گزارش و تحلیل

بازگشت از " داعش"

© AP Photo / Militant websiteشبه نظامیان داعش
شبه نظامیان داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توبه در عوض آزادی.

سازمان های محافظ قانون تاجیسکتان تصمیم گرفته اند ، پرونده ی کیفری 36 تاجیک را که از سوریه به میهن بازگشته اند از نو بررسی نمایند. این افراد در خاور میانه در اردوگاه های سازمان تروریستی "داعش" به سر می بردند.

حلیم فسخ الدینوف ، خبرنگار ویژه ی ما از دوشنبه جزئیات این خبر را در اختیار ما می گذارد.

سی و شش تاجیک که در سوریه و در سازمان تروریستی " داعش" بودند ، به میهن بازگشتند. نمایندگان وزارت کشور تاجیکستان در این باره به رادیو " اسپوتنیک" گزارش دادند. در این اطلاعیه توضیح داده شد که این افراد با بازگشت به میهن از مسئولیت کیفری آزادند. و دلیلش توبه ی این افراد است. شبه نظامیان پیشین اعلام کردند که به اشتباه و یا تحت تاثیر حیله و نیرنگ به خاور میانه رفته اند. این شرایط ثابت شده است. خدابردی خالق نظروف ، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تحت ریاست جمهوری تاجیکستان می گوید:

دخترانی در گروه های خلیفه ی اسلامی کار می کنند. آنها جوانان را فریب داده و حتی به آنها زنگ می زنند. قول های زیادی میدهند مثلا ، پول های زیاد ، زندگی آزاد ، امکان ازدواج با هر زنی که خوششان بیاید. به واسطه ی چنین قول هایی آنها ، جوانان ما را جذب می کنند. کسانی که به آنجا می روند راه برگشتی ندارند. کسانی که توانسته اند از دست شبه نظامیان بگریزند شرح می دهند که با چه دشواری به خانه رسیده اند. در برنامه ی تلویزیون ملی این افراد شرح می دهند که با چه سختی و محدودیت هایی راه را طی کرده تا ازدست شبه نظامیان قاتل فرار کرده و به میهن بیایند.

در بین کسانی که به تاجیکستان بازگشته اند و از مسئولیت کیفری آزادند زنان هم هستند. آنها شرح می دهند که با شوهران خود به سوریه رفته اند. این زنان در گفتگو شرح دادند که پس از قتل نزدیکانشان طی مدت زمان طولانی از جانب سایر شبه نظامیان گروهک تروریستی " داعش" مورد تجاوز قرار می گرفتند.

لازم به یادآوری است که تصمیم وزارت کشور برای آزادی از مسئولیت کیفری جهاد گران پیشین که توبه کرده اند با اقدام دیگر دولت تاجیکستان همزمان شد. این هفته قانونی تصویب شد که به دستگاه های اجرایی دولت اجازه می دهد ، شهروندی افرادی را که در عملیات های جنگی در خارج شرکت کرده اند لغو کند. بر اساس اسناد وزارت کشور تاجیکستان ، 519 تاجیک در خاور میانه و در گروهک داعش به سر می برند و تقریبا 150 نفر از آنها در جریان جنگ هایی در سوریه و عراق کشته شده اند.     

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала