گزارش و تحلیل

بقای شرکت های آمریکایی در مبارزه با داعش

© AP Photo / Noel Celis, Poolبقای شرکت های آمریکایی در مبارزه با داعش
بقای شرکت های آمریکایی در مبارزه با داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیست و سوم ماه ژوئن شبه نظامیان کرد موفق شدند ، شهر عین عیسی در شمال سوریه را از گروهک افراطی " داعش " پس بگیرند.

عملیات با پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا انجام شد. آمریکا هزینه های زیادی را برای مبارزه با شبه نظامیان صرف می کند ، در بودجه سال 2016 ، برای عملیات های نظامی 612 میلیارد دلار اختصاص داده اند.

کنگره آمریکا طرح بودجه را برای سال 2016 تصویب کرد. کلا در عملیات های نظامی و از جمله در مبارزه با داعش رکورد 612 میلیارد دلاری شکسته شده است. اما ساختار بودجه مسائل  و پرسش هایی را بر می انگیزد.

به عقیده ی پروفسور دانشگاه شهری نیویورک ، دانیل شو، دولت آمریکا  با وزارت دفاع و کارفرمایان بخش خصوصی  تبانی می کند. خبرهای اخیر این نقطه نظر را تاکید می نماید.

نظامی آمریکایی عالی رتبه که در مبارزه علیه داعش شرکت کرده است ، درجه و سمت خود را بالا برد. او قرارداد سودمندی نظامی را با شرکتی امضاء کرد که دو همکلاسی قدیمی او درآکادمی نظامی " وست — پوینت " ریاست آنرا بر عهده دارند.

پیشتر در سال جاری معلوم شد که  کاپیتان نیروی دریایی آمریکا از پیمانکاری که به کار کشتی های نظامی آمریکایی در بنادر آسیایی می پردازد، رشوه گرفته است. در نتیجه ی این رسوایی ، سه دریا سالار توبیخ نامه کتبی را دریافت نمودند که زندگی حرفه ی آنها را تحت تاثیر قرار داد.  

هفته ی گذشته مدیر قرارداد پنتاگون به سه سال و نیم زندان محکوم شد ، حکم وی به خاطر اخاذی از پیمانکار به مبلغ 500 هزار دلار بود. در عین حال بسیاری از شرکت هایی که سفارشات وزارت جنگ را انجام میدهند از روش های قانونی کسب درآمد می کنند.

پروفسور دانیل شو می گوید: " ماشین نظامی آمریکا به جنگ نیاز دارد همانند شُش انسان که به هوا نیازمند است. این ماشین با جنگ زنده است. "

به همان اندازه که جنگ علیه داعش منابع آمریکایی را بیشتر و بیشتر طلب می کند برخی از عراقی ها نیز یاد گرفته اند که از آن سود خود را ببرند. تعداد زیادی از تسلیحات و تجهیزاتی که آمریکا برای نظامیان عراقی می فرستد به بازار سیاه راه یافته و به دست شبه نظامیان افتاده است. آمریکا 2.4 میلیارد دلار برای مبارزه با افراطیون و طرح های مسلح سازی و آماده کردن نظامیان عراقی صرف کرده است.

وزیر دفاع آمریکا معتقد است: " در ارتباط با عراق ، عنصر کلیدی استراتژی  تقویت گروه های محلی است. "

در عین حال خیلی از محلی ها هم روش های ارسال تسلیحات آمریکایی را تایید نمی کنند. رهبر یکی از قبیله های سنی به نیویورک تایمز گفت: " من به آمریکایی ها گفتم که اسلحه را از طریق نظامی نفرستند ، حتی یک واحد هم به خاطر فساد اداری که همه جا هست دریافت نشده و حتی یک اسلحه هم باقی نمی ماند. مردم ما آنها را سرقت می کنند. "

بدین ترتیب فعلا اکثریت به خاتمه ترور امیدوارند و برخی امکان تقویت سریع آنرا جستجو می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала