گزارش و تحلیل

پروژه داعش در افغانستان به کارگردانی غرب

© AP Photo / Seivan Selimداعش افغانستان
داعش افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمی بیشتر از یک سال یعنی از بیست و نهم ژوئن سال 2014 ، رهبر داعش ابوبکر البغدادی از ایجاد خلیفه در سرزمین های اشغالی عراق و سوریه خبر داد.

از آن زمان این گروهک نفوذ خود را در خاور میانه گسترش داده و تماس هایی با سایر سازمان های افراطی برقرار نمود.

علی رغم اینکه ائتلاف بین المللی ضد تروریستی چندین هزار حمله ی هوایی به مواضع داعش ترتیب داد ، " خلیفه اسلامی " کنترل بر سرزمین های وسیعی از عراق و سوریه را ادامه می دهد.

در ابتدا تصور می شد که عملیات های هوایی به سرپرستی آمریکا علیه تروریست های داعش جنبه ی محدود دارد. اما اکنون مقامات اعلام می کنند که کمپینی که هدف آن نابودی گروهک است ممکن است برای چندین سال تمدید شود. ائتلاف بین المللی مبارزه با شبه نظامیان را از هوا ادامه می دهد اما فعلا موفقیت ارزشمندی بدست نیاورده است.

در عین حال فعالیت سازمان تروریستی " داعش" در خاور میانه محدود نمی شود. می توان گفت که جبهه دوم سعی دارد در افغانستان فعال شود. در عین حال در این کشور در برخی از مناطق پیروان داعش مبارزه ی شدیدی را نه فقط با ارتش دولتی بلکه با طرفداران جنبش طالبان آغاز کرده اند. به عقیده ی برخی از مقاله نویسان ، آندسته از طالبان با داعش در افغانستان مبارزه می کنند که این اواخر برای گفتگوی مستقیم با دولت آماده می شدند. آیا اینطور است؟ " جبهه دوم" داعش در افغانستان چه چیزی از خود نشان می دهد؟

پیرمحمد ملازهی ، کارشناس ایرانی مطالعات منطقه ای مربوط به مسائل افغانستان ، پاکستان و هند در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید:

چه چیزی این اواخر باعث و بانی درگیری شدید بین طالبان و شبه نظامیان داعش در افغانستان شده است ؟

نیروهای آمریکایی از بروز حوادث در افغانستان نگرانند ضمن آنکه متذکر می شوند بدون حمایت بین المللی به نیروهای امنیتی محلی به دشواری می توان بلافاصله از عهده ی دو گروهک اسلام گرای بزرگ برآمد و همزمان غیر فعال بود.

احمد سعیدی ، تحلیل گر مستقل کابلی در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت:

شریرام چاولیا پروفسور مدرسه ارتباطات بین الملل با نام جندالله در هند معتقد است که در واقع ائتلاف کشورهای غربی به رهبریت آمریکا مسئولیت شکوفایی " داعش" را برعهده دارد.

این کارشناس در مصاحبه ای با RT می گوید: " این یک سال وحشتناک بود. جامعه ی بین الملل به ریاست آمریکا سعی داشت به واسطه ی حملات هوایی با داعش بجنگد.  متاسفانه طی یک سال اخیر داعش وسعت خود را توسعه داده و همچنین قدرت مالی و ایدئولوژیکی یافته است. این بدان معناست که تلاش های منقطع آمریکا و متحدینش ناامید کننده بوده و استدلال آنها اساسا اشتباه است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала