گزارش و تحلیل

عدم آمادگی روحی اروپاییان جوان برای زندگی شبه نظامی در داعش

© AP Photo / Militant Websiteعدم آمادگی روحی اروپاییان جوان برای زندگی شبه نظامی در داعش
عدم آمادگی روحی اروپاییان جوان برای زندگی شبه نظامی در داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در گردان های " داعش" در سوریه و عراق تقریبا 20 هزار خارجی می جنگند که در بین آنها تقریبا 6 هزار نفر اروپایی هستند.

 در عین حال بسیاری از آنها برای زندگی در شرایط جنگی و بی تجمل آمادگی ندارند. مهاجرین از کشورهای اتحادیه اروپا که به  زندگی راحت عادت کرده اند از این گروهک می گریزند. در نتیجه، هم سازمان های محافظ قانون و هم همکاران سابق یعنی افراطیون به دنبالشان هستند.

همه داستان های وحشتناک را درباره ی جوانان اروپایی که به جهادیون در عراق و سوریه پیوسته اند را شنیده اند. اما چه چیز مشخصی در خصوص کسانی که از زندگی شبه نظامیان " داعش" سرخورده شده اند وجود دارد؟

بر اساس برخی اطلاعات ، مهاجری از بریتانیا که با نام جهادی جان مشهور است ، از فعالیت های آنها دلسرد شده و گروهک تروریستی را ترک کرد. عبدل ماجد عبدل باری 24 ساله که در غرب لندن به دنیا آمده و بزرگ شده است به ارتکاب اعدام خودسرانه زندانیان داعش مظنون است. پیشتر وی را به عنوان هنرمند رپ می شناختند.

دو سال پیش عبدل باری در صفحه فیس بوک خود از همه دوستانش خواست که به کانال یوتوبش بپیوندند. با گذشت یک ماه این بریتانیایی اطلاع داد که موسیقی را بانام خدا ترک می کند. اما اکنون به نظر می رسد که جهادی جان نمی خواهد با فروتنی و تواضع زندگی کند. اکنون هم سازمان اطلاعات بریتانیا و هم همکاران سابقش یعنی افراطیون در جستجویش هستند.

دیلی حسین ،  خبرنگار و کارشناس خاور میانه تاکید می کند که بسیاری از جوانان مسلمان که تصمیم گرفتند به داعش بپیوندند از لحاظ روحی برای زندگی مانند یک شبه نظامی آمادگی نداشتند.

«کشور اسلامی» ( داعش) - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
گروه «دولت اسلامی» ( داعش) یکی از خطرات عمده برای جهان است
 حسین در مصاحبه ای با شبکه ی انگلیسی زبان Russia Today اوضاع را اینطور توصیف می کند: " در کشورهای غربی از جانب دولت مسلمانان تحت فشار قرار دارند. از آنها می خواهند که جنبه های مشخص ایمانشان را بازبینی کنند. علاوه بر این در جامعه روحیه ی ضد اسلامی رشد می کند. بنابراین بسیاری از مسلمانان به حمایت هم دینان خود نیازمندند نه " داعش" ، که به عقیده ی آنها ممکن است چنین حمایت و پشتیبانی را به آنها نشان دهد. "

این کارشناس خاطر نشان می کند: " متاسفانه بسیاری از افراد جوان که تصمیم گرفتند تروریست شود خیلی دیر می فهمند که گول خورده اند ، آنها به بسیاری از ویژگی های فرهنگی غربی وابسته اند مانند iPod  و غیره. این بیانگر ساده لوحی کسانی است که می خواهند وارد داعش شوند. "

Russia Today از پلیس لندن خواست که داستان عبدل باری را شرح دهد. به خبرنگاران پاسخ دادند که اطلاعات مشخصی در این خصوص وجود ندارد اما تاکید کردند که 700 بریتانیایی برای جنگیدن به سوریه اعزام شده اند و بسیاری از آنها در داعش می جنگند. فرانسوی های زیادی هم به خاور میانه سفر کردند که از این سفر خوششان نیامد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала