گزارش و تحلیل

نقض آتش بس در اوکراین ادامه دارد

© AP Photo / Mstyslav ChernovНаблюдатели ОБСЕ в разрушенном аэропорту Донецка
Наблюдатели ОБСЕ в разрушенном аэропорту Донецка - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارمندان سازمان امنیت و همکاری اروپا در شرق اوکراین هر روز نقض آتش بس اعلام شده در آن جا را ثبت می کنند. به گفته آنها موقعیت دور از حل شدن است و به این خاطر حتی تا آغاز تابستان تعداد ناظران آن سازمان تا 600 نفر افزایش خواهد یافت. ولی کار فراتر از ثبت حوادث نمی رود. به نظر می رسد که موقعیت کنونی مورد پسند کی یف است

لامبرتو زانییر دبیر کل سازمان امنیت و همکاری اروپا خوشبینی از دست نداده و می گوید که اوکراین برای برقراری صلح از "شانس خوبی" برخوردار است. ولی در واقع محتوای گزارش های رسیده از نقاط اختلاف به سمت بدتری عوض می شود. حتی خود ناظران به ناچار اعتراف می کنند که هر چند موفق شدند تسلیحات سنگین را تقریبا تماما به عقب بکشانند ولی تیراندازی ها تمام نمی شود. و به این خاطر صحبت کردن در این باره که در شرق اوکراین ممکن است چیزی شبیه زندگی صلح آمیزی  برقرار شود هنوز زود است. در نتیجه یگانه خبر خوب این است که اسلحه سنگین خاموش شده است. واسیلی استویاکین رییس مارکتینگ سیاسی در این زمینه چنین گفت:

ناظران، موارد تخلف از سوی هر دو طرف را ثبت می کنند. تعداد آنها از طرف اوکراینی چند ده تا و از سوی نیروی بسیج مردمی تا ده مورد است و عمدتا به وسیله سلاح های سبک.

به عقیده این کارشناس، خطر عمده ناشی از این است که نظامیان اوکراینی هر چه از دستشان ساخته انجام می دهند تا تیراندازی های متقابل فروکش نکنند. سیاستمداران اوکراینی از این روحیه حمایت می کنند. استویاکین گفت:

Ополченцы в селе Спартак недалеко от аэропорта Донецка - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چرا امریکا نگران اوکراین است؟

مسلما می توان در باره اعمال تحریک آمیزی از سوی طرف اوکراینی صحبت کرد. عملیات جنگی در "پسکی" و در ناحیه "شیروکینو" جنبه  علنی تحریک آمیزی دارد و در زمینه مصوبه چندی پیش "رادا" — پارلمان اوکراین در باره جلوگیری از تجاوز روسیه از معنای خاصی برخوردار است.   

در این مصوبه فقط در باره تجاوز روسیه سخن گفته نشده، در آن تمایل مراجعه به دادگاه جنایی بین المللی و چیز های دیگر هست. ولی تمایل به بهبودی موقعیت در شرق کشور خود، در آن سند نیست. مسلما در اروپا طرفداران آن یافت خواهند شد ولی الان هم کسانی در آنجا هستند که با برپایی رویارویی مسلحانه جدید در این قاره اروپا مخالف اند. میخایل اسمولین معاون انستیتوی تحقیقات استراتژیک روسیه در این باره گفت:

نشست مینسک، گام جدی به جلو برای حل بحران اوکراین - اسپوتنیک ایران
نشست مینسک، گام جدی به جلو برای حل بحران اوکراین

از یک سو اروپا نمی خواهد در خاک خود و یا در نزدیکی آن نقطه داغی داشته باشد و حالا به نظرم در اروپا خط مشی سیاست خارجی جدید اروپا تکوین می شود. اروپا دلش می خواهد از نفوذ  آمریکایی که پس از جنگ جهانی دوم در آن قاره خیلی بالا رفته رهایی یابد. ولی اروپا می خواهد بخاطر بحران اوکراینی دست روسیه را کوتاه کند. اروپا بنا به ملاحظاتش در آن بحران حضور روسیه را می بیند و نمی خواهد قبول کند که مساله  شرق اوکراین- صرفا کار اوکراینی است و باید در درجه اول بسوی گفت و گوی داخلی اوکراین حرکت کرد.

ولی در درجه اول خود کی یف باید به برقراری  آن گفت و گو ها مایل  باشد. ولی هر سیاستمداری به شما تعریف خواهد کرد که جاه طلبی موفق بدون جنگ میسر نیست، ولی روشن کردن احساسات نفرت به هر که باشد در میان ساکنان موجود در زیر بار اصلاحات دشوار  اقتصادی صندوق بین المللی پول کار آسانی است. منتها مقامات کی یف باید چهره دشمن را بصورت سنجیده معرفی کنند. وقتی لازم باشد که همه  به مبارزه برخیزند این دشمن باید دست منفور کرملین باشد و برای نگهداری عصبانیت ساده صحبت کردن از جدایی طلبان دونباس در شرق اوکراین کافی است. مهمترین چیز این است که در کاربرد این دو تا اشباهی  نشود.

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала