گزارش و تحلیل

اداره مفتیات تاتارستان انتشار کتب سلفی را ممنوع کرد

© Fotolia / Lucvar101قران
قران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اداره دینی مسلمانان تاتارستان پیشنهاد کرد که طرح جدیدی برای مبارزه با افراط گرایی دینی در جمهوری تدوین شود.

طبق این طرح شورای عالمان جمهوری تاتارستان تعیین می کنند که چه کتاب هایی افراطی هستند و آنها را از مغازه های کتاب فروشی خارج می کنند و یا اینکه نام مولف این دست کتابها را ممنوع اعلام می کنند.

در فهرست مفتیات تاتارستان کامل سمیع الین قرار دارد که 16 کتاب معرف سلفیت دارد و این کتاب از این پس در جمهوری تاتارستان منتشر نخواهد شد.

در طرح مذکور سه گروه مشخص شده اند: 11 عالم روحانی سلفی که در میان آنها محمد بن عبدالوهاب پایه گذار شاخه وهابیت و دو ایده پرداز سازمان اخوان المسلمین که فعالیتشان در روسیه ممنوع بوده و همچنین سه رهبر احزاب «حزب التحریراسلام»  که فعالیتش در روسیه ممنوع شده است. فهرست عالمان سلفی را به مرکز مبارزه با افراط گرایی و دادستانی تاتارستان ارسال کرده اند.

در اداره دینی مسلمانان تاتارستان فعلا نام دقیق این کتاب ها را اعلام نکرده اند. اما طبق گفته های رسانه ها، در غازان دسترسی به کتاب های سلفیان که در لیست سیاه قرار گرفته اند، ممکن نیست.

به گفته کارشناس انستیتوی استراتژی ملی راییس سلیمانوف، سکوت مفتیات به این خاطر بوده که کامیل سمیع الین باعث تحریک ناراضیان رادیکال نشود و بتوانند همچون سابق مواضع جمهوری را حفظ کنند. مفتیات مجبور است نظر و وزن سیاسی دیگر مسلمانان را که در میان امت اهمیت و جایگاه دارند، در نظر بگیرد. به گفته وی، خبر مذکور به صورت محرمانه برای مغازه های کتاب فروشی و دیگر نقاط فروش این ادبیات ارسال شده است.

راهکار پیشنهادی اداره دینی تاتارستان برای مبارزه با افراطی گرایی دینی در روسیه بی سابقه است. اگر پیشتر کتاب های وهابیان را بر اساس نام آنها مصادره می کنند، حال با این دستور جدیدی می توانند بر اساس مولف کتاب آن را مصادره کنند. این کار بسیار ساده تر است. نام کتاب می تواند در چاپ مجدد تغییر کند، ولی حالا تمام کتاب های یک مولف را از روش خارج می کنند و کار ساده تر شده است. به عنوان مثال، اکنون هیچ کدام از کتاب های نصرالدین آلبانی نظریه پرداز بزرگ سلفی که قرن بیستم زندگی می کرده، در دسترس قرار ندارد و تمام کارهایش به زبان روسی در فهرست کتاب های افراطی قرار میگیرد. این اقدام از طرف پلیس روسیه و دیگر کارشناسان نیز مثبت ارزیابی شده است.

لازم به ذکر است که پاک سازی کتاب فروشی های کتب اسلامی و مساجد تاتارستان از آثار سلفی در آستانه برگزاری اولین کنفرانس بین المللی اسلامی به نام «قران کریم، و گذشته و حال» انجام می گیرد. در این کنفرانس قرار است راه های پیش گیری از افراطی گرایی و رادیکالیمس در متن قران و آثار اهل سنت را مورد بحث و بررسی قرار دهند. سازمان دهی این کنفرانس بر عهده مرکز مطالعات قرانی و سنت در جمهوری تاتارستان با حمایت اداره دینی تاتارستان بوده است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала