گزارش و تحلیل

غرب و آفریقا: نه دوست و نه دشمن

© AP Photo / Denis FarrellДети африканских иммигрантов в лагере временного размещения
Дети африканских иммигрантов в лагере временного размещения - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روابط بین کشورهای غربی و قاره آفریقا همواره بسوی حل آن دسته از مشکلاتی بوده است که اروپایی ها با آن مواجه بودند، در حالی که منافع ساکنین آفریقایی هرگز در نظر گرفته نشده است.

علاوه بر این آنچه که تاریخ نشان می دهد، در این است که اروپائیان با استفاده از قدرت، کشورهای افریقایی را مورد تهدید و تباهی قرار داده اند.

آفریقا همواره اروپایی ها را به سوی خود جلب کرده است اما آنها بصورت سیستماتیک، طبیعت و فرهنگ مردم را نابود، و هر شکوفه استقلال را سرکوب کرده اند. توسعه پسااستعماری آفریقا نشان داده است که اصلاح بسیاری از اقدامات انجام شده توسط اروپایی ها در این قاره، ، می تواند ده ها سال به طول انجامد. یکی از نتایج سیاست اروپا در آفریقا، تقسیم خاک آنها بین کشورهای اروپایی بوده است. استانیسلاو مزنتسِف، پژوهشگر موسسه مطالعاتی آفریقا وابسته به آکادمی علوم روسیه، و دانشیار دانشکده "سیاست جهانی" دانشگاه دولتی مسکو، معتقد است که این سیاست، اساس درگیری های خونین امروز در اقصی نقاط مختلف افریقا است:

"خاستگاه امروزی ادعاهای ارضی، تقسیمات مستعمره ای دیروز آفریقا است. تعیین خطوط مرزی اغلب توسط خط کش، بدون  در نظر گرفتن محل اقامت اقوام و قبیله ها صورت گرفته است. در برخی از موارد، به ویژه انگلیسی ها، آنچنان تقسیمات را انجام دادند که دیگر راهی برای آشتی دادن طرفین، باقی نگذاشتند. به عنوان مثال، سودان. همانطور که همه می دانند، انگلستان از طریق مصر، این سرزمین پهناور را اشغال، و دو ملت متفاوت را در مرزهای امروزی سودان، پیوند داد. در شمال سودان، قبایل عرب تبار با پایتخت امروزی خارطوم و در جنوب، قبایل کوشی سکونت دارند. آنها از بعد فرهنگی، تاریخی و مذهبی دو قوم متفاوت هستند. علی رقم  اسکان آنها در یک کشور مستقل، اما هنوز نابرابری اقتصادی مشهود است.

برخی از تحلیلگران احتمال می دهند که شاید، این تقسیمات بخاطر حفظ مکانیسم تقسیم منابع طبیعی در آفریقا بوده است. با این حال، نا آکاهی از واقعیتهای تاریخیِ سیاست غرب در قاره آفریقا، نا محدود است. قابل درک است که ثروت طبیعی این قاره از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در سال های اخیر، بسیاری از کشورهای آفریقایی به بازارهای کالاهای فرسوده و کهنه فروشگاه های غرب، تبدیل شده اند. الکساندر واویلوف، استاد آکادمی دیپلماتیک روسیه می گوید:

"هنوز علاقمندی به منابع طبیعی آفریقا، باقی مانده است. این قاره در این زمینه بسیار بسیار جذاب است، زیرا بنا به پیش بینی کارشناسان، بزودی جهان با کمبود شدید منابع طبیعی روبرو خواهد شد. بنابراین، آفریقا به عنوان مخزنی از ثروت و منابع تلقی شده که بسیاری از معادن طبیعی آن هنوز کشف نشده است. از طرف دیگر، آفریقا بازار بزرگی محسوب می شود. کلیه محصولات غربی ، می تواند در قاره آفریقا به فروش برسد."

در عین حال کشورهای غربی تمایلی به سرمایه گذاری در توسعه تولید در این قاره نداشته و سعی در تخریب بازارهای سنتی آنجا دارند. دکتر آناتولی ساواتی اف، تاریخ دان و محقق موسسه مطالعات آفریقا وابسته به آکادمی علوم روسیه ضمن بیان این مطلب در ادامه می افزاید:

"غرب از این فرصت برای رشد محصولاتی که از زمان بسیار قدیم، امتیاز آفریقا بوده، استفاده می کند. در حال حاضر غرب در حال تبدیل شدن به یک رقیب در تولید و فروش محصولات گرمسیری شده است. اکنون غرب دارای برگ برنده ای است که می تواند جلوی درآمد کشورهای آفریقایی را سلب کند."

در همین حال چین آماده سرمایه گذاری در اقتصاد کشورهای آفریقایی است. تازه ترین مثال، انعقاد دو قرارداد به ارزش 5/5 میلیارد دلار در ساخت امکانات در آفریقا است. اما یوری سوتوف، تحلیلگر سیاسی سن پترزبورگی هشدار می دهد که چنین استراتژی، که با هدف افزایش پتانسیل های صنعتی این قاره همراه است، بعید به نظر می رسد که مورد پسند "شرکای" قدیمی غربی که عادت به میزبانی داشتند، واقع شود:

 "هم اکنون چینی ها به طور فعال در حال رفت و آمد به آفریقا هستند. پیش از هر چیزآنها در بخش کمک های مالی فعالند، اما نگرانی من، نتیجه افزایش نفوذ چین است که ممکن است آفریقا را دوباره به عرصه مبارزه عقیدتی بین شرق و غرب، چین، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و دیگر کشورهای پسا استعمارگر کند."

کارشناسان معتقدند که اکنون انتخاب به عهده خود کشورهای آفریقایی است. آنها باید به شرکای قدیمی خود به فهمانند که آسیب اقدامات آنها در منطقه بیش از نفع اش بوده است. اما در مورد سرمایه گذاران جدید و بالقوه در آفریقا، آنها باید یاد بگیرند که خودشان تصمیم گیری کرده و عواقب کار را نیز پیش بینی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала