گزارش و تحلیل

توسعه سازمان شانگهای به معنای پیشرفت آن است

© Fotohost-agencyتوسعه سازمان شانگهای به معنای پیشرفت آن است
توسعه سازمان شانگهای به معنای پیشرفت آن است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در شهر "اوفا" روسیه 10 ژوئیه نشست سران کشور های عضو سازمان همکاری شتنگهای برگزار شده و انتظار میرود که در جلسه پایانی ورود هند و پاکستان بعنوان اعضای دائمی آن اعلام شود.

"ایگور دنیسوف" خبرنگار ویژه ما در این باره گزارش داده نوشت:

"سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه در سخنانی در مرکز مطبوعاتی دیدار های سران سازمان شانگهای و بریکس اظهار کرد که پذیرش هند و پاکستان در ترکیب این سازمان بعنوان اعضای جدید امکان بهبودی روابط فی ما بین را فراهم خواهد آورد. به گفته وزیر روسی هر چه قدر تعداد فرمات های معاشرت بیشتر شود، در این صورت میان هند و پاکستان، به همان نسبت هم امکان کمکرسانی به دو کشور همسایه در رفع اختلافات حفظ شده میان آنها بهتر خواهد بود.

وقت مدیدی است که وجود مناسبات پیچیده بین هند و پاکستان یکی از موانع اساسی برای ارتقاء سطح شان در آن سازمان بود. ولی الان این مشکل بر داشته شده است. اولا هند و پاکستان به سمت هم دیگر گام بر می دارند. ثانیا در داخل سازمان شانگهای تفاهم حاصل شده و وجود گوناگونی دیدگاه ها باعث آن نشده که در های مذاکرات بسته نگه داشته شود. سرگئی لاوروف در توضیح این نکته به روزنامه نگاران گفت که در ترکیب کنونی سازمان شانگهای نیز کشور های دارای اختلافات قرار دارند و این سازمان برایشان محل و جو مذاکرات تامین را کرده برای ایکه این اختلافات تا حد اکثر نرم کرده و آنها را بررسی و رفع کنند. به نظر می رسد که دیگر وزیران کشور های سازمان شانگهای با این دیدگاه لاوروف موافقت کردند.

این امر اهمیت دارد که چین کشوری که همچنین به تثبیت موقعیت در جنوب آسیا ذینفع است از ورود هند و پاکستان به این سازمان استقبال می کند. چین دارای تاریخ مشکل مناسبات با هند است و در طول مدت معیینی از ترفیع وضع هند در سازمان شانگهای زیاد استقبال نمی کرد. "گوی سونگ یو" معاون دپارتمان اروپا و آسیای مرکزی وزارت خارجه چین در باره برخورد این کشور به توسعه سازمان شانگهای چنین گفت:

این روند بالا رفتن حیثیت این سازمان را نشان داده و اعضای آن در دیدار پنجم سران اینرا ارزیابی کرده و در رابطه با تمایل هند به ترفیع وضع خود در سازمان شانگهای تصمیم مربوطه را خواهند گرفت. البته توسعه این سازمان و ظاهر شدن اعضای جدید باید مطابق رسم پذیرفته شده حقوقی صورت بگیرد. اعضای جدید باید کل مقتضیات مصرحه در اسناد همکری و مصوبات سازمان شانگهای را رعایت کنند. هند یک کشور مهم در حال رشد است. ما امیدواریم که ترفیع وضع هند در این سازمان تاثیر مثبتی در همکاری اقتصادی آن در چارچوب سازمان شانگهای خواهد گذاشت، از جمله در پیوند دادن پروژه اقتصادی چین موسوم به راه ابریشمی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا.

مسکو همواره بر این عقیده بوده که پذیرش هند و پاکستان بازیگران مهم ژئوپلیتیک، سازمان شانگهای را بیش از پیش متنفذ و قوی خواهد کرد. این امر جنبه نمادین دارد که ترفیع دو کشور در سازمان شانگهای در زمان صدارت روسیه در آن صورت می پذیرد. پس از ورود هند و پاکستان به آن نه تنها دامنه منطقه ای و پوتانسیل اقتصادی سازمان شانگهای بالا رفته بلکه امکاناتش در حل مسایل منطقه ای حاد نیز از جمله مرتبط با خطر تروریستی حفظ شده در منطقه افزایش خواهد یافت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала