گزارش و تحلیل

عفو بین الملل و ارایه شواهد جنایات جنگی اسراییل در نوار غزه

© REUTERS / Mohammed Salem Палестинцы смотрят из дома, поврежденного израильскими обстрелами год назад, в городе Бейт-Лахия, Секторе Газа
Палестинцы смотрят из дома, поврежденного израильскими обстрелами год назад, в городе Бейт-Лахия, Секторе Газа - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدافع حقوق بشر سازمان عفو بین الملل می گوید که شواهد در خصوص جنایات جنگی اسراییل در نوار غزه طی عملیات نظامی تابستان سال 2014 بدست آورده است.

صحبت از فجایعی است که ابتدای ماه آگوست در نوار غزه رخ داد. هواپیماهای نظامی اسراییل شهر رفح را در جنوب نوار غزه بمباران کردند که در نتیجه آن 135 شهروند غیرنظامی قربانی شدند. حملات هوایی پاسخی بود به بازداشت یک سرباز اسراییلی توسط شبه نظامیان جنبش حماس.

اسراییل بلافاصله شروع به رفع اتهام از خود کرد. وزارت امور خارجه اسراییل اطلاعات درباره تعداد قربانیان را نادرست اعلام کردند.

با این حال، سازمان عفو بین الملل در خاور میانه می گوید که در محل وقوع حادثه شواهد به اندازه کافی وجود دارد.

فیلیپ لوتر مدیر برنامه عفو بین الملل در خاورمیانه و آفریقای شمالی به کانال راشا تودی می گوید: «از سال گذشته مقامات اسراییل اجازه ورود به نوار غزه را نمی دهند، به همین خاطر جمع آوری اطلاعات و گفتگو با شاهدان بمبارن توسط ساکنین منطقه صورت گرفته است. ما به یکصد عکس و صدها فیلم تهیه شده توسط این افرد و همچنین تصاویر ماهواره ای با کیفیت بالا نگاه کرده ایم و کاملا مشهود است که شهر رفح ویران شده».

سازمان حقوق بشر به طور مشترک با گروه محققین Forensic Architecture وابسته به دانشگاه لندن کار می کنند. این افراد سعی دارند حوادث روز اول اوت در رفح و بمباران شهر توسط هواپیماهای اسراییل را بازسازی کنند.  روز اول اوت «جمعه سیاه» نامیده شده است. این گروه با استفاده از تکنولوژی سه بعدی و تحلیل ها توانستند زمان و محل حملات را مشخص کنند.

اِیال وایزمان پژوهشگر ارشد طرح Forensic Architecture می گوید: «ما به مناطقی رفتیم که نقض حقوق بشر صورت گرفته و احتمالا در آن جنایات جنگی رخ داده است و در حال بررسی رد پای حوادث در ساختمان ها هستیم. مدل سه بعدی شهر رفح به ما امکان می دهد که زمان دقیق هر عکس برداری را با توجه به سایه های موجود در عکس مشخص کنیم. ما تصاویر را با هم مقایسه کرده و مشخص می کنیم که بمب به کدام نقطه افتاده است».

عملیات اسراییل در روز اول اوت آغاز شده و 50 روز ادامه یافت. در این عملیات نوار غزه به شدت ویران شد و بیشتر ساختمان ها تا امروز به صورت ویرانه مانده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала