گزارش و تحلیل

امریکا از روسیه دشمن می سازد تا جایگاه خود را بالا ببرد

© AP Photo / Carolyn Kasterواشنگتن در آمریکا
واشنگتن  در آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بسیاری اطمینان دارند که میراث اصلی دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، نزدیک شدن به ایران است.

اما اسکوت مک کونِل سیاستمدار امریکایی و موسس مجله امریکایی اَمریکن کانسرواتیو معتقد است که باراک اوباما نه فقط به خاطر تقویت جنگ سرد که حتی احتمال وقوع جنگ گرم با روسیه در ذهن مردم ثبت می شود.

این سیاستمدار می گوید که امروز امریکا متحد مقامات اوکراین است که ائتلاف آنها از نئونازی ها و چچن های اسلام گرای در حال مبارزه در شرق کشور تشکیل شده و همچنین نخبگان اوکراین که واشنگتن را سخاوتمندانه می دوشند. فعلا باراک اوباما و جون کری مشغول کارهای دیگری هستند و امریکا در مسیر بی بازگشت درگیری با روسیه می رود. این مساله به اعتقاد مک کونل منجر به «تردیدهای اخلاقی می شود و اصلا ارزش استراتژیک برای امریکا ندارد».

وی در ادامه می گوید: «چطور ما به چنین وضعیت عجیبی رسیدیم و با نئونازی ها و چچن های اسلام گرا وارد ائتلاف شده، به جنگ مستقیم با مسکو در مرزهای روسیه رسیدیم، رسانه های گروهی مطیع و طبقه سیاسی دایما تنش به وجود می آورند و از تجاوزهای روسیه سخن می گویند: این چه جریانی است؟ تصفیه حساب است؟ شاید جریان این است که روسیه به عنوان یک دشمن برای امریکا لازم است تا این کشور ارزش خود را احساس کند؟»

اسکوت مک کونل در ادامه می گوید که سال 1997، ساموئل هانتینگتون جامعه شناس و سیاست پرداز معروف نوشت که احتمالا امریکا برای غلبه بر شکاف داخلی به یک دشمن نیاز پیدا می کند. او اطمینان داشت که امریکا برای رفع این مشکل و یا پنهان ساختن اختلاف نظرهای بین قومی در داخل، به جستجوی تهدیدهای خارجی خواهد پرداخت.

نویسنده مقاله می گوید: «اگر روی مفاهیم منطقی سیاست خارجی اندیشه کنیم، آنوقت برایمان روشن می شود که درگیری با روسیه در مرزهای روسیه و جانبداری امریکا از نئونازی ها و اسلام گرایان، آن چیزی نیست که امریکا به خاطرش تلاش می کند. البته اگر سیاست خارجی خود را با معیارهای عقلانی تعیین کند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала