گزارش و تحلیل

سخنرانی دیوید کامرون برای مبارزه با افراط گرایی ، توهین به مسلمانان بریتانیاست

© AFP 2023 / Justin Tallisسخنرانی دیوید کامرون برای مبارزه با افراط گرایی ، توهین به مسلمانان بریتانیاست
سخنرانی دیوید کامرون برای مبارزه با افراط گرایی ، توهین به مسلمانان بریتانیاست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مسلمانان در بریتانیا سخنان دیوید کامرون در خصوص مبارزه با افراطیون را دوپهلو می دانند.

 سخنان او در خصوص ادغام مسلمانان با استقبال گرمی روبرو شد اما بعضی از بیانات بحث برانگیزتر ، با انتقاد شدید همراه بود. اقدامات جدیدی در کشور برای مبارزه با افراط گرایی اعلام شد. مرکز تنظیم رسانه ای Ofcom اختیارات جدیدی را برای سانسور خواهد داشت و خانواده های بریتانیایی می توانند پاسپورت کودکانشان را لغو کنند تا خروجشان از کشور را ممنوع نمایند. علاوه براین ، نخست وزیر خاطر نشان نمود که در تمامی لایه های جامعه باید ارزش های ملی را تقویت نمود.

دیوید کامرون تاکید کرد:" باید همگی یعنی دولت ، مقامات محلی ، پلیس، مدرسه ها ، همه و همه ارزش های بریتانیا را در تمامی جوانبش تقویت نمایند. "

محمد انصار ، فعال و تحلیل گر بریتانیایی معتقد است که سخنان کامرون ممکن است جامعه مسلمان را به جنبش وادارد.

تحلیل گر سیاسی محمد انصار در مصاحبه با شبکه Russia Today  گفت:  " این یک سخنرانی قابل توجه است. یادآوری می کنیم که نخست وزیر این بیانیه را در آغاز ماه رمضان انجام داد. در آنزمان دیوید کامرون خطاب به مسلمانان گفت: " شما مسئولیت موضع نه چندان فعال ، نه چندان مترقی و مناسب را بر عهده دارید. و این تقریبا چشم پوشی از افراط گرایی است. " می توان سخنرانی کامرون را در مونیخ در سال های اول نخست وزیریش به یاد آورد. در آن زمان اتهامات مشابه را بیان داشت و مسائل مربوط به شکست سیاست چند فرهنگی را مطرح نمود. این سخنان شکاف در جامعه را به دنبال داشت. فکر می کنم مسلمانان اینطور پاسخ دهند: " ما تلاش و کوشش می کنیم."    

دیوید کامرون همچنین از چند فرهنگی در بریتانیا گفت. به گفته وی کشور موفق شده است در جامعه مردمی با ملیت های مختلف را ادغام نماید.

نخست وزیر بریتانیا خاطر نشان نمود: " طی سال های طولانی موفق شدیم در بریتانیا یک مورد غیر معمول را ایجاد نماییم: دموکراسی موفقیت آمیز ، چند نژادی و چند مذهبی. ما سیستم باز،  متنوع و مهمان نواز را ایجاد کردیم و  اکنون این توانایی به اندازه ی صحبت در خصوص آب و هوا  برای بریتانیا صحت دارد. "

علی رغم این مسائل، سازمان امنیت بریتانیا در سال گذشته میلیون ها پوند برای تضمین نظم و امنیت در زمان تظاهرات و اعتصاب علیه اسلام گراها خرج کرد. و تقریبا دو هفته پیش در لندن تظاهرات نئونازی ها بود.

محمد انصار ، تحلیل گر سیاسی خاتمه می دهد: " ما می بینیم که چطور روحیه اسلام ستیزی رشد کرده و حمله به مساجد و مسلمانان بیش از بیش اتفاق می افتد. مسلمانان در خیابان ها در معرض خشونت  قرار گرفته و همچنین در مسائل اشتغال، آموزش و پرورش ، مسکن و بهداشت مورد تبعیض هستند. دولت در شرایط دشواری قرار دارد. از یک طرف ، باید از قرارداد با جامعه ی مسلمانان حمایت کند. از طرف دیگر با سازمان های نئو محافظه کار و گروهک ها همانند انجمن هنری جکسون و بنیاد Quilliam همکاری می کند.  بسیاری از آنها با افرادی کار می کنند که در جامعه ی بریتانیا اسلام ستیزی و ایده عدم پذیرش مسلمانان را رواج می دهند. نخست وزیر مجبور می شود اوضاع را متعادل کند و این کار دشواریست. او باید با عناصر راست حزب خود همکاری کرده و با مسلمانان هم تعامل داشته باشد. "  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала