گزارش و تحلیل

پول های میسترال به روسیه رسیدند

© AFP 2023 / Georges Gobetپول های میسترال به روسیه رسیدند
پول های میسترال به روسیه رسیدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیروز در مسکو و پاریس اطلاع دادند که مناقشه حول قرارداد ارسال دو ناو هلیکوپتر بر میسترال حل شده است.

 در صورت حساب ها رقم بالای 1.1 میلیارد یورو ذکر شده است. در ماه سپتامبر کارشناسان پیاده سازی تجهیزات روسی را به اتمام می رسانند و پس از آن فرانسه مالک کامل کشتی خواهد بود.

هفته ی پیش مشخص شد که طرفین تمامی مسائل مربوط به فسخ قرارداد ارسال دو کشتی " ولادی واستوک " و " سواستاپل"  ناوگان دریایی روسیه در آغاز ماه اوت را حل و فصل کرده اند. در جریان گفتگوی تلفنی بین رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور فرانسه فرانسوا اولاند ، روسای دولت تصمیم مشترکی را در خصوص خاتمه اعتبار این قرارداد از هفدهم ژوئن سال 2011 اتخاذ نمودند. ضمنا در کرملین تاکید کردند که در جریان مذاکرات کارشناسی در خصوص بازپرداخت وجوه روسیه که در این قرارداد هزینه کرده  است و همچنین بازگرداندن تجهیزات و مواد ارسالی روسیه توافق کرده اند.  به خبرنگار روزنامه ی روسی " کامرسانت" اطلاع دادند: " فرانسه هزینه ها را حساب کرده و پس از بازگرداندن تجهیزات می تواند با هر دو کشتی دور شود. "

ناو بالگردبر میسترال - اسپوتنیک ایران
چندرسانه ای
ناو بالگردبر "میسترال"

بدین ترتیب دیروز نقطه ی پایانی بر این مناقشه که تقریبا یکسال به طول انجامید، نهاده شد. برای اولین بار آقای اولاند در ماه سپتامبر سال 2014 در خصوص عدم امکان ارسال اولین ناوگان هلی کوپتر بر روسیه اطلاع داد و توضیح داد که " اعمال روسیه در شرق اوکراین نقض اصول امنیت در اروپاست. " در اواخر سال پیش وزیر دفاع فرانسه ژان ایو لو دریان در این خصوص اعلام کرد.  ولادیمیر پوتین در جواب بیان داشت که در چنین موقعیتی مسکو خواستار دریافت پیش پرداختی است که برای ساخت کشتی صرف کرده است. در غیر این صورت روسیه ممکن است حق خود را از دادگاه داوری اروپایی دریافت نماید. اما فرانسه ترجیح داد که قرارداد را با جمله بندی " بر پایه توافق دو دولت کشور" لغو نماید. طی تمامی مذاکرات ، " ولادی واستوک " آماده شده شرکت DCNS ، هر ماه 5 میلیون یوور هزینه داشته است.  

پول های میسترال به روسیه رسیدند - اسپوتنیک ایران
پول های میسترال به روسیه رسیدند
بر طبق توافق هر دو کشتی در محدوده ی فرانسه باقی می مانند. در واقع این کار قبل از ماه سپتامبر انجام نمی شود از آنجا که برای پیاده سازی تجهیزات روسی در کارخانه کشتی سازی STX در سن نازر گروهی از متخصصین روسی اعزام شده اند که باید سیستم های مدیریت و ارتباطات را برگردانند. پس از آن تمامی کارهای کاغذی انجام خواهد شد. درواقع پاریس حق صادرات مجدد کشتی ها به طرف ذینفع خود را دارد. پیشتر نمایندگان کنگره ی آمریکا به دبیر کل ناتو ینس استالتنبرگ پیشنهاد دادند که میسترال را بخرد. رسانه های فرانسوی از جمله خریداران بالقوه کشتی هند و چین را بر می شمرند اما این اطلاعات به طور رسمی تائید نشده است.    

در دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع فرانسه اطلاع دادند که هیچ کس در سازمان نظامی " فرضیه ای نمی سازد که این کشتی ها را خواهد داشت. مسئله ی مربوط به مدت زمان پیاده سازی تجهیزات روسی از میسترال بعدا حل و فصل خواهد شد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала