گزارش و تحلیل

کشته شدن تاجیک ها به خاطر داعش

© Sputnik / Andrei Steninروسیه در روند مهاجرت
روسیه در روند مهاجرت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دست کم یکصد شهروند تاجیکستان در جبهه های نبرد داعش در خاور میانه جان خود را از دست داده اند.

این آمار توسط مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان اعلام شده است. در دوشنبه مقامات بر این عقیده هستند که راه تاجیک ها به جنگ در سوریه از کشورهای شرقی و از جمله ترکیه است. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار اسپوتنیک در دوشنبه به تفسیر این خبر می پردازد.

اوایل ماه ژوئن وزارت کشور تاجیکستان خبر داد که 420 شهروند کشور به صفوف داعش پیوسته اند و در خاور میانه می جنگند. در عرض یک ماه و نیم اسامی جدیدی به فهرست وزارت خانه اضافه شد. و حال درگزارش وزارت خارجه گفته شده که بیش از 500 شهروند جمهوری تاجیکستان به داعش پیوسته اند. برای این افراد پرونده جنایی تشکیل شده است. به این ترتیب، اگر شبه نظامیان قصد بازگشت به خانه را بکنند، دستگیر شده و یا دست کم 20 سال حبس خواهند شد.

کارشناسان تاجیک در حال بررسی دقیق مساله و چگونگی دستیابی مردم به کانال هایی هستند که آنها را به سوریه می رساند. خدابردی خالق نظر رییس مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان می گوید که بیشتر افراد جذب شده به داعش، از ترکیه به منطقه جنگ می رسند.

وی در این رابطه توضیح می دهد: «در یکی از کنفرانس های بین المللی که اخیرا شرکت داشتم، اتفاقی افتاد. در این نشست نمایندگان کشورهای اسلامی و از جمله ترکیه حضور داشتند. هیات ترک به همه گفت که آنکارا پیوسته در حال نبرد با داعش یا دولت اسلامی است. وی درباره امنیت ترکیه و سطح دموکراسی سخن گفت. و نماینده یکی از کشورهای اسلامی در پاسخ گفت: «اگر این جنگ پیوسته است، پس چرا مرزهای ترکیه با سوریه باز است و شبه نظامیان از آن عبور می کنند. او پرسید که چرا ترکیه مرزهای خود را برای تروریست ها باز می کند. اما نماینده ترکیه نتوانست به این سوال پاسخی بدهد».

مقامات دوشنبه بر این عقیده هستند که جهادگران از ترکیه به عنوان ترامپلین استفاده می کنند تا به سوریه برسند. بسیاری از آنها خانواده هایشان را هم می برند. به گزارش وزارت کشور، هم اکنون در خاور میانه دست کم 60 نوجوان تاجیک حضور دارند. امروز به گزارش کارشناسان، دو کانال برای جذب افراد هست. کانال اول در روسیه است. مامورین داعش سعی دارند طرفدارانی در بین مهاجران کار پیدا کنند. کار از طریق نمایندگان قفقاز شمالی انجام می شود که معمولا کارفرمایان خارجی ها هستند. کانال دوم در خود تاجیکستان است. در آنجا ظرفیت های زیادی در بین جوانان وجود دارد که حاضرند به خاطرپول یا اندیشه هایی روانه جنگ شوند. معمولا افراد کاملا مرفه به دام شبکه های جذب افراد می شوند. سعادت عالیموا معاون رییس مرکز تحلیل «شارک» و جامعه شناس تاجیک در دوشنبه این نتیجه گیری را اعلام کرده است. وی تاجیک های پیوسته به داعش را در سه گروه قرار می دهد.

عالیموا می گوید: «یک بخش همان آدم کش های حرفه ای هستند. آنها از این راه کسب درامد می کنند. موضوع جنگ است و همیشه کسی هست که از آن بهره ببرد. جنگیدن شغل آنهاست و به خوبی از عهده آن بر می آیند. از زمان جنگ میهنی در تاجیکستان طی سال های 1990، هنوز تعداد زیادی باقی مانده اند که اسلحه به دست هستند. آنها آدم کش های حرفه ای اند. بخش دیگر واقعا اعتقاد به دفاع از اسلام دارند. و بخش سوم گوشت هستند. این افراد ذهن ماجراجویانه دارند. آنها فقط به جلو می روند. ذهن جوانان به این صورت است و تصورات دینی به آن دامن می زند».

مقامات دوشنبه می گویند که تاجیک ها از طریق اینترنت به دام جهادگران می افتند. مردم را از طریق شبکه های اجتماعی و وب سایت های افراطی جذب می کنند. ارگان های پلیس تاجیکستان بیش از یکصد سایت را در شبکه جهانی فیلتر کرده اند. این سایت ها اندیشه های تروریسم را به زبان های روسی و تاجیکی تبلیغ می کنند. مقامات تاجیکستان هم اکنون مشغول کارهای تبلیغاتی هستند تا برای مردم پیامدهای پیوستن به جهاد را تبیین کنند. به مردم می گویند که ورود به خاور میانه عملا بلیط مرگ است. در سوریه و عراق طی دو سال گذشته بیش از یکصد شهروند تاجیکستان کشته شده اند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала