گزارش و تحلیل

روسیه آسیا را وارد بازار جهانی خدمات ناوبری خواهد کرد

© Sputnik / Valery MelnikovGPS Глонасс
GPS Глонасс - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه در متنوع کردن بازار خدمات ناوبری به آسیا کمک خواهد کرد.

میخایل خایلوف معاون آژانس فدرال فضایی روسیه گفت که این نهاد در باره استقرار یخش های زمین پایه متعلق به سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی گلوناس در اراضی شان با چین، کوبا، نیکاراگوئه و ویتنام مذاکره می کند.

برای تصحیح سیگنال گلوناس  هم اینک در خارج از سرزمین روسیه چهار مرکز دائر و تجهیز شده است. یکی از آنها در برزیل و سه مرکز دیگر در ایستگاه های دائمی جنوبگان هستند. الان دقت تشخیص مختصات جغرافیایی تا سه و نیم متر می رسد. برای رسیدن تا 60 سانتیمتر و تکمیل فنی آتی گلوناس احداث حدود 20 نقطه تصحیح ضرورت دارد.

قبلا روسیه و چین در باره هماهنگی استاندارد های سیستم های ناوبری  شان — گلوناس و بیدو به توافق رسیدند و برای تلفیق بهتر دو سامانه  در خاک روسیه ایستگاه های رصد و تصحیح سیگنال ساخته خواهد شد. در ارومچی و چان چون چین محل های ویژه ایستگاه های گلوناس تیهیه شده. یوگنی بلیانکو نائب رییس مشارکت غیر بازرگانی گلوناس به "اسپوتنیک" در این خصوص چنین گفت:

توسعه حوزه های نظارت مشترک در روسیه و چین — از منافع همکاری های استراتژیک ما است. ما در باره آن به توافق رسیدیم و این امر گامی طبیعی است. در مورد ایستگاه ها مسایلی وجود ندارد و این کار بعهده کارشناسان فناوری گذاشته شده است. تعداد ایستگاه ها در دست بررسی است. تعداد آنها باید زیاد باشد و باید در فاصله چشمگیر از همدیگر قرار داشته باشند. مطالبات فنی از محوطه فناوری و ایستگاه های گلوناس روسیه و یبدو چین سخت و بالا است.

قرار است که این استگاه ها برای تامین امنیت کریدور حمل و نقل چین- اروپا سیگنال استواری نگه دارند. الان شرکای ما روی تلفیق استاندرد های چینی تامین امنیت در جاده های مجهز به سیستم های واکنش سریع  موجود در روسیه و اروپا و در حال احداث در قزاقستان کار می کنند.  بعید نیست که سیستم واحد امنیت در سراسر امتداد کریدور چین- اروپا تکمیل دهنده پروژه دیگری بنام راه ابریشمی باشد که شی جین پینگ رهبر جمهوری خلق چین مبتکر آن است. به عقیده یوگنی بلیانکو سودآوری کاربری سرویس باوبری در در این بخش عیان و هویدا است. وی چنین گفت:

هنوز کسی پول این سود را حساب نکرده ولی بزودی در بازار داخلی چین 25 میلیون فروند خودرو تازه بفروش خواهد رسید. بازار های روسیه، قزاقستان، آسیای مرکزی و اروپا را نیز در نظر بگیریم. در چشم انداز ممکن است در باره فروش 50 میلیون فروند ماشین در چین صحبت شود که بازار بسیار بزرگی است.

سامانه گلوناس همچنین می تواند به هند در حل مسایل ترابری آن کشور کمک کند. از جمله در تاسیس سیستم های کنترل و اداره حمل و نقل محلی و تجاری و ساخت جاده های دارای عوارض. قرار است این نوآوری  ها و فناوری های جدید بر پایه گلوناس در چارچوب برنامه‌ استراتژیک پیشنهادی نخست وزیر نارندرا مودی با عنوان "در هند تولید کن"  تعمیم شود. به عقیده آلکساندر بوندارنکو رییس سرویس پروژه های بین المللی مشارکت غیر بازرگانی گلوناس، این ابتکار جذابی است. او گفت:

بسیاری تولید کنندگان جهانی به فراخوانی مودی جواب مثبت دادند و موضوع تجسس مکان برقراری تولیدات خود در هند را بررسی می کنند. ما هم در حال تجسس شریک محلی برای تاسیس یک شرکت پیشرفته در هند هستیم و بر پایه زیربنای آن می خواهیم به تولید سامانه ناوبری گلوناس بپردازیم. فناوری ها و د دستگاه های ما پیشرفته است و در سطح بالای مقتضیات فنی جهانی قرار دارند و اگر در هند بدست تولید کنندگان محلی تولید شده و با نرح این کشور عرضه شوند با تقاضای خوب مصرف کنندگان هند رو برو خواند شد.

روسیه آماده است به تایلند هم چند پروژه مشترک با کاربرد فناوری های پیشرفته گلوناس را عرضه کند، از جمله برای ایجاد سیستم واکنش سریع در صورت بروز سوانح. دو طرف نیات خود را در یادداشتی مسجل کردند که گلوناس در اوایل ماه آوریل با  شرکت بزرگ تایلندی "گئو رادیوس" به امضا رسانده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала