گزارش و تحلیل

اختلاف نظر ها میان روسیه و عربستان بر سر سوریه

© AP Photo / Alexander ZemlianichenkoRussian Foreign Minister, Sergey Lavrov, right, and Saudi Arabia Foreign Minister, Adel bin Ahmed Al-Jubeir, shake hands after a news conference following their meeting in Moscow, Russia, Tuesday, Aug. 11, 2015
Russian Foreign Minister, Sergey Lavrov, right, and Saudi Arabia Foreign Minister, Adel bin Ahmed Al-Jubeir, shake hands after a news conference following their meeting in Moscow, Russia, Tuesday, Aug. 11, 2015 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بار دیگر پیشنهاد های مسکو ارائه شده از طرف لاوروف در باره ایجاد ائتلاف بین المللی گسترده جهت مبارزه با داعش با شعف و رقبت طرف مقابل روبرو نشد.

در مسکو مذاکرات وزیران امور خارجه روسیه و عربستان سعودی سرگئی لاوروف و عادل الجبیر بعمل آمد که دومین دیدارشان در طول هفته های اخیر بود.

سوم اوت سرگئی لاوروف و جان کری وزیران خارجه روسیه و آمریکا و همتایانشان از کشور های خلیج فارس در قطر طرق فعال تر کردن مبارزه با تروریست ها از گروه داعش را بررسی کردند. لاوروف در جریان گفت و گو ها برای بار نخست جزئیات طرح ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به قصد خنثی سازی اسلام گرایان را معرفی کرد که ماهیت آن ایجاد یک ائتلاف گسترده با شرکت ارتش های سوریه و عراق و کردها و کشور های منطقه است.

دیدار های روسیه و عربستان سعودی بیشتر شده - اسپوتنیک ایران
دیدار های روسیه و عربستان سعودی بیشتر شده

دیروز سرگئی لاوروف پیش از آغاز دیدار این تماس ها را یادآوری کرد و همصحبتش در جواب حوادث قبلی را بیاد آورده گفت: "ما به روسیه ارزش عالی قائلیم و فراموش نخواهیم کرد که اتحاد شوروی اولین کشوری بود که عربستان را برسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک با آن بر قرار کرد". دو وزیر تایید کردند که امسال سلمان پادشاه عربستان می تواند از روسیه بازدید کند.

پس از این روحیه مدح و سنا گفتن به محیط بجث ها بدل شد. وزیران موضوع بحران سوریه را مطرح کردند که مواضع  مسکو و ریاض در مورد آن متضاد است.

بار دیگر  پیشنهاد های مسکو ارائه شده از طرف لاوروف در باره ایجاد ائتلاف بین المللی گسترده جهت مبارزه با داعش با شعف و رقبت طرف مقابل روبرو نشد. مبتکر این پیشنهاد پرزیدنت ولادیمیر پوتین است. به گفته لاوروف این ائتلاف بالفعل باید بدون اعزام ارتش های کشور های منطقه به حوزه عملیات جنگی تشکیل شود و هدفش تنها  هماهنگی بهتر تمام واحد هایی باشد که هم اینک در آن حوزه با تروریست ها می جنگند. مسکو  می خواهد به این طرح  یگان های دولتی سوریه جلب کند که برای عربستان سعودی قطعا قابل قبول نیست.

دیدار دیروز نشان داد که طناب کشیدن در موضوع سوریه میان مسکو و تهران از یک سو و ریاض و واشنگتن از طرف دیگر عجالتا به چیزی منجر نشده و این عامل زمینه مساعدی برای اجرای پروژه های اعلام شده در رشته های اقتصاد و همکاری های نظامی — فنی دو کشور نیست. گفتنی است که ریاض برای واگزاری 10 میلیارد دلار جهت سرمایه گذاری در پروژه های کشاورزی، پزشکی، خورده فروشی، حمل و نقل و اموال غیر منقول روسیه ابراز آمادگی کرده.

ایده پوتین برای بحران سوریه ، جایگزینی ندارد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایده پوتین برای بحران سوریه ، جایگزینی ندارد

محققان و رسانه های عربستان در رابطه با عقد توافق روسیه — عربستان سعودی در باره همکاری در بهره گیری صلح آمیز از انرژی هسته ای که در ژوئن امسال در سنت پترزبورگ حاصل شد به انرژتیک هسته ای به عنوان راستای دیگر آینده دار روابط کاری دو کشور اشاره می کنند. بعلاوه الجبیر در کنفرانس خبری دیروز علاقگمندی عربستان به سامانه های موشکی "اسکندر" که سلاح ضربتی تاکتیکی است را تایید کرد. شایعات مربوطه حتی در ماه ژوئن ظاهر شد.

به گزارش رسانه های روسیه علاقمندی ریاض به موشک "اسکندر — ا"  حالا به صورت یک پیشنهاد تجاری مشخص مستند شکل گرفته که هم اینک در حال مطالعه در ساختار های دولتی روسیه مسوول انجام همکاری های فنی با دول خارجی می باشد. لیکن کار هنوز تا مذاکرات مربوط به تدارک قرارداد نرسیده است. صحبت کردن در این باره که عربستان سعودی اولین کشور خارجی خریدار "اسکندر-ا" خواهد شد هنوز زود است. تصمیم در باره تحویل این گونه سلاح ها با تایید سران کشور گرفته می شود که از قرار معلوم هنوز در دست نیست.

بعلاوه روابط  مسکو و ریاض در همکاری های نظامی- فنی به بهترین وجه تکوین نمی شود: طرفین از 2008 بیهوده تلاش کردند چند بسته صادرات تسلیحات به مبلغ کل بیش از 4 میلیارد دلار را هماهنگ کنند که خرید بیش از یک صد تانک و 150 فروند بالگرد انواع متفاوت و 250 دستگاه نفر بر از طرف سعودی ها را در نظر داشت. ولی هیچ یک از معاملات بالقوه تا مرحله اجرا نرسیده.  در عوض عربستان بسرعت سمت خرید تکنیک نظامی آمرکایی را گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала