گزارش و تحلیل

آیا هند برای مبارزه با داعش آماده است؟

© Sputnik / Iliya Pitalevآیا هند برای مبارزه با داعش آماده است؟
آیا هند برای مبارزه با داعش آماده است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رشد نفوذ خلیفه اسلامی ( داعش) در هندوستان به ویژه تقویت ایدئولوژی آنها در بین جوانان هندی به موضوعی برای نگرانی دولت هند تبدیل شده است

بر افراشته شدن پرچم ها و سمبل های داعش در کشمیر هند از مدت ها پیش بهانه ی بی خوابی سازمان اطلاعات هند است.

چند روز پیش وزارت کشور هند جلسه ای اضطراری برای مشکل تقویت داعش در منطقه با حضور سازمان پلیس 12 ایالت تشکیل داد، در این مناطق تعداد پیروان داعش دربین مردم رشد قابل توجهی داشته است. دراین جلسه نمایندگان سازمان اطلاعات هند و برخی از مقامات عالی نیز در کنار کارکنان وزارت کشور حضور داشتند. در انتهای جلسه طرح ایجاد " سازمان ضد تروریستی ملی" با برنامه ی اصلی مبارزه با رشد نفوذ داعش آماده شد.

بدیهی است که رشد نفوذ داعش در جهان موضوع نگرانی برای هند است. تقویت داعش درکشور همسایه یعنی افغانستان در آینده ای نزدیک ممکن است تهدیدی جدی برای امنیت داخلی هند باشد. سازمان اطلاعات کشور ضمن آگاهی از این تهدید ، برای پیشگیری از آن آماده  می شود. در مناطق مستعد برای نفوذ داعش در هند مانند کشمیر ، مشاوره جوانان صورت می گیرد برای آنکه آنها تحت تاثیر گروهک تروریستی قرار نگیرند. توجه ویژه به آن افراد و سازمان هاییست که دیدگاه نزدیک به ایده های داعش دارند.

در عین حال هند قصد ندارد در ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش شرکت کند. منابعی از وزارت کشور هند مطمئنند که این برای کشورهم از نقطه نظر استراتژیکی و هم از نقطه نظر دیپلماسی مضراست. به نظر آنها، داعش تهدید مستقیم برای هند نیست اما این حقیقت که جوانان هندی از ایدئولوژی داعش حمایت نکنند بدان معناست که تقویت ایده داعش در هند غیر ممکن است. در عین حال هند اعلام آمادگی کرده است که در صورت لزوم با تمام قوا با داعش مقابله میکند.

آشوک ساجانهار ،سفیر سابق هند در قزاقستان ، سوئد و لتونی  می گوید:  با نظر به وحشی گری که مبارزین داعش در سوریه و عراق نشان می دهند ما مخالف آنها بوده و به طور کامل از نقطه نظر آمریکا حمایت می کنیم. ما از حضور طالبان در افغانستان همسایه شوکه هستیم و قاطعانه با تروریسم و بنیاد گرایی آن مخالفیم. اما در عین حال از نقطه نظر سیاسی و دیپلماتیک شاید بگوییم که ما برای پیوستن به آمریکا در مبارزه با داعش آماده ایم. تا آن زمان که هم میهنان ما در زندان های داعش در لیبی هستند ،ضمن اشاره به اینکه 42 هندی در اسارت داعش در عراق هستند. بدین ترتیب اگر ما از پیوستن به ائتلاف علیه داعش بگوییم ، 4 میلیون از هم میهنان خود را که در آسیای غربی زندگی می کنند تحت تهدید قرار داده ایم اگر چه ما باید برای مبارزه با داعش در صورتی که به زمینمان حمله ور شود آماده باشیم.

ژنرال ارتش هند ج.د. باشکی معتقد است که ارتش هند به طور کامل برای مقابله با تهدید داعش آماده است.

باشکی می گوید: بسیاری براین عقیده اند که شبه نظامیان داعش در سوریه و عراق از ما خیلی دورند و زمان زیادی لازم است تا به اینجا برسند ، اما اینطور نیست برای آنکه آنها به زمین افغانستان وارد شده اند. ما نیز بارها اطلاعاتی دریافت کرده ایم که داعش اردوگاه خود را در وزیرستان پاکستان دارد. هم میهنان ما که در آسیای مرکزی زندگی می کنند نیز ممکن است تحت تاثیر داعش قرار بگیرند. ارتش هند به طور کامل برای دفاع از کشور در مقابل این تهدید آماده است اما در عین حال باید فعالیت های اطلاعاتی و جاسوسی خود را دقیق تر کنیم ، و در واقع این اطلاعات در خط مقدم دفاعی در این جنگ قرار دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала