گزارش و تحلیل

آیا بریکس به موفقیت انرژی هم دست یافته؟

© Sputnik / Alexei Druzhininپوتین: باید از پتانسیل بریکس برای اقتصادهای روسیه و آفریقای جنوبی استفاده شود
پوتین: باید از پتانسیل بریکس برای اقتصادهای روسیه و آفریقای جنوبی استفاده شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک سال قبل از اجلاس کشورهای بریکس در برزیل، روسیه پیشنهاد تشکیل اتحادیه انرژی را مطرح کرد.

گام بعدی می توانست ایجاد یک بانک ذخیره سوخت و انستیتوی سیاست های انرژی بریکس باشد. تمام این گام ها در راستای حل مساله مهم تقویت امنیت انرژی هر یک از اعضای این اتحادیه است.

مسکو ضمن آماده شدن برای اجلاس اوفا، به طور فعال مساله امنیت انرژی و راه های باثبات ساختن وضعیت در انرژی جهانی را بررسی می کند. علاوه بر این، یک مساله مهم دیگر نیز هست، مساله تحقیقات همه جانبه و تحلیل جریانات حاضر در بازارهای جهانی هیدروکربن. این مسایل نه تنها نشان دهنده توجه کشورهای عضو بریکس به حل مساله امنیت انرژی است که حتی به تمام دنیا نشان می دهد که بالاخره توجه مصرف کننده و تولید کننده هیدروکربن با هم در یک خط قرار گرفته. ولادیمیر فِیگین رییس انستیتوی انرژی و دارایی و عضو گروه کارگران بریکس با اشاره به این موضوع می گوید: «در موضوع انرژی چند مساله وجود دارد. ظاهرا این پیشنهاد از طرف روسیه طرح شده است. ایده تشکیل اتحادیه انرژی بریکس هم هست. بریکس در این مساله ساختار جالبی است. در بریکس مصرف کنندگان بزرگ و تولیدکننندگان بزرگ انرژی حضور دارند. همیشه تصور می شود که مصرف کنندگان و تولید کنندگان منافع مختلف و متفاوتی دارند، اما این یک نگاه نادرست است. مسایلی هستند که آنها باید برای حلشان با هم و در کنار هم کار کنند. این مسایل اصول منصفانه در بازار، همکاری و ثبات است. روسیه به عنوان یک تولید کننده بزرگ همیشه گفته است که طرفدار قیمت های خیلی بالا نیست، بلکه خواهان این است که قیمت ها شفاف و معقول باشند و تا حد زیادی هم دارای ثبات باشند. این به نفع مصرف کننده هم هست».

نهادهای جدید که در بینشان بانک ذخیره سوخت هم مشاهده می شود، کمک می کنند تا قیمت های جهانی در حوزه نفت کنترل شود و همین مساله به کاهش خطر تخریب بازار جهانی می انجامد. زیرا سایه این خطر باعث شده که اقتصاد جهانی نتواند طی ماه های طولانی با آرامش پیش برود. با این حال صحبت درباره اینکه نهاد جدید رقیب اپک خواهد شد، اصلا منطقی نیست. موضوع دیگر این است که دنیا یک نگاه جدید و همه جانبه را نسبت به مساله امنیت انرژی تدوین می کند.

بانک ذخیره سوخت می تواند در حل مسایل داخلی گروه بریکس مهم واقع شود. اگر یک شریک به مشکل دچار شود، بقیه مکانیزم عمل را تجویز می کنند. به این ترتیب، کم کم تهدیدات از بین می رود. این تهدیدها میتواند امکان فشار سیاسی بر بخش انرژی باشد. ولادیمیر کولوتوف مدیر انستیتوی هوشیمینا وابسته به دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ در این رابطه می گوید: «باید منابع را ذخیره کرده و خطرات موجود را از قبل تشخیص داد. اگر ما این کار را به صورت گروهی انجام دهیم، آنوقت احتمال موفقیت بیشتر خواهد شد».

کارشناسان این مساله را از نظر دور نمی کنند که پس از موفقیت در حل مسایل مالی و تشکیل بانک جدید توسعه و ارز ذخیره، دول عضو بریکس بیشتر تلاششان را بر حل مسایل انرژی خواهند گذاشت. این یعنی چراغ سبز به پیشنهاد جدید روسیه. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала