گزارش و تحلیل

در واشنگتن سر در گمند که کی خطرناکتر است - روسیه، داعش و یا هکر ها

© Fotolia / Vichie81رد توافق هسته ای توسط کنگره به نفع ایران است
رد توافق هسته ای توسط کنگره به نفع ایران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه The New York Times پرسید: به عقیده دولت اوباما کدام خطر ها برای آمریکا خطرناک تر است ؟

این نشریه در جواب نوشت: از قرار معلوم پاسخ این سوال یک معنا نخواهد بود و طیف وسیعی از گوناگونی جهان در حال تغییر سریع و برتری های متفاوت بوروکراتیک و پیامد های "تفکرات تو در تو" را منعکس خواهد کرد. مولف مقاله مربوطه می پرسد: آنها کی بتوانند استراتژی درستی را تدوین کرده و ذخایر موجود را توزیع کنند؟

این نشریه نوشت: مثلا در پنتاگون و محافل عالی نظامی، روسیه را "خطر عمده حیاتی" می دانند. "جوزف دانفورد" رییس جدید کمیته متحده روسای ستاد ها و برخی دیگر مقام های بلند پایه نظامی این را به کرات اعلام کرده بودند. مسلما مناسبات روسیه با آمریکا در زمینه موقعیت کنونی در اوکراین و فعالتر شدن نیرو های ناتو، رنگ خطرناک تری به خود گرفته است. ولی باید این امر را در نظر داشت که پنتاگون از کاهش بودجه زجر می کشد و "به رخ کشیدن اسلحه" ممکن است برایش وسیله پول در آوردن از کنگره باشد.

ولی دیگر بازیگران واشنگتنی ایده دشمنی با روسیه را قبول ندارند. در کاخ سفید در توضیح گفتند که این عقیده شخصی دانفورد است و نظر های تیم کارشناسان رییس جمهور آمریکا در امور دفاع ملی را منعکس نمی کند. پرزیدنت اوباما یک سال پیش اعلام کرد که خطر عمده به کشور وی ناشی از خاور نزدیک است ولی راستش معلوم نبود منظورش چه بود تروریست های القاعده یا داعش.

«کشور اسلامی» ( داعش) - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
گروه «دولت اسلامی» ( داعش) یکی از خطرات عمده برای جهان است
زمانی بود که در دولت آمریکا خطر ناشی از القاعده را جدی تر می دانستند. این سازمان حملات تروریستی در اراضی آمریکا را تهیه و انجام می داد در حالیکه داعش بیشتر به تصرف سرزمین ها در خاک عراق به قصد ایجاد خلافت اسلامی اشتغال داشت. ولی در ماه ژوئیه "جیمز کومی" رییس اف بی آی خطر ناشی از داعش را بیشتر اعلام کرد از جمله بخاطر کامپین دامنه دارش در شبکه های اجتماعی.

تبلیغات گسترده داعش در اینترنت "روح های گمشده" را وا می دارد که برای جنگ راهی سوریه و عراق شوند. به این خاطر رییس سرویس ملی اطلاعات به خطر های سایبری از جمله از سوی روسیه اشاره می کند.

روزنامه The New York Times تاکید کرد: " علت چنین عدم تطابق آشکار منافع، اختلاف اولویت ها در فعالیت ساختار های دولتی است. وظیفه اف بی آی جلوگیری از حملات در داخل آمریکا و نیرو های پنتاگون علیه القاعده و داعش اقدام می کنند و در عین حال این نهاد وظیفه دارد از متحدین ناتو ای خود دفاع کند.

این نشریه نوشت: نظامیان بر آن هستند که احتمال جنگ با روسیه بالا رفته لیکن این ریسک فقط اندازه اندک بیشتر از پیش است. به عقیده این روزنامه آمیکایی دولت اوباما قصد دارد برای حل صلح آمیز اختلاف با مسکو در هر جای ممکنه با مسکو کار کند. ولی راستش برخی نظامیان آمریکا می گویند که در حال حاضر موقعیت امنیتی در جهان از همه کمتر قابل پیشبینی در طول 40 سال اخیر است. The New York Times نوشت: این جالش جدی به دولت آمریکا است که باید تعیین کند کدام راستا های فعالیتش از اولویت بیشتری برخوردار است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала