گزارش و تحلیل

ورود روسیه به بانک سرمایه گذاری تحریم ها را بی معنا کرد

© Fotolia / violetkaipaاقتصاد جهانی
اقتصاد جهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت روسیه پیش نویس توافقنامه «بانک سرمایه گذاری در زیرساخت های آسیایی» را تایید کرد.

طبق این سند منطقه خاور دور روسیه و مناطق هم مرز با چین یکی از اصلی ترین قسمت های این بانک می شوند. روسیه سومین شرکت کننده بزرگ در بانک آسیایی سرمایه گذاری های زیرساختی پس از چین و هند است.

طیف وسیع ابزارهای پولی این بانک به مناطق روسیه و بویژه خاور دور روسیه اجازه می دهد که سرمایه را به شکلی که ترجیح می دهند و به شکلی سودند برای زیرساخت های مشخص جذب کنند.

ایوان تونکیخ کارشناس اقتصاد خارجی از وزارت توسعه شرق و مدیر دپارتمان جذب سرمایه و حمایت های مستقیم در این رابطه می گوید: «روسیه بالاترین حد سود را کسب می کند، زیرا وظیفه این بانک توسعه نهادهای پولی فعال در طرح های زیرساختی است. زیرساخت ها یکی هستند و امروز خاور دور به شدت در حال توسعه و همگرایی با آسیا اقیانوسیه است: توسعه خطوط برون مرزی، خطوط ریلی و شوسه، احداث فرودگاه همه از این دست هستند. آنچه که روسیه در بانک به تایید رسانده، تضمیمن کننده سرمایه گذاری در این پروژه هاست. روسیه منابع جدیدی برای تامین پول طرح های بزرگ ابعاد بدون سرمایه غرب پیدا می کند. سرمایه غرب با این اوصاف اهمیت لجستیک خود را از دست می دهد و به منابع طبیعی دسترسی نخواهد داشت. این در حالی است که کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، کره جنوبی، چین و کشورهای شبه جزیره­ای سازمان همکار های اقتصادی آسیا — اقیانوسیه از این طرح ها در شرق حمایت به عمل می آورند. ما همچنین شاهد فعالیت کانادا هستیم که علیرغم تحریمها در سرمایه گذاری و اقتصاد خاور دور حضور دارد. با وجود تحریم ها، استرالیا هم سعی دارد از این پروسه عقب نماند».

اروپا در این بازی بازنده و پیشمان می شود. ایوان تونکیخ با اشاره به این موضوع می گوید: «روسیه کشوری اروپایی برای دنیای آسیایی است و حتی می تواند موتور و پل و هاب اصلی برای اروپا با آسیا باشد تا این دو را به هم پیوند دهد. روسیه هاب هوایی و مسیر دریای شمال است. روسیه می تواند اروپا را با آُسیا به طور موثر و از نظر اقتصادی پیوند دهد، زیرا ایجاد ارتباطات از طریق روسیه معقول تر است. این کار از نظر امنیت نیز عاقلانه است، زیرا مسیر اصلی مرزهای روسیه بین اروپا و آسیا می باشد. این عامل ژئوپولتیکی مهم است و غرب اکنون آن را از دست می دهد. در مذاکرات با شرکای غربی ما کاملا متوجه بودیم که آنها خود متوجه این مساله می شوند. زمان آن فرا می رسد و آنها نیز به خاور دور روسیه خواهند پیوست، زیرا برای آنها یک سکوی پرش به مدل اقتصادی آسیایی است».

روسیه همراه با شرکایش سایت های جایگزین جدید برای اجرای عملی پروژه های زیربنایی ایجاد می کننند. ایوان تونکیخ می گوید: «این طرح ها بی شک از طرف بانک آسیایی توسعه زیرساختی مورد حمایت قرار می گیرند. از جمله طرح پریمور —1 و پریمور —2 که اهمیت فرامرزی دارند. طرح بندر آزاد نیز اهمیت دارد. بندر آزاد 15 منطقه شهری ساحلی پریمور را در بر می گیرد که در برنامه زیرساخت ها برای همگرایی خاور دور روسیه و شبه جزایر چین و کره قرار می گیرد. به عبارتی، یک هاب عظیم لجستیک ایجاد می شود و منبع اصلی پولی آن همان بانک آسیایی توسعه زیرساختی است».

همگرایی آتی کشورهای غربی با منطقه آسیا — اقیانوسیه بدون حضور روسیه امکان پذیر نیست. با وجود گزینه های دیگر، به هر صورت توسعه و حرکت در مسیر منقطه آسیایی سود بیشتری دارد و ساخت اقتصاد جهانی فقط از طریق روسیه میسر می باشد. امروز همه کشورها بدون استثناء چه توسعه یافته و چه در حال توسعه یا به دنبال رقابت برای بازار هستند یا رقابت برای منابع یا سرمایه انسانی تا مسایل اولیه لجستیک را حل و فصل کنند. اما غرب با دستان خودش از این پروسه کنار رفت، و قطعا این کار به نفع اقتصادش تمام نمی شود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала