گزارش و تحلیل

چین آخرین موانع را از سر راه ایجاد بانک بریکس برداشته است

اشتراک
اول ژوئیه چین توافقی در باره ایجاد بانک توسعه بریکس را رسما تصویب کرد. پیشتر شرکت کنندگان دیگر این فرمات - روسیه، هند، برزیل و جمهوری آفریقای جنوبی این کار را کردند. انتظار می رود 7 ژوئیه در مسکو در نشست سران این بانک، کارش راه اندازی شود.

کشور های بریکس بانک توسعه را بعنوان نهاد جایگزین بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای دادن اعتبارها جهت پروژه های دارای سودمندی برای همانا  کشور های در حال رشد نه برای آمریکا و اتحادیه اروپا ایجاد کردند. در درجه اول هدف از تشکیل این بانک تامین پولی پروژه های خارجی است. این امر به بریکس امکان خواهد داد که منافع  خود را مشترکا در خارج پیشرفت دهند. "یاکوف برگر"  کارشناس انستیتو مطالعه خاور دور به "اسپوتنیک" گفت که به این خاطر، تصویب کنونی توافق   تشکیل این بانک از طرف چین، فقط پیشبرد منافع اقتصادی چین نیست. وی در توضیح اظهار کرد:

چین توافقنامه تشکیل بانک بریکس را به تصویب رساند - اسپوتنیک ایران
چین توافقنامه تشکیل بانک "بریکس" را به تصویب رساند

این گام پولی و سیاسی چین است زیرا این کشور طبعا مایل است مناسبات اقتصادی و روابط با نیرو های سیاسی را متنوع کند و برای این منظور مراکز جایگزین تشکیل می شوند. گام کنونی چین به معنای تصمیم گیری در راه محو آقایی و عظمت طلبی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با برتری آمریکا و اتحادیه اروپا  است. بریکس برای تامین پولی پروژه های متفاوت  یک نهاد جایگرین را ایجاد می کند و  بدین طریق به ایده چند قطبی بودن جهان جامه عمل پوشانده می شود. موجودیت این بانک ضامن متنوع بودن مراکز نیرو و خودداری از عظمت طلبی خواهد بود.

دکتر یوانژه معاون مرکز چینی مطالعات بریکس در باره علاقه چین به بانک توسیه بریکس چنین گفت:

درآمد حاصله از فعالیت بانک توسعه بریکس قابل توجه خواهد بود. هدف های اقتصادی از تشکیل آن کاملا آشکار است.  همکای های کشور های بریکس در شئون بسیار متفاوتی پیشرفت می کند ولی رشته اساسی آن اقتصاد است. می توان حدس زد که به برکت گروه بریکس که نماینده کشور های در حال رشد و دارای بازار های در حال توسعه می باشد صدای این کشور ها در جامعه جهانی هر روز رساتر خواهد شد. بانک توسعه بریکس برای همکاری اقتصادی کشور های این گروه با بقیه کشور های رشد یابنده شرایط بیش از پیش مساعد  را  فراهم خواهد آورد.

دلار آمریکا - اسپوتنیک ایران
آینده دلار

نماینده روسیه رییس اول شورای حکام بانک خواهد بود و صدر اول شورای مدیران نماینده برزیل و رییس اولش نماینده هند خواهد بود. این بانک دارای مقر خود در شانگهای و مرکز منطقه ای در آفریقای جنوبی خواهد بود. به عقیده "آلکساندر سالیتسکی" محقق انستیتو اقتصاد جهانی آکادمی علوم روسیه این ساختار تشکیلاتی ضامن برابری اعضا و احتساب منافع شان خواهد بود. با این حال نقش اول در این بانک و بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا با چین خواهد بود. وی در توضیح این ادعا گفت:

چین به همه جهانیان ثابت کرد که کل  ابتکار های خود را به سرعت با تخصیص پول تحکیم می کند. نکته دیگر — بخش چشمگیر پروژه های زیربنایی در طرح هایی است که با کمک و یا به ریاست چین تهیه شده اند. زیربنا های احداث شده  بازار های کشور هایی را توسعه می دهند که هنور قوانین بازار آزاد را یاد نگرفتند و در  این رشته مساعدت از طرف چین از اهمیت خاصی برخوردار است. و نه فقط برای شرکای عضو بریکس. از این نظر توسعه طلبی چین با جهانی کردن کشور ها از طرف غرب فرق می کند که در آن موارد جهانی کردن پولی کشور ها بوسیله  غرب موجب بروز زد و خورد های ناگوار در آنها می شد.

امروز روسیه صدر بریکس است. 9 —10  ژوئیه نشست سران بریکس در شهر روسی "اوفا"  برگزار می شود. پیشتر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو در این نشست سران قصد دارد به آغاز کار های عملی بانک توسعه بریکس و صندوق ذخایر ارزی دستیابی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала