گزارش و تحلیل

نگرانی اروپا، موج جدید مهاجرت

© AFP 2023 / Giovanni IsolinoМигрант позирует в футболке с надписью Italia после прибытия в иммиграционный центр Palazzolo Acreide
Мигрант позирует в футболке с надписью Italia после прибытия в иммиграционный центр Palazzolo Acreide - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمار نشان می دهد که در سال های اخیر، شهرهای بزرگ اروپا به دلیل پدیده مهاجرت، با افزایش شدید جمعیت روبرو بوده است. لذا بزودی زمانی خواهد رسید که از هر ۱۰ شهروند اروپایی، یکی مهاجر باشد.

هم اکنون اروپایی ها نسبت به آن دسته از کشورهایی که تا چند قرن گذشته، مستعمره وفاداری برای آنان بودند، با نگرش جدیدی برخورد می کنند. طرفداران انجام اقدامات شدید، در خصوص بروز تباهی به اروپایی ها هشدار می دهند. با این حال اکثریت، تلاش دارند تا با یافتن راه حلی، وضعیت آینده را پیش بینی کنند. میخائیل سینیتسین، سیاست پرداز و عضو کانون اجتماعی جوانان روسیه، نسبت به عقیده بسیاری از مهاجرین امروزی از کشورهای نسبتا آرام آفریقایی و خاورمیانه، اینگونه توضیح می دهد:
    " انگیزه بسیاری از مهاجرین آفریقایی و همچنین خاورمیانه ای در مورد مهاجرت به اروپا، بسیار ساده است. ۲۰۰ سال پیش، اروپایی ها منابع و ثروت این مناطق را با خود بردند و مهاجرین تصور می کنند که آنها باید حق خود را با زندگی کردن در کشورهای استعمارگر اروپایی، دریافت کنند.

Мигранты на судне у берегов Ливии - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مهاجرت جهانی: از جوی آب تا رود خروشان

    اروپایی ها تا نیمه دوم قرن گذشته میلادی، با خوش رویی از این افراد استقبال می کردند. البته بعضی از اروپایی ها بخاطر رفتار ارباب موآبانه اجدادشان در مستعمره ها، احساس گناه می کردند. اما اکثر آنها از جمله محافل کسب و کار بزرگ و متوسط، از ورود نیروی کار ارزان قیمت بسیار خوشحال بودند. چرا که با پرداخت دستمزد کمتر، درآمد بیشتری کسب می کردند. و هیچکس در مورد آینده هزینه های فرهنگی و اجتماعی، اندیشه ای نکرده بود. هر مهاجر با ورود به اروپا باز هم خواهان پیروی از آداب و رسوم خود بوده و هرگز تمایلی برای پیوستن به جامعه جدید ندارد. میخائیل سینیتسین اذعان دارد که اروپایی ها امیدوار به ایدئولوژی چندفرهنگی گرایی بودند، اما نهایتا با شکست روبرو شدند:
    "اتحادیه اروپا دچار اشتباه بزرگ استراتژیکی شده است. آنها تصمیم گرفتند که با جایگزینی مهاجرت و ایجاد چندگانگی فرهنگی، می بایست مشکل تنظیم منابع کاری، حل و فصل شود. جمعیت بومی اروپا در حال کاهش است و ما شاهد روند جایگزینی ساکنین در آنجا هستیم. اروپایی ها تصور می کردند که این جایگزینی توسط مهاجرین، کار صحیحی است".
    هنوز مسائل مربوط به تازه واردین حل نشده که خود اروپایی ها با چالش جدیدی روبرو شده اند. تغییرات سیاسی در اروپای شرقی باعث گردید تا ساکنین این کشورها برای یافتن کار به غرب کوچ کنند. عده ای برای رسیدن به این مقصود، از روش های قانونی استفاده کردند. با این حال عده کثیری نیز از راه های غیرقانونی به غرب اروپا مهاجرت کرده اند. خانم لیوبوف خارپیلینا، پروفسور دپارتمان کار و سیاست اجتماعی آکادمی اقتصاد ملی و مدیریت دولتی روسیه وابسته به نهاد ریاست جمهوری، در این زمینه می گوید:
پناهجویان غیرقانونی - اسپوتنیک ایران
اتحادیه اروپا همایش زودرس سران در مورد مسایل مهاجرت غیر قانونی را ترتیب می دهد

    "وقتی که شهروند یک کشور برای یافتن کار بهتر بصورت غیرقانونی وارد کشور دیگری می شود، اقدام به مهاجرت غیرقانونی کرده است. شهروندان بلغاری، از جمله کولی های این کشور، بصورت گسترده ای از این طریق به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرت می کنند. طبیعی است که کشورهای اروپایی از این واقعیت خشمگین اند و برای مقابله با آن تمهیدات خاصی را در نظر گرفته اند، اما نه باید تصور کرد که این، سیاستی تبعیض آمیز در قبال مهاجرین است. هر کشوری می بایست بر اساس قوانین خود، اقدام کند."
    هم زمان ماهیت مهاجرت از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیز تغییر کرده است. حمل غیرقانونی مهاجرین به یک تجارت پر سود تبدیل شده است. از هر متقاضی برای رسیدن به لامپدوسای ایتالیا، می توان تا ۲ هزار یورو، درآمد کسب کرد. خانم لیوبوف خارپیلینا در ادامه می گوید:

    "نمونه بارز ماهیت جنایتکارانه، هنگامی است که بخاطر وجود بحران جنگی، می توان پول هنگفتی از طریق انتقال افراد از سوریه به دیگر کشورها کسب کرد. این کار از طریق راه های آبی، صورت می پذیرد. افراد زیادی از جمله مامورین دولتی، درگیر این کار هستند و برای آنها درآمدهای میلیونی دربر دارد." 
    مشکلات مهاجرت برای اروپایی ها روز به روز بیشتر می شود. واضح است که برای حل آن، انجام یک سری سلسله تمهیدات، کاری واجب و ضروری است. با این حال هنوز اروپایی ها حتی فرصت طرح آن را نداشته اند و با گذشت زمان، باز هم به مشکلات روز قبل اضافه می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала