گزارش و تحلیل

جهادیون در حال جستجوی متحدین در باریکه غزه

© YouTubeChuck Netzhammer said he ordered a cake with the words "Heritage Not Hate” and the image of the Confederate flag on it at one of the company’s bakeries. When his request was rejected, he then ordered a cake decorated with ISIL battleflag, which represents the militant jihadist group fighting in Iraq and Syria.
Chuck Netzhammer said he ordered a cake with the words Heritage Not Hate” and the image of the Confederate flag on it at one of the company’s bakeries. When his request was rejected, he then ordered a cake decorated with ISIL battleflag, which represents the militant jihadist group fighting in Iraq and Syria. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته گذشته دولت اسلامی - داعش حماس را متهم کرد که به حد کافی رادیکال نیست و به آن اعلان جنگ کرد. اسلام گرایان تصرف اسراییل و سرنگونی حکومت نوار غزه و تبدیل آن به ولایت خود را وعده می دهند. تل آویو این سخنان داعش را بعنواد تهدید مستقیم تلقی نمی کنند.

سران داعش یک پیام ویدیو ای منتشر کرده و در آن حماس را به سرنگونی و نوار غزه و اسراییل را به اشغال تهدید کردند.

حملات هم اینک شروع شد: چندی پیش در پاسگاه حماس در بخش شمالی غزه بمب منفجر شد. پس از این در نزدیکی ساختمان چند طبقه  یک دستگاه انفجاری بکار انداخته شده و بمب دیگری مغازه کوچکی را تخریب کرد که صاحبش صابر صیام فرمانده امنیتی جنبش حماس بود.

در سال جاری 10 بمب منفجر شد از میان آنها ده تا در ماه مه.هدف بمب ها "کافران" و یا کارمندان حافظ قانون نبوده هدف سران گروه حماس بودند. گمان می شود که گروه های اسلام گرای افراطی که نمایندگان حماس را بیدین می دانند و بنا بر این آنها را مطیع داعش تلقی نمی کنند.

بعید است که تندرو ها بتوانند مواضع حماس در غزه را در آینده نزدیک متزلزل کنند ولی با موشکباران اسراییل آنها  می توانند زندگی آن کشور را دشوار کنند. اگر اسراییلی ها بدست اسلام گرایان، آسیب دیده و یا بهلاکت برسند موقعیت وخیم تر شده و اسراییل ناگزیر جواب خواهد داد.اسلام گرایان داخل غزه نیز ممکن است به جستجوی طرق متحد شدن با گروه های خطرناک بپردازند مثلا با شعبه داعش در مصر. ظاهرا تندرو ها می خواهند در راه گرم شدن مناسبات میان حماس و قاهره مانع ایجاد کنند. مصر برای اولین بار در طول سال های دراز مرز با غزه را باز کرد.

ابو العینیه الانصاری نماینده گروه پشتیبان داعش گفت: "ما هنوز هم خار در چشم حماس و استخوان در گلو اسراییل هستیم". غزه همیشه آکنده از اسلام گرایان تندرو بود. آنها را در منطقه جهادیون سلفی می نامند و در گذشته با حماس مقابله می کردند. اختلاف در 2009 به اوج خود رسید هنگامی که یکی از مبلغان جنگجو از بالای مناره برقراری "دولت اسلامی" را اعلام کرد. زد و خورد ها شروع شد و در جریان آن بیش از 20 نفر کشته شد.

شبه نظامیان داعش پس از رسیدن به موفقیت ها در خاک عراق و سوریه از رادیکال های جدیدی که سعی می کنند حماس را سرنگون کنند حمایت می کنند. تعداد این رادیکال ها دقیقا معلوم نیست، ولی زد و خورد های اخیر گویای افزایش آنها است. این تعداد از چند صد تا چند هزار نفر افزایش یافته. انصاری اعلام کرد که شبه نظامیان برای اتخاذ تصامیم سیاسی یک شورا را تشکیل داده و نیز یک جناح مسلح  — گردان شیخ عمر حدید را ایجاد کردند.

ظاهر شدن گروه های افراطی نشان می دهد که حماس چطور تلاش می کند در زمینه بحران پولی و محدودیت های سخت رژیم مرزی، موقعیت در منطقه را زیر کنترل خود قرار دهد. خود افراطیون می گویند که الله از حماس راضی نیست. در زمان اخیر نوار غزه  از محدودیت های وضع شده از سوی اسراییل و مصر زجر کشیده و این وضعیت بیکاری را افزایش داده و به بخش تجاری ضربه شدیدی می زند. در نتیجه برای گروه های افراطی محیط ایده آل ایجاد می شود. به گفته خانم "بندتا برتی" کارمند انستیتو تحقیقات امنیت ملی اسراییل که با New York Times  صحبت کرده، "موقعیت وخیمی بوجود می آید و در چنین اوضاع و احوالی ایدئولوژی رادیکل می تواند تعداد بیشتر طرفداران را بسوی خود جلب کند.

ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین به نوبه خود در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو اظهار داشت: "هیچ مدارکی در اثبات حضور "دولت اسلامی" در اراضی اشغال شده در دست نیست".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала