گزارش و تحلیل

سیاست مدار آمریکایی: افول قدرت ایالات متحده

© AP Photo / Julio Cortezنیویورک
نیویورک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موضع ایالات متحده در دو دهه گذشته، هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر سیاسی، در حال افول است. سیاست مدار آمریکایی در سایت نشریه American Conservative اذعان دارد که تنها این اتحاد جماهیر شوروی بود که در زمان صلح، با چنین سرعتی رو به زوال رفت. او معتقد است که امریکا بیش از حد درگیر مشکلات جهانی شده است و از مقامات خواسته تا این روند را تغییر دهند.

پاتریک بوچانان، سیاستمدار از حزب جمهوری خواه آمریکا در نشریه American Conservative نوشته است که ایالات متحده در پایان ریاست جمهوری جورج بوش پدر،  " تنها ابرقدرت جهان،" بود.
اما رئيس جمهور بعدی ایالات متحده، جهان دیگری را به ارث می گذارد. در آن کره شمالی به سلاح هسته ای دست می یابد. چین در آسیا و با هدف پایان دادن به سلطه ایالات متحده از سال ۱۹۴۵ در بخش غربی اقیانوس آرام، به یک قدرت بزرگ تبدیل می شود. و ولادیمیر پوتین، با ارتقاء قدرت موشکی روسیه، ناوگان و هواپیماهای خود را روانه " آب ها و حریم هوایی ناتو" می کند.

ناپلئون - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
رسانه های کانادا: آمریکا با تحریک روسیه با ریسک تکرار راه هیتلر و ناپلئون روبرو می شود

"تلاش بزرگ نیکسون و ریگان" در تقسیم و جداسازی چین و روسیه، و برقراری روابط به صورت جداگانه با آنها ، پایان یافته است. اکنون مشاهده می کنیم که از هنگام پایان جنگ سرد،  پکن و مسکو از هر زمان دیگری به هم نزدیکتر شده و با آمریکا مخالفت می کنند. در همین حال تروریست های "القاعده" و "جبهه اسلامی" با مصونیت کامل در لیبی، سوریه، عراق، یمن، نیجریه و سومالی در حال فعالیت هستند. ژاپن خود را در برابر تهدیدات کره شمالی و چین، مسلح می کند و از ناتو فقط سایه آن باقی مانده است.
نویسنده این مطلب در نشریه American Conservative  تاکید دارد که: " بنا به اظهارات برخی از ژئو استراتژیست ها، به استثنای اتحاد جماهیر شوروی، هیچ کشور پیروز در جنگ همچون آمریکا، افول قدرت را با چنین سرعتی تجربه نکرده است". او معتقد که دلیل آن تکبر، ایدئولوژی، جنگ طلبی و حماقت است.
نقشه آمریکای جنوبی - اسپوتنیک ایران
شکست آمریکا در تمام جبهه ها

به اعتقاد این سیاستمدار، آمریکا بزرگترین اشتباه خود را در خاورمیانه مرتکب شده است. ایالات متحده به امید اینکه مردم از اعتقادات دینی خود سر باز زده و رو به دموکراسی لیبرال می گذارد، با حمله به عراق، افغانستان را اشغال و دیکتاتوری لیبی را سرنگون می کند. در نتیجه با پدیدار شدن افراطیون اسلامگرا، جنگ شیعه و سنی در می گیرد.
بوچانان در ادامه می نویسد، با این که توانمندی اقتصادی و دفاعی ایالات متحده به اندازه سال ۱۹۹۲ نیست، اما تعهدات آن، بیشتر شده است. آمریکا باید از اروپا شرقی و کشورهای حوزه دریای بالتیک در مقابل روسیه، کره جنوبی از کره شمالی، ژاپن و فیلیپین را از حملات چین "حفاظت" کند. او به طور منظم ستیزه جویان را در عراق و سوریه بمباران ، از حملات عربستان سعودی به یمن حمایت و برای مقابله با "طالبان" ، نیرو به افغانستان اعزام می کند. پاتریک بوچانان مطمئن است که اگر محافظه کاران تا سال ۲۰۱۷ قدرت را بدست نگیرند، واشنگتن شروع به فروش سلاح به کیف کرده، و هواپیماهای خود را به سوی ایران هدایت خواهد کرد.
از سال ۱۹۹۲، ایالات متحده توسط مهاجران قانونی و غیر قانونی از کشورهای جهان سوم، مورد تاخت و تاز قرار گرفته و بدهی های ملی آن از تولید ناخالص داخلی، پیشی گرفته است. هزاران نفر از سربازان آمریکایی کشته و دهها هزار نفر زخمی شده اند. پاتریک بوچانان در پایان مقاله خود اعلام کرده است که "تعهدات فعلی ما غیرقابل اجرا است و کاهش آنها امری اجتناب ناپذیر است".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала