گزارش و تحلیل

کاشت سبزیجات توسط ژاپنی ها در نزدیکی شهر خاباروفسک

© Sputnik / Dmitry Astachovکاشت سبزیجات توسط ژاپنی ها در نزدیکی شهر خاباروفسک
کاشت سبزیجات توسط ژاپنی ها در نزدیکی شهر خاباروفسک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هارادا تیکوهیتو، سفیر ژاپن در روسیه، معتقد است که برای توسعه روابط بین روسیه و ژاپن، ایجاد ارتباطات بین استانی به خصوص در منطقه خاور دور، امر بسیار مهمی است. این بیانیه در نووسیبیرسک، جایی که هیئت ژاپنی، شامل نمایندگانی از محافل بزرگ کسب و کار برای شرکت در همایش بین المللی توسعه فن آوری تحت عنوان "تکنوپروم – ۲۰۱۵" جمع شده بودند، اعلام شد.

سخنان سفیر نباید به عنوان تعاروف تلقی شود. ژاپنی ها، تجارت خاور دور روسیه را در دست گرفته اند. زمینه های تجارت فقط به پروژه های معادن و مواد خام، خلاصه نمی شوند. اخیرا اولین کلنگ ساخت مجتمع گلخانه ای فوق مدرن در استان خاباروفسک به زمین زده شد تا ساکنان منطقه بتوانند در طول سال از سبزیجات تازه برخوردار باشند. طرح ساخت و پشتیبانی این گلخانه توسط شرکت ژاپنی JGC Evergreen اجرا می شود. کنترل بر کشت سبزیجات، توسط جدید ترین سیستم ها تامین، و پیشرفته ترین فن آوری های ژاپنی مورد استفاده مدیریت آن قرار می گیرد.


آکیرا فوجیتو، مدیر پروژه های صنعتی و انرژی های محلی شرکت JGC Evergreen اذعان دارد که "این اولین تجربه ساخت تاسیسات و امکانات کشاورزی در روسیه و اولین تجربه ما در استان خاباروفسک است. اولین برداشت ما طبق برنامه در فصل زمستان بوده و انتظار می رود که تقاضا برای سبزیجات ما در میان ساکنان استان خاباروفسک، بالا بوده و از نظر قیمت نیز رقابت پذبر باشد. ما هم به نوبه خود کیفیت محصولات را تضمین می کنیم. "
یوری توکتاروف، مشاور مدیر "آژانس سرمایه گذاری استان پریمورسکی" می گوید که تنوع کشورهای سرمایه گذار و خود طرح های سرمایه گذاری، یکی از جهات اصلی توسعه خاور دور در روسیه است:


"آب و هوا در جنوب خاور دور، معتدل و زمین های وسیعی را می توان برای کشاورزی مورد استفاده قرار داد. برای پردازش و ذخیره سازی محصولات کشاورزی، تصمیم گرفته شد تا با ایجاد یک کلاستر، کلیه صلاحیت داران بخش کشاورزی در آن متمرکز شوند. من فکر می کنم که وجود زیرساخت های آماده، شرکت ژاپنی را به خود جلب کرده است. در این استان، ما امروز دارای سرمایه گذاران کلیدی در تولید محصولات کشاورزی هستیم. آنها عبارتند از شرکت"آرماد" با مشارکت چینی ها که بزرگترین تولید کننده سویا و غلات در منطقه فدرالی خاور دور بوده و همچنین ، شرکت کره ای "هیوندای" ، که تا کنون بیش از ۵ سال تجربه تجارت محصولات کشاورزی در این منطقه را دارد. ما اکنون در حال مذاکره با دیگر سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم. بنابراین ممکن است که امسال، شرکت های کشاورزی دیگری از جمله از ژاپن نیز به این فهرست اضافه شوند."


ظرفیت تولید این مجتمع کشاورزی در حال ساخت، بیش از ۵/۱ هزار تن در سال است. حجم سرمایه گذاری اعلام شده، بیش از 2 میلیارد روبل برآورد شده است. بانک "هوکایدو" بخش مالی این پروژه را تامین می کند. لازم به یادآوری است که این مجتمعِ در حال ساخت، در پارک صنعتی "آوانگارد" واقع شده است که طبق برنامه، قرار است به منطقه پیشبرد توسعه اقتصادی و اجتماعی، TOSER به پیوندد. بدین ترتیب سرمایه گذاران این امکان را بدست می آورند تا طرح خود را گسترش دهند. در صورت موفقیت آمیز بودن پروژه، سرمایه گذار ژاپنی در نظر دارد تا سطح کشت این مجتمع و تنوع محصولات خود را افزایش دهد. یکی از این محصولات، توت فرنگی خواهد بود. پیش از این گزارش شده است که وزارت توسعه خاور دور این طرح را با مدیریت شرکت ژاپنی، مورد بررسی قرار می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала