گزارش و تحلیل

ایران به جمع کشورهای برجسته ی تولید کننده ی نفت بازمی گردد

© AP Photo / Vahid Salemiایران به جمع کشورهای برجسته ی تولید کننده ی نفت بازمی گردد
ایران به جمع کشورهای برجسته ی تولید کننده ی نفت بازمی گردد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی نبرد سختی را برای بازار نفت آغاز کرده است.

تحلیل گران در خصوص دلایل چنین رفتار پرخاشگرانه ای تا به امروز بحث می کنند. از یک طرف ، سعودی ها با افت شدید بهای نفت می توانستند ضربه ی جدی به کشورهای نفت خیز بزرگی چون روسیه ، ونزوئلا ، نروژ و نیجریه وارد کنند. و در اینجا می توان گفت که ریاض برای تقویت منافع ژئوپلیتیکی متحد اصلی خود در آن زمان یعنی ایالات متحده قمار کرد. در عین حال اکنون اوضاع برعکس شده و علیه شریک دیروز خود اقدام می کنند. بهای پایین به استخراج شیل آمریکا ضربه می زند ، جای که سطح سوددهی بسیار بالاتر از چاه های نفت سنتی است. بنابراین پایه و اساسی وجود دارد که بگوییم سیاست عربستان سعودی آمریکا را هم رنج می دهد. دیمیتری الکساندروف ، رئیس دانشکده سرمایه گذاری دانشگاه کاپیتال می گوید:

عربستان سعودی بازی خود را در بازار تا زمانی ادامه می دهد که میزان موجود کم شدن حجم استخراج در دیگر کشورهای رقیب مشخص شود. این امر به برخی از کشورهای اروپایی  ، آمریکای شمالی و برخی از منابع نفتی در خاور میانه و آمریکای لاتین بستگی دارد. در کل ، ما اکنون در مناطق مختلف بیانیه هایی را در خصوص کم شدن و یا به تعویق انداختن مدت زمان آغاز پروژه های عمده می شنویم. اما فعلا این موضوع در آینده ای نزدیک اتفاق نمی افتد. سخن در خصوص پروژه های طولانی مدتی است که باید طی 3 تا 5 سال به حجم عظیم و واقعی از استخراج منتهی گردد. و این پروژه ها اکنون متوقف می شوند.

خود سعودی ها این مشکلات را نمی فهمند. آنها در جهان هزینه های پایین تولید زندگی می کنند که قاطعیت آنها را برای ایستادن تا به آخر توضیح می دهد. تحلیل گر مستقل آندری کیپرویچ می گوید:

سعودی ها از مدت ها پیش اعلام کردند که آنها روی بهای نفت خود از 8 تا 28 دلار به ازای هر بشکه می ایستند. بنابراین برای آنها هر قیمتی پایین تر از 28 دلار مناسب است. آنها هیچ چیزی برای توسعه لازم ندارند و با همین پول ها قادرند هر کاری بکنند.

اما زمان بازی علیه عربستان سعودی را آغاز کرده است. مذاکرات طولانی و دشوار با ایران " قرن طلایی" ریاض بود. به ویژه این موضوع قابل توجه بود اگر به بهای نفت تابستان گذشته نظری بیافکنیم. شکست آن زمان مذاکرات مربوط به برنامه ی هسته ای ، ایده ی پایین کشیدن بهای نفت را به سعودی ها تلقین کرد. اما اکنون تهران به شکل دیگری هم در قاره اروپا و هم آمریکا پذیرفته می شود. دیمیتری الکساندروف می گوید:

ضمن احتساب نزدیکی ایران و اتحادیه اروپا و آمریکا ، برای عربستان سعودی اوضاع نامساعد شده است. آنها علاقه مند شدند که بهای نفت را در سطح پایین نگه دارند. این امر حداقل ، استخراج شدید ، توسعه ی میدان های نفتی جدید و ورود شرکت های خارجی را به سمت منابع نفتی ایران به تعویق می اندازد.

همه این موارد ممکن نیست که عربستان سعودی را عصبی نکند. اما شاهزاده های واقعی خوب است که هیچ وقت حالات و روحیات حقیقیشان را نشان نمی دهند. ضمن آنکه از این زمان نامطلوب برای بازگشت ایران به جمع تولید کنندگان نفتی برجسته نگرانند ، راهی را برای عصر بعد نفتی جستجو می کنند. و با توجه به همه ی این موارد درها در ساحل دریای احمر برای آن  باز خواهد شد. در واقع در آنجا دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله کارها را پیش برده و متخصصین را استخدام می کند. جهات اصلی تحقیقات: دریا ، خورشید و شن است. از این منابع اصلی دیر یا زود باید سودهایی بدست آید. و در اینجا همه چیز جدی دنبال می شود : نگهبانان مسلح دانشگاه را از دریا تا خشکی کنترل و محافظت می کنند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала