گزارش و تحلیل

اکرانوپلان چینی: گران اما موثر

© Photo / vpk.nameCYG-11型地效翼船
CYG-11型地效翼船 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از اخبار مندرج در مطبوعات چین اینطور برمی آید که چین به زودی آزمایش اکرانوپلان سبک وزن 12 نفره مدل CYG-11 را به پایان می رساند.

این دستگاه بر مبنای سیستم اکرانوپلان روسی مدل «ایولگا» ЭК-12 ساخته شده است. اکرانوپلان روسی طراح و ساخت شرکت ان پ او «ترک» است. این شرکت تجربه ای طولانی در همکاری با تولیدکنندگان چینی اکرانوپلان دارد. در مرحله اول آزمایش اکرانوپلان چینی CYG-11 متخصصین روس هم حضور داشتند. واسیلی کاشین کارشناس مرکز تحلیل های استراتژیک و تکنولوژی این موضوع را بیان کرد.

به گفته وی، اکرانوپلان چینی به طور کل با مدل روسی کاملا شباهت دارد. در واقع، یک تفاوت مهم وجود دارد و آن اینکه قیمت فروش محصول چینی CYG-11 در حدود 2،5 تا 3 میلیون دلار است. پیشتر در سال جاری، ویچیسلاو کالگانوف مهندس اصلی «ایولگی» قیمت دستگاه روسی را در حدود یک تا یک و نیم میلیون دلار اعلام کرده بود.

از قرار معلوم، این دستگاه در چین بیشتر مصرف داخلی خواهد داشت. اکرانوپلان را برای حفاظت از مرزهای آبی کشور و مبارزه با قاچاقچیان و دیگر وظایف مشابه استفاده خواهند کرد. می توان اینطور تصور کرد که در آینده با توسعه و تولید این محصول، قیمت هم پایین تر بیاید.

اتحاد جماهیر شوروی و روسیه تجربه طولانی مدت برای تولید اکرانوپلان در ابعاد مختلف داشته و دارند. اما کار به تولید سری این محصول نرسیده است. در اتحاد جماهیر شوروی یک اکرانوپلان نظامی مدل «لون» مورد ازمایش قرار گرفت که قابلیت حمل موشک های بالدار را داشت. با این حال، در نهایت، نظامیان تصمیم گرفتند که این دستگاه مزیت های زیادی نسبت به جنگنده ها ندارد. زیرا اکرانوپلان برای منهدم کردن اهداف در ارتفاع پایین با سرعت کم مناسب است و در مقابل سیستم ضد موشکی و ناوهای هوایی دشمن ضعیف است.

اما در حوزه حمل و نقل داخلی این هواپیما مزیت هایی دارد، زیرا در مقایسه با دستگاه های پرنده دیگر سوخت کمتری نیاز دارد. با این حال پرواز آن در ارتفاع پایین، توجه را به مساله امنیت در حین پرواز جلب می کند. زیرا امکان برخورد آن با موانع زمینی وجود دارد. این موضوع امکان بهره برداری را محدود می سازد.

اکرانوپلان در حجم کم برای استفاده در مرزها در روسیه خریداری می شود. در حال حاضر تولیدکنندگان می خواهند مدل «ایولگا» را برای منطقه یاکوتیا ارسال کنند. این احتمال وجود دارد که اکرانوپلانها برای پرواز در سطح آب های سیبری استفاده شده و ارتباطات با نقاط دوردست را فراهم سازند.

برای چین اکرانوپلانی که بتواند روی آب پرواز کرده و روی آب فرود بیاید، در منطقه دریای جنوب چین و جزایر متعدد کوچک آن مفید است. اکرانوپلان را می توان با هواپیمای دریایی مدل AG600 تکمیل ساخت و با این کار قیمت حمل و نقل هم پایین تر خواهد آمد. با احتساب اهمیت دریای جنوب چین برای امنیت انرژی چین، سرمایه گذاری در این بخش کاملا منطقی به نظرمی آید. اکرانوپلان سبک وزن کمک می کند تا با هزینه ی نه چندان زیاد ارتباط با نقاط دوردست در جزایر سیشا و نانیشا در چین را فراهم آورد. اکرانوپلان همچنین می تواند در جزایر نه چندان بزرگ فاقد باند فرود بیاید و اطلاعات لازم را جمع آوری کند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала