گزارش و تحلیل

چین ، یونان را در برابر اتحادیه اروپا تنها نمی گذارد

© AP Photo / Petr David Josekیونان و اتحادیه اروپا
یونان و اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین مذاکرات فعالی را با اتحادیه اروپا و یونان در خصوص حل بحران بدهی این کشور انجام می دهد.

 شاخص های سهام آسیایی هنوز هیچ گونه عکس العملی نسبت به بیانیه ی چن گوپین، معاون وزیر امور خارجه ی جمهوری خلق چین نشان نداده اند. آنها در نتیجه همه پرسی در یونان سقوط می کنند. ضمنا کارشناسان روسی بعید نمی دانند که حتی با بدترین سناریو، یونان به لیبی جدید ، سودان یا مصر برای چین تبدیل شود. ضمنا آنها پیش بینی می کنند که سرمایه گذاران چینی در یونان زمینه های جدیدی را بدست می آورند.

 معاون وزیر امور خارجه چین در مصاحبه ی خبری روز دوشنبه، عکس العمل چین به رفراندوم یونان را اعلام کرد. نماینده رسمی این وزارت خانه معمولا دیدارهای پی در پی با خبرنگاران ترتیب می دهد. قلعه شاه و رخ (شطرنج) به سمت بالا، افزایش اهمیت یونان را برای سیاست چین در اروپا منعکس می کند. چن گوپین معاون وزیر ، به قالبی توجه نشان داد که در آن چین برای حل بحران بدهی یونان شرکت می کند. در عین حال آتن و بروکسل از مشاوره فعال پکن حمایت می کنند. کارشناس یاکو برگر در این زمینه می گوید:

اتحادیه اروپا برای چین بسیار مهم است ، چین شریک مهم و عمده ی اوست. چین به خاطر یونان ارتباطش را با اتحادیه اروپا  خدشه دار نمی کند.

عضویت کشتی طوفان زده یونان در حوزه یورو - اسپوتنیک ایران
عضویت کشتی طوفان زده یونان در حوزه یورو

در خصوص روند و آهنگ مذاکرات در قالب چین — اتحادیه اروپا — یونان ، فعلا جزئیاتی در دست نیست. وعده و قول در واقع این است که چین به یونان نیاز دارد و بدان معنی است که این کشور یونان را در مقابل اتحادیه اروپا تنها نمی گذارد ، همانطور که نشان ندادن عکس العمل از جانب بروکسل به نتایج رفراندوم برای آتن دراماتیک و شدید بود.

الکساندر لارین تحلیل گر سیاسی در اینباره می گوید:

اکنون ، یونان ارتباط دشوارو پیچیده ای با اتحادیه ی اروپا خواهد داشت. باید هر شکایتی را در ارتباط با بدهی یونان حل و فصل کند. آنها بر روی کمک چین حساب کرده اند. چین از جانب خود توجه آشکار به حل و فصل تمامی مسائل در یونان نشان می دهد. کاملا ممکن است که چین هر گونه کمکی به یونان ارائه دهد. البته همه چیز به چگونگی انعکاس این قضیه در ارتباطاتش با اتحادیه اروپا مرتبط است. اما در اینجا مشکلات بزرگ و عمده ای نباید باشد. اتحادیه اروپا علاقه مند است که بدهی های یونان گم نشوند تا بحران حداقل تاثیر را بر اتحادیه اروپا بگذارد. و من فکر می کنم که از آن استقبال خواهد شد و یا حداقل،  تاثیر منفی بر حضور چین در حل و فصل فروپاشی مالی حول یونان خواهد داشت. همچنین به پدیده ی احتمالی Grexit  اجازه نمی دهند ، پدیده ای که پس از رفراندوم، سیاست مداران با نیروی جدیدی از آن سخن گفتند.

یونان برای چین یکی از میدان های اصلی برای نفوذ آینده در اتحادیه اروپاست. چین در بندر پیره، چندین لنگرگاه عمده را کنترل می کند ، از طریق این لنگرگاه ها کالاهای چینی به اروپا وارد می شوند. چین قصد دارد به این بندر نزدیک شود و لی که چیانگ، نخست وزیر جمهوری خلق چین ضمن ترسیم زیر ساخت هایی در بالکان و در دلتای دانوب در این باره با رهبران کشورهای اروپایی توافق کرده است. این زیرساخت ها شامل جاده های ماشین روبا سرعت بالا ، خطوط راه آهن و مسیرهای کشتی رانی در دانوب است. سهم یونان در این پروژه بسیار زیاد است. خطرات بالای از دست دادن منافع و سرمایه گذاری اختصاص داده شده وجود دارد. کارشناسان در این باره می گویند زمانی اتفاق می افتد که بحران یونان به مرحله ی اوج جدیدی برسد. پیشنهاداتی نیز پدید آمده اند ، چین ممکن است همانند ازدست دادن شرکت هایش در عراق ، لیبی ، سودان و مصر در یونان هم خسارات تجاری متحمل شود.

علاوه بر این هم یاکو برگر و هم  الکساندر لارین چنین سناریویی را برای چین بعید نمی دانند. کارشناس الکساندر سالیتسکی می گوید که چین ، چالش یونان را به شانس جدیدی برای تصاحب اروپا تبدیل می کند:

چینی ها در هر صورت در شکوفایی اقتصاد یونان و خروج این کشور از بحران شرکت می کنند. این کشور اکنون در وضعیت سرمایه گذاری خوبی به سر می برد. به همین دلیل اوضاع زندگی داخلی ، سرمایه گذاری چینی را به خارج از مرزها هدایت می کند. چین طبیعتا در جستجوی زمینه هایی برای پیوستن به خارج است. می توانم بگویم که چنین برنامه هایی که در ارتباطات یونان و چین بسیار فعال بودند و در ارتباط با توریسم ، توسعه خواهند یافت. ممکن است برخی از ظرفیت های تولید صنایع از چین به یونان منتقل شود. شاید چینی ها به طریقی یونان را به یکی از نقاط مهم ترانزیت هیدروکربن ها از روسیه به اروپا تبدیل کنند. این ها همه جهات جالبی هستند که در آنها حضور چین آشکار می شود.

فعلا در جهان منتظرند ببینند که چین آماده است چه مقدار کمک نقدی به یونان ارائه دهد. این موضوع داغی نه فقط برای یونانی ها بلکه برای اروپایی هاست. کارشناسان افت صادرات از هند ، کره جنوبی ، ژاپن و همچنین تایوان به یونان را پیش بینی می کنند. و این بدان معناست که آنها به چین به عنوان ناجی یونان می نگرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала