گزارش و تحلیل

روایت های رسانه های غربی در باره سقوط بوئینگ مغایر گزارش گروه بازپرسان است

© AP Photo / Sergei GritsМесто крушения малайзийского Boeing 777 в районе деревни Грабово в Донецкой области
Место крушения малайзийского Boeing 777 в районе деревни Грабово в Донецкой области - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های عمده غرب قبلا هم بدون هیچ سند و مدرکی روسیه را به دست داشتن در سرنگونی آن هواپیما متهم می کردند.

بازجویان هلند در شرق اوکراین در محل سقوط بوئینگ 777  اجزایی را پیدا کردند که احتمالا به موشک "زمین — هوا " تعلق دارند. برخی رسانه های غربی با عجله اعلام کردند آنها بحشی از موشکی پرتاب شده از سامانه پدافند هوایی "بوک" بودند. ولی کارشناسان هلندی می گویند که بازجویی ادامه دارد و اعلام نتیجه گیری ها هنوز زود است. به گفته "رومان کاسارف" خبرنگار RT  که  از همان ابتدا در حال پوشش خبری  اختلاف در شرق اوکراین است رسانه های عمده غرب قبلا هم بدون هیچ سند و مدرکی روسیه را به دست داشتن در سرنگونی آن هواپیما متهم می کردند.

این خبرنگار گفت: ما پیگیری کردیم که کدام مطالب تولیدی  BBC  و CNN  و دیگر رسانه های بزرگ  در این خصوص پخش شدند و  روشن شد که روایت های مطرح شده آنها با گزارش گروه متحده بازجویی آن سانحه مغایرت دارد.

مثلا در مطالب آن کانال ها اعلام می شود که "پس مانده هایی یافت شده  ممکن است بخشی از موشک " بوک" پرتاب شده از یک سامانه روسی باشد".

در یک زمان "ویم دو برون" سخنگوی دادستانی کل هلند و نماینده گروه بازجویان مامور رسیدگی به سقوط بوئینگ در اوکراین چنین اظهار داشت: "هنوز باید ثابت شود که آیا پس مانده های یافت شده به سامانه "بوک" ربطی دارند یا نه. رسیدن به  همه گونه نتیجه گیری ها هنوز زود از موعد است".

به گفته "کاسارف" حتی اگر آن هواپیما در حقیقت امر  بوسیله موشک "بوک" ساقط شده باشد  به معنای آن نیست که آن سامانه به روسیه تعلق داشت. شوروی و روسیه این سامانه موشکی را به کشور های مختلف صادر می کرند و واحد  تولید کننده آن "آلماز — آنتی" با انجام تحقیق خود روشن کرد اگر بوئینگ بوسیله "بوک" ساقط شد، برای این کار  از مدل کهنه آن استفاده شد که از سال 1999  تولید نمی شود و در تسلیح نیرو های مسلح روسیه نمی باشد. ولی این مدل را دیگر کشور ها از جمله اوکراین بکار می برند.

خبرنگار   RT.  ادامه داد: "من از همان ابتدا در باره اختلاف در شرق اوکراین مطالب می نویسم. و از اولین روزنامه نگارانی بودم که در محل سقوط بوئینگ مالزی حضور یافتند. من با بازجویان هلندی معاشرت کردم و مسلما نوشته های رسانه های عمده در این باره را خواندم. همه عناوین با سر و صدا اعلام می کردند که ولادیمیر پوتین و قیام کنندگان هواخواه روسیه آن هوپیما را سرنگون کردند. این نوشته ها بدون هیچ گونه اثبات و مدارکی به چاپ می رسید. ولی بازجویان هلندی تا حالا هم نمی توانند تعریف کنند که در واقع چه چیز رخ داد و الان در حال پیگیری و تحقیق چند روایت هستند.

مطابق روایت اول آن هواپیما بوسیله موشکی از سامانه "بوک" مستقر در محلی در دونباس ساقط شد. روایت دوم از این قرار است که بوئینگ بوسیله موشکی نوع "هوا — هوا" پرتاب شده از جمگنده سرنگون گردید.

"رومان کاسارف" در پایان گفت: "کلا بازجویی ادامه دارد و ما بار دیگر یقین حاصل کردیم که جستجوی حوادث و خبر های داغ پیامد های خوبی ندارد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала