گزارش و تحلیل

هواپیمای سوخوی سوپر جت 100 روسیه در ناوگان هوایی ایران

© Photo / SukhoiПассажирский самолет Sukhoi Superjet 100
Пассажирский самолет Sukhoi Superjet 100 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این هواپیما با تعداد صندلی ها و قدرت موتوری که دارد با فرکانس های مختلف می تواند در تمام فرودگاههای ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت سرویس دهد

سوخوی سوپر جت 100، اولین هواپیمای صد نفره دنیاست که به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود، و نحوه هدایت آن برای خلبان و کمک خلبان هیچ فرقی با هواپیماهای مدرن «ایر باس» ندارد و از همان مکانیزم استفاده نموده است. به عین معنی که سطوح فرامین هواپیما توسط فرمانهای الکترونیکی هدایت می شوند ودر نتیجه کمترین میزان فشار را برای خلبان به همراه دارد و از طرفی دارای بیشترین میزان دقت است. این هواپیما مجموعه ای از تمامی هنرنمایی های صنعت هواپیمایی در غرب و شرق است، و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، ارابه های فرود، سیستم های الکترونیکی و دیگر قطعات توسط کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و.. هستند، بنابراین از نظر سیستمی این هواپیماها هیچ فرقی با هواپیماهای تولید شده در غرب ندارد. از طرف دیگر این هواپیما با تعداد صندلی ها و قدرت موتوری که  دارد با فرکانس های مختلف می تواند در تمام فرودگاههای ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت سرویس دهد. هواپیماهای صد نفره به سادگی تکمیل می شوند و می تواند پاسخ گوی نیاز شهرهای کوچک باشند. یکی از فعالان صنعت هواپیمایی ایران اطلاعات تخصصی تر در خصوص مذاکرات انجام شده میان ایران و روسیه در زمینه خرید این هواپیما و اطلاعات فنی آن را در اختیار رادیوی فارسی زبان اسپوتنیک قرار داده است که در ادامه متن گزارش و فایل صوتی آن در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

-          مذاکرات انجام شده با روسیه در خصوص خرید هواپیماهای سوخوی سوپر جت 100 در چه سطحی قرار دارد؟

طی چند سال اخیر و به خصوص در جریان برگزاری نمایشگاههای هوایی مسکو، دبی و پاریس، مدیر عاملان شرکتهای اصلی هواپیمایی ایران با مسولان شرکت هواپیمایی سوخوی ملاقات متعددی داشتند، و حتی نمایندگان آنان در پروازهای نمایشی این هواپیما حضور داشته و از نزدیک با کارآیی آن آشنا شده اند. این مذاکرات شاید تا به امروز از حد امضاء چند قرارداد غیر رسمی فراتر نرفته است، که مشکل آن به مسئله تحریم های ایران باز می گشت، چراکه قطعات بکار رفته در این هواپیما ساخته شده در 30 کمپانی غربی است و بنابراین باید تابع قوانین تحریم باشند. اما باید به اطلاع برسانم زمینه همکاری دوجانبه فراهم است و به محض برداشته شدن مشکلات مربوط به تحریم های ایران همکاری با این کمپانی آغاز خواهد شد. مدیران شرکتهای ایرانی با مدیران کمپانی سوخوی ملاقات خوبی داشتند و به شناخت کافی از یکدیگر رسیده اند، بنابراین منتظر هستیم تا ببینیم عرضه این هواپیما در کشور ما به کجا خواهد رسید.

 سوپرجت برای فرود در ایران آماده می شود - اسپوتنیک ایران
" سوپرجت" برای فرود در ایران آماده می شود

-         بعد از شنیدن اخبار خرید سوخوب سوپر جت 100، گفته شده است که موتور آمریکایی این هواپیما برداشته شده و به دلیل تحریم های قبلی موتور روسی جایگزین آن شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟

خیر. این موضوع در مورد هواپیمای دیگری است، و موتورهواپیمای سوخوی100 توسط کمپانی «سی اف ام» ساخته شده که سازنده موتور هواپیماهای ایرباس نیز است. کمپانی مذکور موتوری به نام SaM146 مخصوص هواپیمای سوخوی 100 تولید کرده است و البته بخشی از موتور هم در خود کشور روسیه تولید می شود. در اینجا باید اعتراف کنم که فدراسیون روسیه در صنعت تکنولوژی فضانوردی و هوانوردی دارای رتبه بسیار بالایی در دنیا است و در برخی موارد حتی دارای رتبه اول است. بنابراین خود ذات تکنولوژی که در این کشور وجود دارد، به ما اجازه می دهد که به تولیدات و محصولات آن اعتماد نماییم. به هر حال از ابتدا هم موتور آمریکایی روی این هواپیما نبوده و موتور محصول مشترک فرانسه و روسیه است.

-         ایران تصمیم دارد که چند فروند از این هواپیما را خریداری نماید؟

می خواهم از این فرصت استفاده کرده و نقد کوچکی را به کشور روسیه داشته باشم. در حالیکه در کشور ما هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به هر صورتی که است وارد می شود؛ اما ما از این هواپیما هنوز در ایران چیزی رویت نکردیم. فکر می کنم که خیلی خوب خواهد بود اگر کمپانی سوخوی اجازه پرواز چند فروند از این هواپیما به صورت اجاره ای را در ایران صادر نماید تا در نقاط مختلف آب و هوایی کشور ما پرواز انجام دهد تا به این ترتیب بتوانیم آن را به مردم ایران معرفی نماییم. ایران دارای 76 فرودگاه است که خیلی از این فرودگاهها پروازشان به هفته ای یک یا دو پرواز محدود شده است، و علت اصلی آن کمبود هواپیمای صد نفره است. نمونه مشابه سوخوی سوپرجت 100 هواپیما فوکر 100 است که در حال حاضر تمامی آن به غیر از 10 یا 15 فروند آن پرواز ندارند، و یا هواپیمای ان دی 83 که البته همه آنها به زودی باید با هواپیمای جدید جایگزین شوند. با توجه به نیاز ایران حداقل 100 فروند از این هواپیما می تواند وارد بازار شود و نیاز شرکتهای هواپیمایی را مرتفع نماید.

-         بعد از فروش این هواپیماها به ایران کمپانی سوخوی خدمات پشتیبانی فنی نیز ارائه می دهد؟

همانطور که قبلا هم گفتم سوخوی سوپر جت 100 هواپیمایی است که مطابق آخرین فناوری مدرن غربی ساخته شده است، بنابراین یک آشنایی کلی از چگونگی نگهداری و پیشتیبانی فنی این هواپیما در ایران موجود است. چندین شرکت بزرگ ایرانی که در زمینه نگهداری فنی هواپیما فعال هستند به راحتی می توانند تامین فنی این هواپیما را در داخل کشور به همراه آموزش هایی از سوی کمپانی سوخوی انجام دهند، چراکه هواپیماهای مشابه الان در حال حاضر در ایران نگهداری فنی می شوند. بخشی از قطعات فنی را خود کارخانه موظف است که در اختیار خریدار قرار دهد و بخشی که مربوط به  اقلام وندور هواپیما می شود را طی قراردادهایی که بعدا منعقد می گردد در اخیار ایران قرار خواهد داد. معمولا روش تعمیر به این ترتیب است که قطعات هواپیما پیاده شده و برای تعمیر به مراکزی که کار تعمیر قطعات را انجام می دهند ارسال می گردد و بعد از تعمیر مجددا روی هواپیما سوار می شود. اما باید خاطر نشان کنم که معمولا بحث تعمیر قطعات مربوط می شود به کارخانه هایی که کار تعمیر هواپیما را به صورت جهانی انجام می دهند و در واقع تعمیرات معمولا از گردن سازنده هواپیما ساقط می گردد و مربوط به مراکز تعمیرات هواپیما می شود.

-         در ایران نگرش مثبتی نسبت به هواپیماهای روسی وجود ندارد، چطور می توان مردم را از امنیت این پروازها مطمئن نمود؟ آیا خود کمپانی سوخوی می تواند در این میان نقشی ایفا نماید؟

با توجه به همکاری های بین المللی کمپانی سوخوی و مشارکت با کمپانی های اروپایی، ظاهرا در تلاش است تا از خود چهره قابل قبول و موجه ای را در جهان ارائه دهد. در مورد ایران هم باید تلاش کند تا با برقراری ارتباط نزدیک با دست اندرکاران صنعت هواپیمایی آنها را قانع نماید که از نظز تکنولوژی هیچ کمبودی نسبت به هواپیماهای دیگر جهان ندارد و حتی می تواند از آنها موفق تر هم باشد. بعد از اینکه بازیگران اصلی این صنعت با سوخوی 100 به خوبی آشنا شدند می توانند مردم را نیز با این هواپیما بیشتر آشنا نمایند. توپولف یکی از بزرگترین نقاط ضعفش در آن بود که اجازه نداد فناوری تعمیر و نگهداری این هواپیما به ایران وارد شود و در نتیجه هواپیماها حتی برای کوچکترین چک و کنترل هم باید به کشوری که از آن اجاره شده بودند بازگردند. بنابراین از همان آغاز متخصصین ایرانی نسبت به این هواپیما یک احساس غریبگی و ناآشنایی احساس می کردند، در حالیکه بوئینگ و ایرباس از همان ابتدا تعمیر و نگهداری آن توسط نیروهای ایرانی انجام می شد. به همین دلیل هم به نظر درست نمی آید که هواپیمای سوخوی و توپولوف را با یکدیگر مقایسه نماییم. کمپانی سوخوی در صدد است تا توانایی های خود را با عرضه متدولوژی های دیگری نمایش دهد و در صورت اجرای موفق آن عملا جای نگرانی نخواهد بود.

روسیه طی این سالها توانسته تحت عنوان شریک استراتژیک ایران به خوبی ایفای نقش نماید و امیدواریم که این امکان را ایجاد نمایند تا ایران با بهره برداری از هواپیمای سوخو به عمق بیشتری وارد گردد و تنها یک بهره بردار صرف نباشد، و حتی تبدیل به یک تولیدکننده قطعات این هواپیما شود. ایران و روسیه می توانند در بخش صنعت هواپیمایی غیر نظامی در این هواپیما  به عنوان یک پایه فعالیت نمایند و تبدیل به شریک استراتژیک و راهبردی یکدیگر شوند.اگر بدنه تخصصی صنعت هواپیمایی ایران با این هواپیما بیشتر آشنا شوند به طبع آن مردم نیز با این هواپیما بیشتر آشنا خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала