گزارش و تحلیل

کانال دارای اهمیت مصری

© REUTERS / Stringer/FilesГрузовой корабль движется по новому руслу Суэцкого канала в Исмаилии
Грузовой корабль движется по новому руслу Суэцкого канала в Исмаилии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مراسم گسترده افتتاح بخش جدید کانال سوئز در اسماعیلیه با حضور حدود یک صد هیات خارجی بعمل آمده است.

امروز در مصر روز ملی تعطیل اعلام شده و تعداد زیاد افراد سنین متفاوت  ملبس به تی شرت های دارای تصاویر کانال سوئز و با پرچم های ملی در دست در خیابان های قاهره و اسماعیلیه دیده می شوند. بسیاری مصری ها برای ابراز احساسات ملی خود به پنجره اتومبیل ها  لوگوی کانال بستند. بچه های پرچم به دست از محله های فقیرنشین  اسماعیلیه از اتوبوس های حامل مهمانان استقبال می کنند. هرچند که نمایندگان جامعه مدنی از پرزیدنت عبد الفتاح السیسی بخاطر "خرج بابخردانه" پول برای پیاده کردن پروژه ای که فایده اقتصادی آن زیاد روشن نیست نقد می کنند ولی امروز اکثر مصری ها به قدردانی کم سابقه بین المللی از کشورشان مباهات می کنند.

در ابتدای مراسم  افتتاحیه  کانال سوئز جدید رژه نظامی بر پا و سرود ملی نواخته شد. السیسی رییس جمهور مصر که در یات قدیمی قرار داشت از رژه سان دید. این یات حتی در افتتاحیته کانال سوئز قدیمی در 1869 شرکت کرد. به دنبال آن ناوجنگی مدرن نیروی در یایی مصر به نشانه گشایش کانال جدید رد شد و از بلندگو ها داستان ساخت کانال اول سوئز تعریف شد که به ابتکار "فردینانند دو لسپس" دیپلمات فرانسوی و سفارش محمد سعید پاشا حاکم عثمانی ساخته شد. شبهنگام اپرا "آیدا" به نویسندگی جوزپه وردی آفریده مخصوصا برای افتتاح کانال سوئز در 145 سال پیش اجرا خواهد شد که پایان بخش مراسم  افتتاحیه خواهد گردید.

پروژه توسعه کانال سوئز، افتتاح شد - اسپوتنیک ایران
پروژه توسعه کانال سوئز، افتتاح شد

پرزیدنت السیسی در سخنان شکوهمند خود در باره اهمیت "تمدن مصر" و مصر امروزی برای جهان صحبت کرد. کشوری که با وجود مشکلات سال های اخیر خود برای جهانیان کانل جدیدی هدیه می دهد. رییس جمهور نگفت که در مصر امروزی معمولا کل بلایا را به اخوان المسلمین نسبت می دهند ولی این قضیه بدون این گفته ها هم پیدا بود. در این مراسم در بغل رهبر مصر، سلمان بادشاه عربستان نشسته و در بغل دیگرش فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه. با کمک سخاوتمندانه عربستان ساخت این کانال در موعد بی نظیر کوتاهی و اجتاب ورزیدن مصر از ورشکستگی اقتصادی بر اثر چندین سال بی ثباتی های بعد از انقلاب امکان پذیر شد. مقدار کمک های پادشاهی های سنی خلیج فارس به ریاست ریاض به مصر در دوره پس از سرنگونی رثیم اسلام گرا در آن کشور ده ها میلیارد دلار برآورد می شود. و در باره فرانسه باید گفت که پاریس با قاهره در رشته نظامی — فنی،  همکاری بسیار تنگی دارد و در ماه گذشته قاهره دسته جنگنده های "رافال" آن کشور را دریافت کرد.

"دمیتری مدودف" نخست وزیر روسیه در راس هیات کشور ما در این مراسم حضور دارد و بجای پرزیدنت ولادیمیر پوتین که از او برای شرکت در این مراسم دعوت شده بود وارد مصر شده. نخست وزیر روسیه در مصاحبه با روزنامه مصری الاحرام گفت که  "پروژه عظیم ملی مصر یک حادثه چشم گیر در کشتی رانی جهانی بوده و به رشد حجم تجارت دریایی مساعدت خواهد کرد". وی همچنین راجعبه طرح های روسیه جهت بهینه سازی مسیر دریایی شمالی — کوتاه ترین راه از اروپا به حوزه آسیا و اقیانوس آرام تعریف کرد. کارشناسان می گویند که با گذشت زمان این مسیر می تواند با کانال سوئز به رقابت بپردازد، ولی مقانات مصر از بحث ها در این باره  عدول می کنند.

دمیتری مدودف همچنین اظهار داشت که واحد های روسی آماده اند در توسعه دادن بحش جدید کانال سوئز سهم بگیرند و ایجاد حوزه صنعتی در منظقه مجاور این کانال می تواند یکی از گام ها در این راه باشد. پس از بازدید پوتین از مصر در ماه فوریه سال جاری در باره قصد تشکیل چنین حوزه ای معلوم شد. ولی هنوز روشن نیست که کدام شرکت هایی می توانند به این طرح بپیوندند.

همچنین هنگام بازدید نخست وزیر روسیه از مصر معلوم شد که نشست اول گروه مشترک تحقیق مساله ایجاد حوزه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مصر باید تا آخر سال جاری تشکیل شود. این گروه باید مساله سودمند بودن این حوزه را بررسی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала