گزارش و تحلیل

جنس روسی بخرید

© Sputnik / Alexander Kryazhevموادغذایی
موادغذایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم ها به بخش تولیدات کشاورزی روسیه این امکان را داده که بازارهای آزاد شده و دارای چشم انداز را بگیرند.

سال گذشته به ما اثبات شد که در برخی شاخه ها روسیه می تواند کالاهای مورد نیاز را ارایه کند. کشورهای دوست به شرایط در حال تغییر توجه نشان می دهند.

تحریم هایی که علیه مواد غذایی روسیه وضع شده، یک آزمایش جدی برای کشاورزان اروپایی است. اما مسکو قصد ندارد در تصمیم خود تغییری ایجاد کند. به گفته الکسی الیوکایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه، لغو تحریم مواد غذایی بسته به تحریم هایی است که اتحادیه اروپا اعمال کرده. وی همچنین یادآور شد که روسیه شروع کننده این اقدام نبوده است، زیرا تصمیم ما بسته به تصمیم شرکای ماست. تا وقتی محدودیت های اعمال شده در روز هفتم آگوست 2014 ادامه دارند، تحریم های روسیه هم ادامه پیدا می کند. آینده را بعدا می فهمیم.

تولید کنندگان روس این تحریم ها را به فال نیک گرفتند. کالای آنها همیشه به بازار نمی رسید، زیرا کالای اروپایی جای آن را می گرفت. با این حال، به زودی معلوم شد که برای ورود به بازار باید دایما کار کرد و محصولات قابل رقابت ارایه کرد. به عبارت دیگر، باید امنیت محصولات روسیه تامین شود، این کار اگر چه باارزش است، اما کمی دشوار نیز هست. یک سال بعد معلوم شد که چه شرکت هایی می توانند از عهده انجام این کار برآیند. دیمیتری سالونیکوف رییس انستیتوی توسعه دولت با اشاره به این مطلب می گوید: «در بخش صنعت تغذیه ما شاهد رشد هستیم. در برخی نقاط گردش مالی به اندازه کافی بالاست و سیکل 5-6 ساله را طی نمی کند، حتی در عرض دو سال هم سود خود را می دهد. سرمایه گذاری در این بخش امسال انجام گرفته است. ما واقعا شاهد رشد در بخش کشاورزی هستیم. البته مسایل جداگانه ای هم در رابطه با واردات وجود دارد».

گردش سریع پول یک امتیاز اصلی برای بخش کشاورزی است. ولادیسلاو گریکوروف کارشناس گروه متخصصین اقتصادی وابسته به دولت روسیه می گوید: «سیاست واردات که یک سال قبل اعلام شد، نتایج خاص خود را به دنبال داشت. واردات بیشتر در بخش صنایع کشاورزی بود. شرکت های کشاورزی و دامی مثل تولید گوش گاو در این بخش فعال شدند که سیکل تولیدشان طولانی نیست.

اما فعلا روسیه نمی تواند تنها با تکیه بر توان خود از عهده همه چیز برآید. در این جا خرید مواد غذایی از کشورهایی که به تحریم ها نپیوسته اند نیز نقش کمی ایفا نمی کند. مثلا، گوشت از برزیل و اروگوئه وارد می کنیم و میوه را از صربستان. ارتباطات ایجاد شده است و در حال رشد هستند. اواسط ماه مه کشورهایی که از تحریم ها حمایت کرده اند، با یک سورپرایز ناخوشایند روبرو خواهند شد. ظاهرا حتی پس از لغو تحریم ها نیز بازار روسیه فقط برای پنج شرکت قبرس، مجارستان و یونان باز می ماند. سایرین باید از امتحان روسیه سربلند بیرون بیایند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала