه ی "ردپای اویغور" بعید نیست برای آنکه اهداف این انفجارها همانطور که اکنون مشخص شده است چینی ها هستند. حمله به چینی ها ، نشان بسیار جدی است. کاملا احتمال دارد که سناریوی بی ثبات کننده ی بسیار عظیمی با محدوده ی ژئوپلیتیکی وسیع طراحی شده باشد. نسخه ی " اویغورها"  کاملا قانع کننده است. تصور می شود که این تنها آغاز است  و منادی حوادث بسیار جدی در این منطقه خواهد بود. این احساس وجود دارد که سعی می شود توجه چین را از برخی مشکلات مهم دور نموده ، آنها را به درگیری منطقه ای کشانده وقوسی از تنش ها در مرزهای آن به وجود آورند. این اولین تصور است برای آنکه چین به اندازه ی کافی تاثیر گذار است اگرچه خیلی آشکار و اضح در خاور میانه عمل نمی کند. این کشور خلاء تشکیل شده را از جمله با تقویت ارتباطش با تهران پر می کند.

شن شیشون رئیس مرکز تحقیقات جنوب اقیانوس آرام دانشکده علمی تحقیقاتی مشکلات بین المللی در خصوص نسخه ی " ردپای اویغوری" می گوید:

من به طور کامل با این گزینه موافق نیستم.  درواقع این عمل نیروهاییست که با دولت کنونی تایلند مخالفند. در واقع تروریست های سین کیانگ در وهله ی اول در داخل چین عمل می کنند. نتایج تحقیقات و بررسی های رسمی عملیات ها در تایلند فعلا مشخص نیست اما اگر این گزینه را از نقطه نظر تحلیل گران بررسی کنیم آنوقت در هر صورت نادرست به نظر می رسد. من معتقدم که سفارش دهندگان و یا مجریان چنین عملیات هایی تجزیه طلبان اویغور نیستند. همچنین نمی توان گفت که در نتیجه ی عملیات های مشترک اویغورها و تروریست های محلی بوده است. اما اگر حتی احتمال کمی هم وجود داشته باشد آنوقت چین و تایلند باید برای مبارزه با ظهور تروریسم خود را تقویت نمایند.

با توجه به این تحقیقات با اطمینان کامل می توان تایید کند که دلیل این انفجار درگیری سیاست داخلی در تایلند نبوده است. یک منبع ناشناس که ارتباط مستقیم با تحقیقات در خصوص دلایل انفجار داشت در این خصوص اطلاع داد. او گفت: ما به این ایده نزدیک تر می شویم که انفجار توسط تروریست های خارجی صورت گرفته است.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала