گزارش و تحلیل

کریمه می تواند هسته ای - موشکی شود

© Sputnik / Mihail Mokrushin /  مراجعه به بانک تصاویر A nuclear warhead on a cart in a tunnel of the nuclear arsenal loading area at the Balaklava Naval Museum
A nuclear warhead on a cart in a tunnel of the nuclear arsenal loading area at the Balaklava Naval Museum - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا به اعلامیه میخایل اولیانف رییس دپارتمان امنیتی و خلع سلاح وزارت امور خارجه روسیه، این کشور حق کامل دارد در صورت لزوم در کریمه سلاح هسته ای مستقر کند. این مساله ای مورد بحث نیست چون کریمه جزو اراضی روسیه است.

اظهارات پاول کلیمکین وزیر خارجه اوکراین در همایش چندی پیش وزیران ناتو در آنتالیا حاوی هشداری در این باره بود که گویا استقرار سلاح هسته ای در آن شبه جزیره "تخلف جدی روسیه از تعهدات بین المللی" از جمله نقض ان پی تی خواهد بود، بهانه ای برای بکارگیری توپخانه سنگین دیپلماتیک شد.

کلیمکین در ادامه تاکید کرد که حتی سیگنال های طرف روسی در باره چنین امکانی نقض خیلی جدی همه موازین بین المللی شمرده شده و از جامعه بین المللی دعوت کرد که با "قاطعیت تمام"  واکنش نشان دهد.

پیشتر آلکساندر تورچینوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعلامیه قاطعانه تری کرد. وی با استناد به داده های سرویس امنیت اوکراین و سرویس های ویژه "شرکا" در باره سلاح هسته ای روسیه در کریمه و در ضمن گویا "سلاح  تهاجمی" بود بعنوان یک حقیقت مسلم صحبت کرد. به گفته او روسیه وسایل هسته ای را حتی "زیر آب" مستقر کرده و حالا "نه فقط به اوکراین بلکه به اروپا نیز" تهدید می کند. وی در این رابطه به لزوم ایجاد سرحد پدافند هوایی، آن هم پدافند ساخت آمریکا اشاره کرد و بدین سان وزارت خارجه آمریکا را متحیر کرد.

وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه روسیه: ما حق استقرار سلاح هسته ای در کریمه را داریم

در نتیجه واشنگتن به ناچار اعلام کرد که مساله استقرار عناصر پدافند هوایی در خاک اوکراین با کی یف حتی بررسی نشده بود…

اینجا باید توضیح داده شود که نه تنها کی یف بلکه غرب هم کریمه را خاک موقتا اشغال شده می دانند. ولی مسکو نقطه نظر کاملا دیگری دارد و میگوید که "کریمه از آن ما" است. در این رابطه میخایل اولیانف در تفسیر گفته های کلیمکین در باره اینکه روسیه با استقرار سلاح هسته ای در کریمه وضع غیر هسته ای اوکراین را نقض می کند اظهار کرد: "این اندیشه از این نظر جالب است که آن را می توان اتهام غیر مستقیم به  آمریکا و نیز به بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه دانست که در اراضی آنها سلاح هسته ای آمریکا قرار دارد. از روی منطق وزیر اوکراینی این امر نقض مستقیم وضع غیر هسته ای کشور های بر شمرده شده اروپایی است".

اگر از عبارات دیپلماتیک مرسومی فاصله بگیریم جا دارد اشاره شود که مسکو در دوره کنونی در اتهامش به نقض ان پی تی زیاد نگران نیست و از تهدید های پترو پوروشنکو به پس گرفتن کریمه خیلی نترسیده است. به گفته سرگئی شویگو وزارت دفاع حتی در آخر 2014 در کریمه گروهبندی خودکفای مرکب از 96 یگان قادر به دفاع مطمئن از منافع ملی روسیه در این جهت را مستقر کرده است". بعبارت دیگر ستاد کل نیروهای مسلح روسیه کوچک ترین شکی ندارد که در صورت بروز اختلاف با اوکراین بر سر کریمه بعید است که احتیاج به سلاح هسته ای لازم باشد.

مدودف از پیشرفت در موضوع همگرایی کریمه با روسیه سخن گفت - اسپوتنیک ایران
مدودف از پیشرفت در موضوع همگرایی کریمه با روسیه سخن گفت

اصلا افزایش قدرت هسته ای در طرح های مسکو وجود ندارد. چندی پیش میخایل اولیانف در کنفرانسی حول ان پی تی در سازمان ملل متحد اعلام کرد: "روسیه به تعهدات خود ناشی از قرارداد کنونی در باره تسلیحات تعرضی راهبردی عمل خواهد کرد". ولی یک تعداد "عوامل منفی" ناشی از اوکراین و بیشتر از آمریکا وجود دارد. از جمله آنها — موجودیت پدافند هوایی آمریکا در نزدیکی مرز های روسیه، خودداری آمریکا  از مذاکرات در باره منع استقرار تسلیحات در فضا، برنامه‌ ایراد ضربه برق آسای جهانی، امتناع عملی  از  تصویب قرارداد منع همگانی آزمایش های هسته ای و نیز عدم توازن جدی در تسلیحات متعارف در اروپا است.

و در باره موجودیت سلاح های هسته ای روسی در کریمه باید گفت که وزارت خارجه روسیه با در نظر داشت نمونه اسرائیل قصد ندارد این مساله  را مورد تفسیر قرار دهد و به هیچ کس اجازه نمی دهد جویای مسایل هسته ای آن باشد. جواب یکی است: اگر سلاح هسته ای در شبه جزیره کریمه ظاهر شود تعدادش کافی خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала