گزارش و تحلیل

عاقبت موشکهای اس 300 به ایران می آیند؛ گفتگو با دکتر محمود شوری

© Sputnik / Ramil SitdikovЗенитно-ракетная система С-300 в Жуковском
Зенитно-ракетная система С-300 в Жуковском - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسکو و تهران درباره تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی اس 300 به ایران به یکسری توافقات جدید دست یافته اند

میخائیل بوگدانوف، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه و آفریقا و معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی "ریانووستی" اعلام کرد مسکو و تهران درباره تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی اس 300 به ایران به یکسری توافقات جدید دست یافته اند و این مساله خاتمه یافته و فقط بررسی جزئیات فنی این قضیه در دست اقدام است. هفته آینده یک هیت بلند پایه از ایران جهت حضور در نمایشگاه هوایی ماکس 2015 وارد مسکو می شوند که به احتمال زیاد این موضوع را نیز در دستور کار قرار خواهند داد. سیستم های "اس-300" ویژه دفاع از موسسات صنعتی، نهادهای دولتی، پایگاه های نظامی و مقرهای فرماندهی در برابر حملات هوایی و فضایی دشمن هستند. این سیستم قادر به نابودسازی اهداف بالستیک بوده و از قابلیت حمله به اهداف زمینی نیز برخوردار است. سیستم "اس-300" می تواند هواپیماهای دشمن را در فاصله 150 کیلومتری و ارتفاع 27 کیلومتری نابود کند.

در این خصوص سمیه پسندیده- تحلیل گر سرویس سیاسی اسپوتنیک با دکتر محمود شوری- مدیر گروه مطالعات اوراسیا مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به گفتگو پرداخت. آنچه در ادامه می خوانید گزارش این گفتگو می باشد و فایل صوتی آن در همین صفحه قابل دسترسی می باشد.

بعد از اتمام مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اظهاراتی را در خصوص تحویل سامنه موشکی اس 300 به ایران بیان نمودند که بر اساس آن احتمال تحویل این سامانه موشکی را قوی می نمود. اگرچه برخی موانع و مشکلات میان طرفین وجود داشت و باعث شد تا اجرایی کردن قراردادی که سالها پیش منعقد گردیده بود با دشواری هایی مواجه گردد. بر اساس شکایتی که جمهوری اسلامی ایران از روسیه کرده بود، قاعدتا باید سامنه موشکی اس 300 به ایران تحویل داده می شد و جریمه مربوط به دیرکرد آن را پرداخت می کرد. اما با توجه به رویکرد دوستانه ای که میان روسیه و ایران است، تصمیم بر آن شد تا قرارداد جدیدی در خصوص تحویل سامانه موشکی مورد درخواست ایران انجام بگیرد. اینطور که در رسانه های ایران منتشر شده، وزیر دفاع ایران اعلام نموده اند هفته آینده قرارداد جدیدی برای این موضوع منعقد خواهد شد. تصور من بر آن است که این قرارداد می تواند شامل حل و فصل پرونده گذشته و آنطور که اخبار آن منتشر شده برخی جزئیات جدید باشد، به هر حال با توجه به اینکه هم در تعداد موشکها و هم در دریافت یکسری تجهیزات جدید قرار است تجدید نظر صورت بگید، بنابراین عقد قرارداد جدید که وزیر دفاع از آن خبر دادند، مسئله ای قابل انتظار بود. اگر این اتفاق صورت بگیرد عملا یکی از مشکلاتی که میان ایران و روسیه وجود داشته و به هر حال سایه ای بر روابط دوجانبه دو کشور انداخته بود، از بین خواهد رفت و می توانند مرحله جدیدی از روابط دوجانبه را در فضای پس از تحریم آغاز نمایند.

-         گفته شده است که خط تولید اس 300 به زودی در روسیه متوقف می شود و احتمال دارد که در قرارداد جدید موشکهای اس 400 جایگزین شود. شما این موضوع را تایید می فرمایید؟

در محافل تخصصی ایران گاهی سخن از آن بود که خط تولید سیستم دفاع موشکی اس 300 به زودی متوقف می شود و به همین دلیل است که روسیه در تحویل آن تعلل می نماید. نظر دیگری هم مبنی بر تحویل سیستم های جدید مانند موشکهای Tor-M1 به جای سیستم موشکی اس 300 بیان گردید، اما هیچ کدام از آنها به تایید مقامات رسمی دو کشور نرسید. اما چیزی که اکنون مطرح شده یعنی تحویل همان موشکهای اس 300 و البته به همراه یکسری تجهیزات جدیدتر موضوعی است که از سوی مقامات رسمی ایران مطرح شده است و به آن معناست که هنوز امکان ساخت این موشکها در روسیه وجود دارد و یا اینکه از آنچه در انبارها وجود دارد به ایران تحویل داده خواهد شد، در نتیجه من فکر می کنم که نباید به گزینه دیگری غیر از اس 300 فکر کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала